• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

بدون سوريان، نوروزي و رضايي هم مي‌شد به قهرماني اميدوار بود اگر

كادر فني از نفرات ديگري در جام جهاني بهره مي‌برد

 وحيد جعفري/ رقابت‌هاي جام جهاني كشتي فرنگي 2015 روزهاي پنجشنبه و جمعه 30 بهمن و اول اسفند در سالن 12 هزار نفري آزادي تهران برگزار مي‌شود و هر تيم از دو كشتي‌گير در هر وزن مي‌تواند استفاده كند. تيم ملي كشتي فرنگي ايران با تيم‌هاي سوئد، آلمان و آذربايجان در گروه اول رقابت مي‌كند. در گروه ديگر نيز روسيه، تركيه، ارمنستان و مجارستان جاي دارند. اين هشت تيم در مسابقات جهاني ازبكستان در سال 2014 عنوان‌هاي اول تا هشتم را به دست آوردند و جواز حضور در اين رقابت‌ها را كسب كردند. پيش از اين 10 تيم برتر جهان مي‌توانستند در اين رقابت‌ها به ميدان بروند. ايران سال گذشته و در سالن پير هفتم تير تهران توانست عنوان قهرماني را از آن خود كند. اين قهرماني در حالي به دست آمد كه محمد بنا سرمربي تيم ملي در آستانه اين پيكارها به يك‌باره اردو را ترك كرد و گفت كه ديگر نمي‌خواهد سرمربي باشد! تيم ايران سال قبل از آن در ورزشگاه 12 هزار نفري آزادي بدون در اختيار داشتن ستاره‌هاي خود كه در كنار محمد بنا تصميم گرفته بودند، بعد از المپيك از تيم ملي دور باشند، در مقابل ديدگان هزاران تماشاگر مغلوب روسيه شد تا در خانه نتواند از سه دوره قهرماني خود در جام جهاني دفاع كند و به نوعي تحقير شود و حالا باز اين ترس وجود دارد كه تيم ملي در نبود چهره‌هاي مطرح خود كه اين‌بار هم قصد حضور در جام جهاني را ندارند، نتواند قهرماني سال قبل را تكرار كند و باز در برابر روسيه و شايد ديگر تيم‌ها كه احتمالش كم نيست، شكست خورده و ضمن اينكه در خانه مغلوب مي‌شود، نتواند از عنوان قهرماني‌اش دفاع كرده و باز در برابر خيل عظيم تماشاگران تحقير شود.

ستاره‌هاي كاغذي

سال گذشته هم ستاره‌ها قصد نداشتند بعد از كناره‌گيري بنا در اين جام به ميدان بروند كه در واكنش به اين تصميم آنها گزارش «ستاره‌هاي كاغذي» را به رشته تحرير درآورديم و خطاب به سرداري چون بنا و ستاره‌هاي تيمش نوشتيم «چه چيز براي يك سردار بالاتر از نام مقدس ميهن است؟ به فرض اينكه بنا مشكل دارد و رفته است، چرا ستاره‌هاي كشتي فرنگي رفته‌اند؟ كسي هم نيست بپرسد، دوستان! قهرمانان! افتخارآفرينان! شما مگر سرباز اين مملكت نيستيد؟ شما مگر بارها و بارها در مصاحبه‌هاي خود اعلام نكرده‌ايد كه قلب‌تان براي ايران مي‌تپد و خود را سرباز بي‌چون و چراي وطن مي‌دانيد؟ اگر اينطور است و اين واقعيت دارد، پس چرا در آستانه جام جهاني صحنه را ترك كرده‌ايد و نمانده‌ايد، تا در خانه از كيان كشتي كشور دفاع كنيد؟ شما سرباز ايران هستيد يا آدم محمد بنا كه با رفتن او رفته‌ايد؟! راستش هيچ كدام نيستيد كه اگر بوديد بارها و بارها در گفت‌وگو با دوستان خبرنگارتان به اين موضوع اشاره نمي‌كرديد كه «بيرون محمد بنا مردم را كشته است و درونش ما را» و هزار حرف و حديث ديگر كه همه و همه در نفي سرمربي خاص كشتي فرنگي ايران بوده نه تاييد او. واقعيت اينكه شما سرباز مملكت هم نيستيد كه اگر بوديد امروز در اردوي تيم ملي بوديد و به فكر مبارزه تن به تن با رقباي جهاني خود، نه در پستوي خانه‌هايتان كه جاي يك قهرمان نيست. شما قانون‌گريزيد و در شرايط موجود به فكر دور زدن قوانين تا در مسابقات انتخابي حاضر نشويد و شايد در اين فكر كه در جام جهاني تهران و در مقابل چشمان هموطنان مغلوب حريفان نشويد؛ اما چه خوشنام سربازي است آنكه بي‌پروا به قلب رقبا بزند و سربازي كند براي ميهن. دوستان! قهرمانان! افتخارآفرينان! عزيزان من! مثل اينكه فراموش كرده‌ايد، شما فرزندان رستم و افراسيابيد! وارثان تختي و پوريا را چه به پستوي خانه! اگر قلب‌تان براي مردم مي‌تپد و عاشق ايران هستيد به صحنه بازگرديد. تا فرصت باقي است بيايد ستاره واقعي باشيد نه ستاره كاغذي...»

آذربايجان خطرناك مثل روسيه

و خب در ادامه ستاره‌ها بازگشتند و نشان دادند كه واقعي‌اند، نه كاغذي و ضمن انتقام‌گيري از روس‌ها، قهرماني را پس گرفتند و دل ميليون‌ها ايراني را شاد كردند؛ اما امسال باز چهره‌هاي شناخته‌شده‌تر كشتي فرنگي نخواستند در جام جهاني تهران به ميدان بروند و قوانين هم اين اجازه را به آنها مي‌دهد و اين در حالي است كه مردم از آنها انتظار داشتند به خاطر ايران و ايراني هم كه شده در خانه به ميدان بروند و از قهرماني كشتي فرنگي در دنيا دفاع كنند، اما ستاره‌ها نخواستند اين‌بار لطف‌شان شامل حال مردم ايران عزيز شود؛ ايران كهن، ايران دوست‌داشتني؛ كه كشتي را ورزش ملي و ميهني خود مي‌داند. و حال اين ترس وجود دارد كه تيم ملي نه تنها در برابر روسيه قدرتمند، بلكه در برابر آذربايجان هم شكست بخورد؛ آذربايجاني كه با ايران هم‌گروه است و از تمام نيروهاي خود در تركيبش بهره مي‌برد و بسيار خطرناك و تيغ‌دار است؛ اما با اين حال باز مي‌شد به قهرماني اميدوار بود، اگر مردان فني كشتي فرنگي از نفرات ديگري در تركيب تيم ملي بهره مي‌برد!حميد سوريان قصد كشتي گرفتن ندارد، مشكلي نيست، چرا كه احتمال شكست حميد ناآماده در برابر «مينگيان سمينوف» كم نيست و اين خود مي‌توانست بدتر از هر اتفاقي براي مردم كشتي دوست باشد كه پسر طلايي خود را در خانه مغلوب حريف ببيند. اميد نوروزي دوست نداشت به ميدان برود، عيبي ندارد، چرا كه وقتي تصميم داشت كشتي بگيرد در برابر ديدگان هواداران ايراني به «آدام كوراك» باخت، چه برسد به حالا كه تصميمي براي اين كار ندارد. قاسم رضايي هم نمي‌خواهد به ميدان برود، خب نرود. او كه اصلا در جام جهاني سال گذشته هم به ميدان نرفت و تيم ايران در اين وزن از توانايي‌هاي مهدي علياري بهره برد و توانست به قهرماني برسد. ما امسال باز علياري را داريم، ضمن اينكه علياري در انتخابي تيم ملي در قزوين همين قاسم رضايي را شكست داد و باز مي‌تواند كمك حال تيم كشورمان باشد.

فقيري و عبدولي مي‌توانستند برگ برنده ايران باشند

شايد بهتر بود كادر فني محمد فقيري را سفت و سخت در اردو نگه مي‌داشت و در جام جهاني از او به جاي حميد سوريان در كنار محسن حاجي‌پور قهرمان سال گذشته جام يادگار امام(ره) بهره مي‌برد، نه از محمد نوربخش كه چند روز پيش در جام تختي شكست خورد و به عنوان بهتر از سومي در خانه دست نيافت! فقيري با تكنيك در صورتي كه در خانه كشتي نگه‌اش مي‌داشتند، مي‌توانست با كمي شارژ روحي، جاي خالي سوريان را تا حدود زيادي پر كند و در نبود حميد بر رقبا غلبه؛ اما متاسفانه اينطور نشد تا علاقه‌مندان در اين وزن علاوه بر مبارزه با روسيه، نگران رقابت با آذربايجان هم باشند، هرچند تجربه نشان داده كه كادرفني آذربايجان محافظه‌كار‌تر از اين حرف‌هاست كه خود را در برابر ايران پيروز ببيند و بخواهد با تمام قوا بر كشتي فرنگي كشورمان حمله كند، اما خب هيچ چيز غير ممكن نيست!شايد اعضاي كادرفني بايد به هر قيمتي شده، سعي مي‌كردند تا سعيد عبدولي را در اين مسابقات به ميدان بفرستند. عبدولي كه نشان داده توان غلبه بر هر حريفي را دارد، مي‌توانست در كنار محمد فقيري برگ برنده كشتي فرنگي ايران در جام جهاني باشد، ضمن اينكه افشين بيابانگرد، حبيب‌الله اخلاقي و بشير باباجان‌زاده كه هر سه از مدال‌داران جهان هستند، نشان داده‌اند كه مي‌توانند در مواقع حساس كمك حال تيم باشند. چهره‌هايي چون پيام بويري، رامين طاهري، مجتبي كريم‌فر، داود عابدين‌زاده و بهنام مهدي‌زاده هم هر كدام توان اين را دارند كه به موفقيت تيم در جام جهاني كمك كنند. باري، با تمام اين حرف‌ها ما ميزبان هستيم و رقبا حساب ويژه‌اي روي ما باز مي‌كنند و اين مي‌تواند به موفقيت ما و تكرار قهرماني كمك زيادي كند؛ اما اگر احيانا اين اتفاق نيفتاد، كه احتمالش كم نيست، عيبي ندارد، فداي سرتان كه ستاره‌هايمان در خانه تنهايمان گذاشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون