• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

شش پيش‌بيني ساده از اتفاقات احتمالي رولند گروس

نادال و شاراپووا به فينال اوپن فرانسه مي‌رسند

صد و چهارمين دوره بازي‌هاي اوپن فرانسه موسوم به رولان گاروس در بيست‌وپنجم ماه مه (4 خرداد سال آتي) آغاز و در اول ژوئن (11 خرداد) به پايان مي‌رسد. اين مسابقات از برجسته‌ترين رقابت‌هاي قهرماني تنيس جهان و يكي از چهار رويداد بزرگ گرنداسلم در جهان است كه هر ساله در دو رده زنان و مردان، در شهر پاريس برگزار مي‌شود. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد جايزه اين رقابت‌ها، در حدود۳۰ ميليون دلار (105 ميليارد تومان) است و از لحاظ زماني دومين مسابقه گرنداسلم در هر سال محسوب مي‌شود. اين رقابت‌ها روي زمين‌هاي خاك رس برگزار مي‌شود. قهرمانان سال گذشته اين مسابقات در بخش مردان؛ رافائل نادال اسپانيايي و در بخش زنان؛ ماريا شاراپووا بودند. حال با توجه به قهرماني نواك جوكوويچ و سرنا ويليامز در اوپن استراليا در ماه گذشته، بايد ديد قهرمان اين دوره چه كسي خواهد شد.

يك داستان قديمي؛ قهرمان اوپن استراليا، قهرمان اوپن فرانسه هم مي‌شود

اين يك داستان قديمي است كه تنيسور زن و مردي كه سال جديد را با پيروزي آغاز كند و در اوپن استراليا پيروز شود، قهرمان اوپن فرانسه نيز مي‌شود. ولي اين داستان معمولا پايانش درست از آب در نمي‌آيد. آخرين تنيسور زني كه هم در استراليا و هم در فرانسه قهرمان شد جنيفر كاپرياتي بود كه در سال 2001 به اين افتخار دست يافت. در بخش مردان وضعيت از اين هم عجيب‌تر است، جيم كوريه در سال 1992 هر دو قهرماني را به دست آورد. البته اين موضوع، اتفاق عجيبي نيست چرا كه دلايل زيادي براي قهرمان‌هاي مختلف در اين دو تورنمنت وجود دارد؛ از زمين مسابقات گرفته تا فشاري كه بر بازيكنان وارد مي‌شود در تمام اين دو رقابت بزرگ با هم متفاوت است. پس اگر فكر مي‌كنيد جوكوويچ و ويليامز در فرانسه جام قهرماني را بالاي سر مي‌برند، بهتر است تجديدنظر كنيد.

راجر فدرر دوباره در همان مرحله ابتدايي حذف خواهد شد

راجر فدرر تنيسور شماره 2 جهان در رقابت‌هاي استراليا در كمال تعجب همگان در حالي در دور سوم بازي‌ها حذف شد كه خودش را براي قهرماني آماده كرده بود. البته هنوز از او انتظار مي‌رود كه تا يك يا دو سال آينده در جمع پنج تنيسور برتر جهان قرار داشته باشد ولي بعيد است در مسابقات فرانسه شانس زيادي داشته باشد. بهتر است راجر كه در سال 2009 قهرمان مسابقات شده خود را براي حذف در همان مراحل ابتدايي آماده كند. او البته مي‌تواند به ويمبلدون و قهرماني در اين جام اميدوار باشد.

ماريا شاراپووا يك پاي فينال خواهد بود

برخي تنيسورهاي جهان هستند كه در رقابت‌هاي اوپن فرانسه عملكرد بهتري نسبت به ديگر تورنمنت‌ها دارند. ماريا شاراپوواي روسي يكي از همين بازيكنان است. او با داشتن دو قهرماني در سال‌هاي 2012 و 2014 در فرانسه يكي از اميد‌هاي اول قهرماني به شمار مي‌آيد. همان‌طور كه گفته شد زمين رقابت‌هاي اوپن فرانسه از خاك رس است و اين توصيفي است كه ماريا شاراپووا، چند سال پيش از بازي روي اين گونه زمين‌ها به خبرنگاران ارايه كرد: «بازي كردن روي خاك رس كار بسيار سختي است. مثل اين است كه يك گاو بخواهد خود را روي يك سطح يخي نگه دارد.» جالب اينجاست كه حالا شاراپووا خود را استاد اين زمين‌ها مي‌داند. بد نيست بدانيد تنيسور شماره 2 زنان در سه سال گذشته در فينال فرانسه حضور داشته و از سال 2010 تا الان تا پيش از مرحله نيمه‌نهايي حذف نشده است. پس با توجه به رسيدن به فينال در اوپن استراليا، بعيد نيست كه اين‌بار هم يك پاي فينال مسابقات پاريس باشد.

رافائل نادال  مي‌تواند دهمين قهرماني‌اش در فرانسه را كسب كند

تنها چهار مرد، از جمله نادال در تاريخ بازي‌هاي اوپن به ميدان رفته‌اند و موفق به كسب 10 قهرماني يا بيشتر شده‌اند. امسال مي‌توان در انتظار دهمين قهرماني اوپن فرانسه و مجموعا پانزدهمين قهرماني تنيسور شماره سه جهان بود. نادال در حالي كه در رقابت‌هاي استراليا كمي مشكلات فيزيكي داشت اما توانست تا مرحله يك‌چهارم نهايي بالا بيايد و در اين مرحله در مقابل توماس برديچ شكست خورد. اين درست كه نرسيدن به جمع چهار بازيكن پاياني كمي عجيب است اما نادال در فرانسه هميشه تنيسور كاملا متفاوتي بوده. راستش را بخواهيد كمتر تنيسوري در دنياي تنيس پيدا مي‌شود كه بتواند در زميني مملو از خاك رس حريف مرد جوان اسپانيايي شود. پس از ياد نبريد كه اگر جوكويوچ صرب تا آغاز بازي‌هاي فرانسه تمام جام‌هاي ديگر را هم فتح كند باز اين نادال اسپانيولي‌زبان است كه اميد اول كسب قهرماني رولند گروس به حساب مي‌آيد.

ماديسون كيز  اعجوبه تنيس زنان

در بازي‌هاي گرنداسلم هميشه تنيسورهاي جوان و بااستعداد در مقابل غول‌هاي تنيس خوب و تاثيرگذار ظاهر مي‌شوند، آنقدر كه تماشاگران براي ديدن آنها راهي ورزشگاه‌ها مي‌شوند. ماديسون كيز،‌ تنيسور 19 ساله امريكايي در رقابت‌هاي اوپن استراليا آنقدر بازي‌هاي جذاب و ديدني از خود به نمايش گذاشت كه كارشناسان تنيس بي‌صبرانه منتظر اوپن فرانسه هستند تا ببينند در اين دوره، كيز چه خواهد كرد. البته به عقيده كارشناسان هنوز آمادگي كيز به مرحله‌اي نرسيده كه بتواند به مقام قهرماني دست يابد ولي مي‌تواند حسابي براي بزرگان دردسر ايجاد كند. سرنا ويليامز، تنيسور شماره يك زنان در بازي‌هاي اوپن استراليا پس از پيروزي در برابر كيز در مرحله نيمه‌نهايي گفته بود: «با بازي‌اي كه او امروز از خودش به نمايش گذاشت، مطمئنم كه او توانايي تبديل شدن به برترين تنيسور و قهرماني در گرانداسلم‌هاي زيادي را دارد.»

حداقل يك فرانسوي در نيمه‌نهايي حضور خواهد داشت

فرانسه تنيسور‌هاي بااستعداد زيادي در اختيار دارد ولي رنكينگ آنها كمي تعجب‌برانگيز است. در حال حاضر جو ويلفرايد تسونگا در رتبه دوازدهم قرار دارد و بهترين تنيسور فرانسه به شمار مي‌آيد، در رده‌هاي بعدي گائل مونفيس بيستم و ريچارد گسكه بيست‌و هشتم قرار دارند. در حالي كه اين تنيس‌بازان جزو بااستعدادترين تنيسورهاي جهان به شمار مي‌آيند، اما چند وقتي است به دلايل مختلف از جمله مصدوميت يا عدم كنترل خشونت‌شان در جدول رنكينگ سقوط داشته‌اند اما اين همه استعداد به مدت زيادي خاموش نخواهد ماند و بالاخره در اين رقابت‌ها حداقل يكي از آنها به اوج بازمي‌گردد. جالب اينجاست كه آخرين باري كه هواداران فرانسوي تنيس، قهرماني يك هموطن‌شان را در اوپن ديده‌اند، مدت‌ها مي‌گذرد. يانيك نوا، آخرين تنيس‌باز فرانسوي است كه يك گرنداسلم را فتح كرده كه برمي‌گردد به مسابقات اوپن فرانسه در سال 1983. با ميزباني فرانسه و حمايت هموطنان، يكي از اين چهار تنيسور فرانسوي مي‌تواند كشورش را خشنود كند و حداقل به نيمه‌نهايي راه يابد ولي قهرماني بسيار دور از ذهن به نظر مي‌رسد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون