• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3958 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان

دو ساعت گفت‌وگوي غيرعلني در مورد مشكلات صندوق‌هاي تامين اجتماعي

127 شركت زيا‌ن‌ده در اسرع‌وقت تعيين تكليف شوند

بخش علني جلسه ديروز با توضيح علي لاريجاني در مورد جلسه غيرعلني صبح، آغاز شد. رييس مجلس كه تازه از مناطق زلزله كرمانشاه بازديد كرده است در نخستين جلسه بعد از سفر خود با همكارانش درباره آخرين وضعيت زلزله‌زدگان گفت‌وگو كرد. سفر لاريجاني و زلزله كرمانشاه اما موضوعي نبود كه بيش از دوساعت در مورد آن گفت‌وگو شود؛ نمايندگان مجلس به طور مفصل در مورد مشكلات صندوق‌هاي تامين اجتماعي گفت‌وگو كردند. آن طور كه بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس در جمع خبرنگاران اعلام كرد، نمايندگان مجلس تاكيد دارند كه تكليف وضعيت صندوق‌هاي تامين اجتماعي ظرف يك سال آينده روشن شود. گويا به همين منظور طرحي نيز در كميسيون اجتماعي تهيه كرده‌اند. نعمتي در حاشيه جلسه ديروز در مورد جزييات نشست غيرعلني صبح گفت: «با توجه به آنكه در ابتداي امسال ۲۰ ابرچالش اصلي كشور كه توسط مركز پژوهش‌ها احصا شده بود را عنوان كرديم و از آنجا كه بحث مربوط به صندوق‌هاي اجتماعي حدود ۵۱ درصد از جمعيت كشور را دربرمي‌گيرد، اين مساله را به عنوان نخستين موضوع در دستوركار مجلس قرار داده و در اين نشست غيرعلني در اين رابطه مباحثي را دنبال كرديم». وكلاي ملت اين حرف‌ها در خلوت خود نمي‌زدند و هنگام انجام اين بررسي‌ها ميزبان علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و نوربخش رييس سازمان تامين اجتماعي بودند. به گفته نعمتي، آنها و معاونان‌شان در اين جلسه نقطه‌نظرات خود را در رابطه با وضعيت صندوق‌هاي تامين اجتماعي بيان كرده و نظرات نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، روساي كميسيون‌هاي اجتماعي، بهداشت و درمان و اقتصادي را شنيدند. به عنوان مثال عبدالرضا عزيزي، رييس كميسيون اجتماعي مجلس در همين جلسه از ضرورت اختصاص نيمي از بودجه عمومي سالانه براي پرداخت حقوق بازنشستگان در سال‌هاي آتي با ادامه روند فعلي فعاليت صندوق‌هاي بازنشستگي سخن گفت.
بررسي‌هاي غيرعلني
مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز گزارشي جامع در اين رابطه ارايه كرد. بهروز نعمتي همچنين با تاكيد بر اهميت صندوق‌هاي تامين اجتماعي يادآور شد: «بيش از ۵۱% جمعيت كشور زيرپوشش صندوق‌هاي تامين اجتماعي هستند و به همين دليل، بخش قابل توجهي از شهروندان با اين مشكلات درگير هستند و به همين دليل حساسيت بسياري در اين رابطه وجود دارد. بر اين اساس قرار شد نهايتا ظرف يك سال آينده نسبت به تعيين تكليف اين صندوق‌ها اقدام شود كه بر اين اساس قرار شد مجموعه اقدامات در قالب طرحي در كميسيون اجتماعي مورد پيگيري قرار گيرد». يكي ديگر از محورهاي جلسه غيرعلني روز گذشته بازنشستگي پيش از موعد و مشكلاتي است كه براي صندوق بازنشستگي ايجاد كرده است. نعمتي با اشاره به اين مشكلات عملا موجب تضييع حق‌الناس مي‌شود، گفت: «قرار شد اين موضوع با دقت بيشتري انجام شود». به گفته اين عضو فراكسيون مستقلين ولايي مجلس، بحث ديگر نوع بنگاه‌داري و شركت‌داري بود. بالاخره شركت‌هاي زيان‌دهي كه امروز در سازمان تامين اجتماعي مخصوصا زيرمجموعه شستا وجود دارد، بايد هرچه سريع‌تر ساماندهي شود. مخصوصا ۱۲۷ شركت زيان‌ده بايد در اسرع وقت تعيين تكليف شوند. وام‌هايي كه در مجموعه سازمان تامين اجتماعي و شستا دريافت و پرداخت مي‌شود و به اعتقاد برخي غيرضروري است، يكي ديگر از محورهاي مورد توجه در جلسه ديروز بود و نعمتي در مورد آن گفت: «گرچه اين مجموعه‌ها سرمايه‌گذار هستند و اگر قرار است سودي عايد اين مجموعه‌ها شود، بايد به اين سمت حركت كنيم كه نهايتا اين سود به سازمان‌هاي تامين اجتماعي، شستا و مردم بازگردد».
تحقيق و تفحص از مسكن مهر
آخرين وضعيت امداد رساني به زلزله‌زدگان يا ميزان كمك‌ها بلاعوض و وام‌ها تنها مساله قابل توجه حول محور زلزله اخير نيست. انتقادات بسيار از مسكن مهر و همه جار و جنجالي كه در هفته گذشته در اين باره راه افتاده است نيز از جمله موضوعاتي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به آن پرداخته‌اند. ارايه طرح تحقيق و تفحص از مسكن مهر به هيات رييسه مجلس گامي در همين راستاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون