• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3958 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان

سخنراني علي مطهري براي دانشجويان ايراني فرانسه:

دولت به دنبال كاهش تنش با ديگر قطب‌هاي سياست در ايران است

اعتماد| مراسم گراميداشت سيزدهم آبان (روز دانش‌آموز) و اربعين حسيني به همت اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان شهر پاريس با حضور جمعي از دانشجويان و مسوولان سفارت جمهوري اسلامي ايران در فرانسه برگزار شد. در اين مراسم علي مطهري، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي از طريق آنلاين (ويدئو كنفرانس) به ايراد سخنراني پرداخت و به پرسش‌هاي دانشجويان مقيم فرانسه پاسخ داد. نماينده مردم تهران در ابتداي سخنراني خود با اشاره به شرايط ويژه منطقه خاورميانه به لزوم حفظ اتحاد در ميان مسلمانان منطقه و هوشياري در مقابل تفرقه‌افكني‌ها از سوي مردم و مسوولان كشور تاكيد كرد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي درباره تلاش‌هاي دولت امريكا براي بر هم زدن برجام با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي در راستاي منافع ملي تمام كارهايي كه براي حفظ برجام لازم باشد را انجام خواهد داد، گفت: آنچه مشخص است با تمام تلاش‌هاي امريكايي‌ها در راستاي سنگ‌اندازي مقابل اجراي برجام اما كشورهاي اروپايي در اين مسير با امريكا همراه نيستند.وي در خصوص دستاوردهاي برجام براي اقتصاد كشور گفت: هر چند برجام تاكنون دستاورد بزرگ اقتصادي به همراه نداشته است اما در عرصه سياست خارجي شرايط قابل مقايسه با پيش از برجام نيست و روابط ايران با كشورهاي اروپايي در سطح مطلوبي قرار دارد. علي مطهري افزود: براي ارزيابي وضعيت برجام بايد تا دو ماه آينده منتظر ماند تا ببينيم كنگره امريكا چگونه برخورد مي‌كند و نيز آيا اتحاديه اروپا همانطور كه در حرف از موضع ايران حمايت كرد، در عمل نيز حمايت خواهد كرد و تحت فشارهاي وزارت خزانه داري امريكا مقاومت خواهد كرد يا نه. در ادامه اين مراسم دانشجويان عضو انجمن‌ اسلامي منطقه فرانسه به طرح پرسش‌هايي در خصوص مسائل روز داخلي و بين‌المللي پرداختند كه علي مطهري به تك تك آنها پاسخ داد. فرزند استاد شهيد مرتضي مطهري در پاسخ به پرسشي در خصوص اقدام مجلس براي رفع مشكلات دانشجويان خارج از كشور كه در حوزه بانكي و مراودات مالي و اداري دارند و همچنين فراهم كردن زمينه بازگشت دانشجويان نخبه به كشور گفت: مجلس و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين زمينه رايزني‌ها و پيگيري‌هايي را انجام داده است و مصمم به رفع مشكلات دانشجويان خارج از ايران و زمينه‌سازي براي بازگشت آنها به كشور و استفاده از تجربيات و اندوخته‌هاي علمي ايشان است.دانشجوي ديگري از نماينده مجلس درباره علت تغيير رشته خود از مكانيك به الهيات سوال كرد كه مطهري علت آن را شرايط ويژه خانوادگي پس از شهادت استاد مطهري ذكر كرد و ضمن ارج نهادن به دانشجوياني كه در رشته‌هاي فني تحصيل مي‌كنند، گفت كه از اين تصميم پشيمان نيستم هرچند آن را به ديگران توصيه نمي‌كنم. وي افزود: پس از شهادت پدر شرايطي ايجاد شد كه بنده با وجود گذراندن 81 واحد در رشته مكانيك تصميم به تغيير رشته گرفتم چرا كه احساس مي‌كردم براي تدوين و نشر آثار استاد مطهري نياز است در حوزه علوم انساني تحصيل كنم. آخرين تصميمات و اقدامات مجلس يازدهم بر سر ماجراي لغو عضويت سپنتا نيكنام، نماينده زرتشتي شوراي شهر يزد از سوي شوراي نگهبان سوال ديگري بود كه يكي از دانشجويان از علي مطهري پرسيد.
اين نماينده مجلس در اين باره با انتقاد از اتفاقي كه براي نماينده زرتشتي شوراي شهر يزد رخ داده است از ادامه تلاش‌ها و رايزني‌هاي نمايندگان براي حل آن خبر داد و گفت: استناد شوراي نگهبان سخنراني امام خميني(ره) است كه در ابتداي انقلاب فرموده‌اند كه نمايندگان شوراهاي شهر و روستا بايد مسلم باشند. مطهري ادامه داد: به اعتقاد من اين سخن امام به معناي ممنوعيت عضويت اقليت‌هاي مذهبي در شوراهاي شهر يا مجلس نبود بلكه با توجه به فضاي ملتهب و پر آشوب در ابتداي انقلاب اسلامي و تحركات منافقين، كمونيست‌ها و حزب توده، مقصود ايشان اين بوده كه مراقب باشيد شوراها به دست اين گروه‌ها نيفتد نه اينكه از اقليت‌هاي مذهبي نباشند. سوال ديگر درباره فعاليت‌ها و پيش‌بيني‌هاي احتمالي مجلس جهت ياري نخبگان براي دستيابي به دانش و تكنولوژي‌هاي جديد در خارج از كشور و انتقال آنها به داخل كشور بود كه مطهري اين موارد را بيشتر در حيطه وظايف و مسووليت‌هاي وزارت علوم و بنياد نخبگان دانست و از دولت خواست تا در اين خصوص به دغدغه‌هاي دانشجويان خارج از كشور توجه بيشتري كند. در ادامه اين مراسم، دانشجويي در خصوص اقدامات مجلس در حوزه مسائل و مشكلات ايرانيان مقيم خارج از كشور از نماينده مردم تهران سوال كرد كه علي مطهري به اقدامات گروه دوستي پارلماني ايران و فرانسه براي تحكيم روابط دو كشور بعد از برجام اشاره كرد و درباره حل مسائل ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز اين موضوع را در حيطه وظايف اصلي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران دانست كه بايد در اين زمينه اقدامات مقتضي را انجام دهند.
آخرين وضعيت حصر آقايان ميرحسين موسوي و مهدي كروبي و اعمال محدوديت‌هاي بيشتر براي رييس دولت اصلاحات و محدوديت‌هاي اخير براي رييس دولت‌هاي نهم و دهم پرسش ديگري بود كه علي مطهري بدان پاسخ گفت. مطهري با اعلام اينكه با پيگيري مسوولان ارشد نظام در هفته‌هاي اخير شاهد بهتر شدن روند ملاقات محصورين با خانواده‌هاي خود و چند چهره سياسي نزديك به ايشان بوديم، گفت: به‌طور كلي احساس مي‌شود كه رويكرد نظام در اين خصوص با قبل تغيير كرده است و من اميدوارم شاهد اتفاقات مثبتي در اين زمينه باشيم. نماينده تهران با بيان اينكه «از منتقدان خواسته شده تا در اين زمينه كمتر به اظهارنظر بپردازند زيرا معتقدند كه طرح اين موضوع در رسانه‌ها ممكن است نتايج عكس داشته باشد و تاثير سوء بر روند پيگيري رفع حصر بگذارد»، گفت: «به هر حال ما منتظريم و اميدواريم كه به زودي تغييرات وعده داده شده در خصوص محصورين را شاهد باشيم.» دانشجوي ديگري درباره عملكرد دولت و عدم تحقق وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور انتقاد كرد كه علي مطهري در پاسخ گفت: به هر حال دولت تصور مي‌كند براي كم كردن فشارهاي جريان مخالف دولت و آرام كردن فضاي كشور براي پيشبرد برنامه‌هاي خود بايد تعامل بيشتري با جناح مقابل داشته باشد. وي افزود: «در حال حاضر، روحاني تصميم گرفته است تا جايي كه امكان دارد، تنش‌هاي سياسي با ديگر قطب‌هاي قدرت ايران را كاهش دهد تا بتواند هر چه سريع‌تر مشكلات اقتصادي را حل كند. شايد در ظاهر چنين به نظر رسد كه دولت به نوعي بي‌صداقتي درباره وعده‌هاي خود در انتخابات متهم است اما بنده به آينده خوشبين هستم.» در ادامه اين مراسم محمد طاهري معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در فرانسه در جمع دانشجويان به ايراد سخنراني پرداخت. وي ضمن عذرخواهي از عدم حضور دكتر دلفي سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در فرانسه به علت حضور در برنامه‌هاي ديگر كه از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي شده بود بر لزوم برقراري ارتباط بيشتر و تعامل مفيدتر بين مسوولان سفارت جمهوري اسلامي با دانشجويان ايراني مقيم فرانسه و به ويژه اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان تاكيد كرد و نقش دانشجويان ايراني خارج از كشور به عنوان سفيران علمي و فرهنگي ايران را بسيار حائز اهميت برشمرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون