• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

وكيل خانواده روح‌الاميني:

مرتضوي با معذوريت پزشكي به‌دادگاه نيامد

سيد‌حسن كمالي، يكي از وكلاي خانواده محسن روح‌الاميني روز گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» بيان كرد كه سعيد مرتضوي برخلاف ادعاي خود از زمان دادگاه مطلع بوده و با معذوريت پزشكي در اين جلسه حضور پيدا نكرده است؛ همانطور كه در جلسه پيش با معذوريت پزشكي حاضر نبود. او همچنين يكي از دلايل به تاخير افتادن نتيجه دادگاه را تغييراتي كه در قانون آيين دادرسي به وجود آمد و همچنين تغيير قضات مطرح كرد.

 

سعيد مرتضوي در دادگاه حاضر نشد. دليل اين موضوع چه بوده است و آيا اين ادعا را تاييد مي‌كنيد كه ابلاغيه به دست ايشان نرسيده است؟

به ظاهر آقاي سعيد مرتضوي از وقت رسيدگي مطلع بود چرا كه براي جلسه امروز لايحه دفاعيه به دادگاه ارسال كرده بود

روند دادگاه در اين جلسه به چه شكل بود؟

در مورد ماجراي كهريزك دو اتهام باقي مانده بود. يكي در زمينه تنظيم گزارش خلاف واقع و ديگري معاونت در قتل مرحوم محسن روح‌الاميني. قبلا شعبه 9 كيفري استان در اين رابطه تصميم گرفته بود كه مورد اعتراض وكلاي خانواده روح‌الاميني قرار گرفت و به ديوان عالي كشور رفت ولي به جهت تغيير قانون آيين دادرسي كيفري در آن مقطع مرجع تجديد نظر، دادگاه تجديد نظر استان تشخيص داده شد. در حال حاضر هم شعبه 22 دادگاه تجديد نظر استان تهران اين دو اتهام را بررسي مي‌كند.

در اين جلسه نماينده دادسرا حضور داشت. همچنين دو تن از وكلاي (من و آقاي طاهري) آقاي روح‌الاميني دفاعيات‌شان را ارايه كردند. قضات هم سوالاتي داشتند كه وكلا پاسخ دادند وحالا بايد منتظر راي ماند.

با توجه به روند دادگاه پيش‌بيني مي‌كنيد چند جلسه ديگر براي بررسي نياز است؟

به نظر مي‌رسد موعد صدور حكم است. طرفين مكررا دفاعيات خود را در اين پرونده مطرح كرده‌اند و چيز جديدي وجود ندارد كه لازم باشد با تجديد وقت راجع به آن بررسي‌هايي صورت گيرد. ضمن اينكه اين اتهامات در مورد پرونده شادروان آقاي محمد كامراني نيز مطرح و بررسي شده است و نياز به بررسي مجدد اتهامات و بيان دفاعيات نيست و به نظر مي‌رسد به حد كفايت همه‌چيز بيان شده است. ضمن اينكه نزديك به يك‌دهه از اين اتفاق مي‌گذرد و اولياي دم و وكلاي آنها و متقابلا متهمان و وكلاي‌شان دفاعيات مفصلي داشته‌اند و چيزي مكتوم باقي نمانده است. بنابراين شرايط محتمل است كه راي دادگاه صادر شود.

چه چيزي باعث اطاله اين دادرسي شده است؟

اولا، در مرحله رسيدگي تجديدنظر با وضع قانون جديد دادرسي كيفري مرجع تجديدنظر تغيير يافت و بعد از مدت‌ها انتظار پرونده از ديوان عالي كشور به دادگاه شعبه كنوني ارسال شد. ثانيا، پرونده بسيار مفصل است و براي بررسي نياز به وقت كافي داشتند. اين موارد به اضافه تغييرات قضات شعبه باعث شد كه روند تجديد نظر بيش از يك سال به طول انجامد.

فكر مي‌كنيد اين پرونده به چه ميزان زمان ديگر نياز دارد؟ باتوجه به روند دادگاه پيش‌بيني مي‌كنيد حكم احتمالي نياز به تجديدنظر داشته ‌باشد؟

به هر حال ما به اميد نتيجه بخش بودن اعتراض خانواده روح‌الاميني نسبت به راي صادره درخواست تجديدنظر كرديم. زمان دقيق صدور راي قابل پيش‌بيني نيست.

در صورتي كه حكم با حكم دفعه پيش تفاوتي نداشته‌باشد خانواده روح‌الاميني باز خواستار تجديد نظر هستند؟

تصميم در اين مورد با خانواده روح‌الاميني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون