• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

كتابخانه

حديث محنت

تاريخ تاليف «كتاب ايوب» دقيقا معلوم نيست. فرض بر اين است كه بين 600 تا 300 قبل از ميلاد مسيح نوشته شده باشد. معمول محققان غربي اين است كه تاريخ تاليف عهد عتيق را عقب‌تر بكشند تا بتوان اين تاليفات را به پيش از دوران زرتشت نسبت داد. با اين كار قصد آن دارند كه تاليفات عهد عتيقي را از تاثيرات زرتشتي‌گري دور نگه دارند. تا چند دهه پيش در جهان يهود- مسيحي گمان مي‌رفت كه كتاب «امثال سليمان» كهن‌ترين متن از نوع كتاب آزندگونه است. ناآگاهي نسبت به حقايق جهان كهن، ميدان را براي تعصبات ديني و قومي باز گذاشته بود. اما كشف كتاب ايوب آن باور پيشين را به چالش كشيد. «كتاب ايوب» اين مرد پارسا و بسامان را در يك زمينه بسيار روشني قرار مي‌دهد تا او بتواند به جهانيان اعلام كند: «خدايا چرا اين همه درد و بلا بر جان من بي‌گناه نازل مي‌كني؟» «كتاب ايوب» منظومه آلام ايوب و محنت‌هاي او از عهد عتيق است. گزارش فارسي اين كتاب توسط قاسم هاشمي‌نژاد با مقايسه تطبيقي پنج متن كهن فارسي به همت انتشارات هرمس منتشر شده است.

 

اصالت وجود در فلسفه ملاصدرا

تفكر فلسفي ملاصدرا، تفكري انضمامي و ناظر به زندگي است. هزار توي زندگي‌اي كه چشمه ايمان در آن مي‌جوشد. حكمت حقيقي به روايت ملاصدرا، در ارتباط با خدا و دين تعريف مي‌شود. زيرا فلسفه شناخت وجود است و خدا، فرشتگان، رسولان و كتب آسماني اصل موجوداتند. از اين منظر مي‌توان دريافت كه چرا ملاصدرا اثر بزرگ فلسفي خويش، اسفار اربعه، را يك‌سره در باب الهيات مي‌داند. ملاصدرا با سير در دالان بيكران وجود، همه امور را از چشم وجود يافته و با وجود تفسير مي‌كند. در شبكه معرفتي او نيز وجود در همه‌جا ساري و آغاز و انجام همه امور به وجود است. در واقع وجود نزد ملاصدرا بنيان تمامي امور است. همچنين وجود با حضور خويش در عالم، اوصاف وجودي‌اي چون عشق، اراده، ميل، محبت و علم را به همه جا مي‌برد. «زيست جهان ملاصدرا» نوشته عبدالله صلواتي است كه به تازگي انتشارات هرمس آن را به چاپ رسانده است. اين كتاب از چهار فصل كلي تحت عناوين هويت و اصالت فلسفه ملاصدرا، انسان ملاصدرا؛ مولفه‌ها و زيست نوع‌ها، ملاصدرا و تساوي حقوق بشر و تفسير در نگرش وجودي ملاصدرا است.

 

فلسفه در ديار ما

لودويگ ويتگنشتاين (1951-1889) فيلسوفي كه به گفته خودش هم به منطق فكر مي‌كرد و به گناهان خويش، تاملاتي درباره اخلاق و دين از خود به جاي گذاشت كه تاثير ماندگاري در انديشه ديني قرن بيستم داشته است و دامنه نفوذ آن همچنان ادامه دارد. به دليل قرابت‌هاي آراي او درباره اخلاق و دين، ويتگنشتاين پژوهان نيز به اين دو موضوع معمولا در كنار هم مي‌پردازند. درباره اخلاق و دين مجموعه مطالب اصلي و مهمي است كه ويتگنشتاين درباره اين دو موضوع نوشته يا در مورد آنها سخنراني كرده است كه اكنون مرجع مناسبي است براي علاقه‌مندان فارسي زبان كه مي‌خواهند با تكيه به اصل سخنان وي درباره اين موضوعات تامل كنند. «درباره اخلاق و دين» اثر ويتگنشتاين با ترجمه مالك حسيني و بابك عباسي منتشر و همچنان در دسترس علاقه‌مندان فارسي زبان قرار دارد. درباره اخلاق، درباره اخلاق‌شناسي اشليك، ارزش، دين و... از جمله مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب است. «درباره اخلاق و دين» از مجموعه «فلسفه و كلام» است كه توسط انتشارات هرمس منتشر شده است. از اين ناشر تاكنون 60 عنوان كتاب منتشر شده است.

اصلاحيه:  در ستون كتابخانه مورخ 5/8/96 درصفحه سياستنامه محمد زارع شيرين‌كندي، نويسنده كتاب «پديدار شناسي نخستين مراحل خودآگاهي فلسفي ما»  به اشتباه به عنوان گردآور و تدوينگر كتاب ذكر شده بود كه از اين طريق اصلاح مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون