• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

درخواست مشترك ايران، روسيه و تركيه از سازمان ملل

بيانيه مشترك سوچي سند شوراي امنيت شود

گروه ديپلماسي| دستاوردهاي ايران، تركيه و روسيه در نشست سه‌جانبه سوچي همچنان ادامه دارد. در حالي كه كمتر از يك هفته از اين اجلاس گذشته است سه كشور تلاش براي تحقق دستاوردهاي آن را شدت و سرعت بيشتري بخشيده‌اند. روز گذشته، روساي جمهور روسيه، ايران و تركيه با ارسال نامه مشتركي به دبيركل سازمان ملل متحد و رييس شوراي امنيت و ارسال متن بيانيه مشترك روساي جمهور سه كشور در مورد سوريه كه روز پنجشنبه در سوچي به تصويب رسيد، درخواست كردند كه اين متن به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شود. اين نامه به صورت مشترك به امضاي غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران، واسيلي نبنزيا سفير و نماينده دايم روسيه و فريدون سينيرليگلو سفير و نماينده دايم تركيه نزد سازمان ملل متحد رسيده است. در اين بيانيه كه روز 22 نوامبر و در جريان ديدار سه‌جانبه روساي جمهور به تصويب رسيد بر عزم سه كشور براي ادامه همكاري‌هاي سه‌جانبه با هدف استقرار صلح و ثبات در سوريه تاكيد شده است. همچنين با اذعان بر نقش سازنده پروسه آستانه در ايجاد مناطق تنش‌زدايي و كاهش خشونت‌ها، بر لزوم ادامه روند آستانه تاكيد شده است. روساي جمهور سه كشور همچنين ابراز اميدواري كرده‌اند كه حل بحران سوريه از طريق همكاري بين ايران، روسيه و تركيه تاثير مثبتي بر وضعيت عمومي منطقه داشته باشد و از خطر تنش‌هاي قومي و فرقه‌اي خواهد كاست.
استقبال فدريكا موگريني از دستاوردهاي نشست سوچي
«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت كه اتحاد معارضان سوري و نتيجه نشست سوچي اميدواري درباره نشست در ژنو را بيشتر كرده است. وي با انتشار بيانيه‌اي در اين مورد اعلام كرد: شكل‌گيري نمايندگان معارضان سوري در كنفرانس رياض و بيانيه سران روسيه، ايران و تركيه در سوچي بيانگر پيشرفت قابل‌توجهي براي موفقيت در ژنو است. اكنون معارضان موضع متحدي دارند تا بدون پيش‌شرط در قالب سازمان ملل مذاكره كنند. تقويت حضور زنان، گامي مهم است. اين اقدام در كنار بيانيه آستانه و تضمين‌هايي كه در سوچي داده شده‌اند به ما اجازه مي‌دهند كه به برگزاري دور بعدي مذاكرات در ژنو چشم بدوزيم و اميدواري زيادي در اين راستا داشته باشيم چرا كه مسير براي اتخاذ تصميم سازنده ميان طرف‌هاي سوري مساعد شده است از جمله مي‌توان به دولت انتقاد، روند قانوني و نظارت آزاد سازمان ملل و برگزاري انتخابات آزاد اشاره كرد.
نشست سه‌روزه رياض 2، با انتشار بيانيه پنجشنبه به پايان رسيد و مخالفان سوريه طي آن، كناره‌گيري «بشاراسد» رييس‌جمهور سوريه از قدرت در دوره انتقالي را شرط كرده بودند. «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه نيز روز گذشته در ديدار با استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه تاكيد كرد كه شرط كناره‌گيري اسد از قدرت به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون