• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3972 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر

آماده‌سازي پرونده ثبت جهاني راه‌آهن ايران

گروه اجتماعي| علي‌اصغر مونسان، بالاخره بعد از حدود 4 ماه با خبرنگاران دور يك ميز نشست تا از عملكرد 100روزه‌اش در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بگويد. مونسان در ابتدا به ارايه گزارش از سه حوزه تحت مديريتش پرداخت. در حوزه ميراث فرهنگي اين خبر را داد كه «پرونده شبكه راه‌آهن ايران براي ثبت در ميراث جهاني يونسكو آماده مي‌شود، اين پرونده پرونده مهمي است كه در حال آماده‌سازي است.» در حوزه گردشگري به گفته مونسان در دوران مديريت او «حدود 621 پروژه در حوزه گردشگري، پيشرفت فيزيكي بالاي 60درصد داشتند. با تكميل اين پروژه‌ها حدود 39هزار تخت به ظرفيت اقامتي كشور افزوده مي‌شود. حدود 20هزار نفر در اين پروژه‌ها در حال فعاليت هستند. اين مساله كمك مي‌كند كه حوزه گردشگري رشد بيشتري داشته باشد. حدود 430 پروژه در روستاها و مناطق عشايري با پيشرفت فيزيكي 40درصد در حال اجراست. تكميل اين پروژه‌ها كمك مي‌كند كه روستاها با داشته‌هاي بسيار زيبا بتوانند در حوزه گردشگري نقش مهمي را ايفا كنند.» در حوزه صنايع دستي هم مونسان معتقد است صنايع‌‌دستي يكي از بخش‌هاي مهمي است كه مي‌تواند با حداقل سرمايه‌گذاري اشتغال ايجاد كند و مي‌گويد: «از ابتداي سال حدود 37هزار شغل در اين حوزه سامان‌دهي و ايجاد شده است. برنامه‌اي نيز به دولت ارايه شد كه اگر مباني و اعتبارات آن مشخص شود 70هزار شغل در اين حوزه ايجاد خواهد شد.» مونسان همچنين در خصوص وضعيت فعلي تدوين قانون جامع ميراث فرهنگي كه در خرداد ماه گذشته فاز اول آن به پايان رسيده بود، گفت‌: «امروز رييس‌جمهور لايحه‌اي را به ما دادند و از ما خواستند تا اگر خلأ‌هاي قانوني در حفاظت از آثار تاريخي در كشور داريم، ارايه كنيم. با اين دستور اكيد آقاي رييس‌جمهور ما مي‌توانيم قانون جامع را تصويب كنيم و نهايتا تا سه ماه اول سال آينده اين قانون را به اتمام برسانيم و جاهايي كه خلأ قانوني وجود دارد با تصويب اين قانون مرتفع شود. اين قانون كه فاز اول آن تكميل شده، در سه ماهه نخست سال آينده كامل مي‌شود و به مجلس ارايه خواهد شد.» مونسان همچنين در خصوص ادعاي مالكيت برخي ارگان‌ها و نهادها مانند ستاد اجرايي فرمان امام و بنياد مستضعفان در مورد بناهاي تاريخي گفت: «قانون استثنا قايل نشده است، مالكيت مهم نيست، مهم اين است كه اين بناها و آثار طبق قوانين ما نگهداري شوند. اين اتفاق هم مي‌افتد، نظارت سازمان بر همه آثار و اشياي تاريخي اعمال مي‌شود. شايد ما توان نگهداري از تمام آثار تاريخي را نداشته باشيم، نياز به كمك بخش‌هاي ديگر داريم، مهم اين است كه اين ارگان‌ها طبق قواعد ما برخورد كنند.»
در اين نشست سعيد اوحدي كه به تازگي به سمت معاون سرمايه‌گذاري اين سازمان منصوب شده است، در خصوص آمارهاي منتشر شده در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: «در سال ۹۶ صندوق توسعه ملي ۳۰۰ ميليارد تومان تسهيلات به پروژه‌هاي گردشگري تخصيص داده كه براي سه ماهه پايان امسال نيز ۲۰۰ ميليارد تومان ديگر نيز مصوب كرده است. براي تخصيص اين پروژه‌ها با توجه به عملكرد بانك‌ها، قرار شده هفته آينده با مديران صندوق، جلسه‌اي به منظور غربالگري بانك‌ها انجام شود. همچنين براي سال ۹۷ توافق‌هاي اوليه‌اي با صندوق براي تخصيص هزار ميليارد تومان تسهيلات براي پروژه‌هاي گردشگري صورت گرفته كه نشان از ۳۰۰ درصد افزايش كمك‌هاي اعتباري نسبت به سال ۹۶ است.»
در نخستين نشست رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي معاونان او نيز در خصوص فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در حوزه تخصصي شان توضيحاتي ارايه كردند، بهمن نامور مطلق، معاون صنايع دستي كشور در اين نشست در خصوص وضعيت خانه‌هاي صنايع دستي در شهرهاي مختلف گفت: ما معتقديم فضاها در مديريت موثر هستند. بر اساس اين نظر به سراغ خانه‌هاي صنايع دستي رفتيم اما خيلي زود با موانع حقوقي مواجه شديم زيرا ما از لحاظ قانوني اجازه اين كار را نداشتيم به همين دليل چند خانه صنايع دستي هم كه در استان‌ها راه‌اندازي كرده بوديم، تعطيل شدند. قرار است در خانه‌هاي تاريخي گالري‌هاي صنايع دستي راه‌اندازي شود. از معاونت ميراث فرهنگي و مدير كاخ سعدآباد نيز درخواست كرديم، كمك كنند تا موزه صنايع دستي را احيا كنيم زيرا آثار اين موزه كه پيش از اين در كاخ سعدآباد داير بوده است، در حال تخريب است. علاوه بر اين معاون ميراث فرهنگي كشور هم در خصوص تخريب‌هايي كه اخيرا خبرساز شدند و همچنين ساخت و ساز در حريم درجه يك تخت‌جمشيد و همچنين كافه نادري كه در هفته گذشته حضور نمايندگاني از ستاد اجرايي فرمان امام در ملك آن خبرساز شده بود، توضيحاتي ارايه كرد و گفت: «بحث ما در حفاظت از بناهاي تاريخي مالكيت نيست، بحث ما حفظ كليت بناهاي تاريخي از جمله كافه نادري است حتي اگر زماني مالك مايل باشد بنا را به فروش برساند و امر انتقال صورت بگيرد بايد شرايط ثبت را رعايت كنند. با ستاد اجرايي فرمان امام هم نامه‌نگاري كرده‌ايم و در اين خصوص مذاكراتي انجام داده‌ايم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون