• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

محمد بن سلمان در روياي ائتلاف عليه ايران

توماس فريدمن، ستون‌نويس و خبرنگار روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز با سفر به رياض به سراغ محمد بن سلمان، وليعهد جوان عربستان سعودي رفته است. ماحصل سفر به شبه جزيره تاكنون براي نيويورك تايمز گزارش گفت‌وگويي بوده كه در آن توماس فريدمن در جامه مصاحبه‌كننده به مدح و ستايش مصاحبه شونده پرداخته است. رويه چاپ چنين مصاحبه‌هايي با محمد بن سلمان در رسانه‌هاي امريكايي مسبوق به سابقه است. زماني كه محمد بن سلمان طرح جنجالي 2030 را مطرح كرد نيز رسانه امريكايي بلومبرگ به سراغ وي رفت و از وي تصوير «مصلحي» را ساخت كه قرار است عربستان سعودي را متحول سازد. اين‌بار نيز در حالي كه جهان با بيم و اضطراب اقدام‌هاي وليعهد تشنه قدرت چه در داخل خاك سعودي و چه در سطح بين‌المللي را نگاه مي‌كند، توماس فريدمن متن گزارش – گفت‌وگوي خود با وي را اينگونه آغاز مي‌كند: فكر نمي‌كردم آنقدر زنده بمانم كه بتوانم اين جملات را بنويسم: مهم‌ترين پروسه اصلاحاتي كه در خاورميانه يافت مي‌شود اكنون در عربستان سعودي در جريان است. در حالي كه در فصل زمستان به رياض آمده‌ام اما در حقيقت به وقت بهار عربي اين كشور وارد آن شده‌ام.
تعريف و تمجيدهاي توماس فريدمن در جامه خبرنگار از محمد بن سلمان تنها چند روز پس از آن منتشر شد كه سعد حريري، نخست‌وزير لبنان پس از 17 روز حصر بي‌دليل در رياض و استعفاي اجباري به بيروت بازگشت. فريدمن در حالي در مقدمه مطلب خود ادعا مي‌كند كه اگر اصلاحات مد نظر سعودي به سرمنزل مقصود برسد چهره اسلام در جهان متفاوت خواهد شد كه عربستان سعودي در حال حاضر با خشونت و بي‌رحمي كه از خود در يمن به تصوير كشيده و حمايت از گروه‌هاي تروريستي شناسنامه‌دار مانند داعش، تصوير كشوري در قامت خادم‌الحرمين جهان اسلام را به قد كفايت مخدوش كرده است. محمد بن سلمان در بخش‌هايي از گفت‌وگويي كه فريدمن چكيده‌هايي از آن را منتشر كرده در مورد جنگ يمن مي‌گويد: جنگ مورد حمايت سعودي در يمن كه به كابوسي انساني بدل شده است در مسير حمايت از دولت قانوني و مورد تاييد عربستان سعودي در صنعا صورت گرفت. دولت مركزي يمن در حال حاضر 85 درصد از خاك اين كشور را در اختيار دارد اما با توجه به اينكه حوثي‌هاي مورد حمايت ايران ساير مناطق را در اختيار دارند و به فرودگاه رياض حمله مي‌كنند، تصاحب هر مقدار زمين كمتر از 100 درصد دردسرساز است.
محمد بن سلمان كه در 11 ماه گذشته با برخورداري از چراغ سبز ساكن جديد كاخ سفيد استراتژي‌هاي مخرب خود را پيش برده در مصاحبه با رسانه امريكايي نيويورك تايمز به تمجيد از رييس‌جمهور امريكا مي‌پردازد و مي‌گويد: »ترامپ، شخص درست در زمان درست بود.» فريدمن در جايگاه استنباط كلي از سخنان محمد بن سلمان درباره ايران مي‌نويسد: رويكرد كلي محمد بن سلمان اين است كه با حمايت از دونالد ترامپ، سعودي‌ها و متحدان عرب آن مي‌توانند ائتلافي عليه ايران بسازند.
فريدمن در ادامه مي‌نويسد من نسبت به اين ديدگاه محمد بن سلمان شك دارم چرا كه حس رقابتي كه درميان كشورهاي اهل سنت عربي وجود دارد مانع از شكل‌گيري چنين ائتلافي عليه ايران مي‌شود و دقيقا به همين دليل است كه دمشق، صنعا، بغداد و بيروت در حال حاضر در كنترل ايران هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون