• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

كتابخانه

زن قدرتمند اروپا

آنگلا مركل، نخستين نامزد زن مقام صدارت اعظم در كشور آلمان است و از سال 22 نوامبر 2005 تا كنون بر مسند قدرت
 نشسته است.
 اين زن كه به گونه‌اي قياس‌ناپذير با ديگر سياستمداران، احساس همدلي و اعتبار همگاني را بر مي‌انگيزد، كيست؟ اين زن كه در هامبورگ به دنيا آمد، اما 35 سال از زندگي خود را در آلمان شرقي سپري كرد، درباره آلمان چه ديدگاه‌هايي دارد و چه ارزش‌هايي را در سر مي‌پروراند؟
«زندگينامه سياسي آنگلا مركل» نوشته ولفگانگ اشتوگ درصدد پاسخگويي به همين سوالات است. اين كتاب با ترجمه پريسا رضايي كه توسط انتشارات مرواريد به چاپ رسيده همچنان قابل دسترس است.
قيام دموكراتيك آنگلا مركل، صدارت اعظمي، وقايع نگار زندگي و... از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب هستند.

 

خودكامگي

استبداد، در طول تاريخ از مهم‌ترين دغدغه‌هاي فيلسوفان و نظريه‌پردازان سياسي بوده است. حاصل نظريه‌ها و تحليل‌هاي انديشمندان از دوران كلاسيك تا سده‌هاي تاريك ميانه، دوران روشنگري و اصلاحات مذهبي تا عصر تجدد، پديد آوردن و تعميم بخشيدن الگوهايي بوده است كه در قالب آن حاكميت قانون، حقوق بشر و آزادي و امنيت شهروندان تضمين و از جباريت و خودكامگي پيشگيري شود. در اين كتاب آرا و نظريات متفكران و نظريه‌پردازان سياسي را با تاكيد بر «نظريه‌هاي جباريت» مي‌خوانيد. اين كتاب به مساله جباريت در نظرات متفكران مختلف از افلاطون تا آرنت پرداخته است. از جمله متفكران و فلاسفه‌اي كه به نظريات آنان در اين كتاب استناد شده است مي‌توان به ماكياولي، توكويل، ماركس، فرويد و وبر اشاره كرد. «جباريت» نوشته راجر بوشه با ترجمه فريدون مجلسي تاكنون سه بار تجديد چاپ شده كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان به انديشه سياسي قرار دارد.

 

سر سلسله حروفيه

فضـل‌الله استــرآيادي از شخصيت‌هاي قرن هشتم هجري قمري است كه اعتقاد داشت جهان رو به پايان است. او مي‌گفت در روياهايش ديده كه هم رديف با انبيايي نظير حضرات موسي، عيسي و پيامبر اسلام قرار گرفته است.
پيروان او بعدها «حروفيه» نام گرفتند. زيرا معتقد بودند كه اصوات و حروفي كه زبان را مي‌سازند تمامي حقايق روحاني را در خود دارند.
«فضل‌الله استرآبادي و حروفيه» پژوهشي كوتاه و خواندني در زندگي و انديشه فضل‌الله استرآبادي و همچنين تاريخچه‌اي از نهضت حروفيه است.
تول و كودكي، روياهاي خوارزم، فضل‌الله در انديشه قدرت، اشراق، ازدواج، بلند‌پروازي‌هاي سياسي و مرگ از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب هستند.
«فضل‌الله استرآبادي و حروفيه» با قلم مجتبي نماينده نياسر توسط انتشارات «نامك» منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون