صد روز قابل دفاع و انتظارات پيشرو
به خصوص در مورد انتشار عمومي انتصابات در حوزه اعضاي هياتمديره سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران كمسابقه بوده است. اميدوارم اين روند شفافيت در انتصابات، به امري نهادمند در مجموعه شهرداري تهران بدل شده و معاونت منابع انساني متولي راهاندازي سايتي براي شفافيتبخشي در اين زمينه شود به گونهاي كه نه فقط انتصابات شهردار تهران در ماههاي آغازين، بلكه تمام انتصابات زيرمجموعه معاونين، ادارات كل و سازمانها و شركتهاي تابعه در هر زمان ديگر نيز با الگوگيري از نحوه اطلاعرساني شهردار تهران، به اطلاع عموم شهروندان رسانده شود.
سومين وجه قابل دفاع شهرداري تهران در صد روز نخست كار خود، وجهي است كه به انتظارات بحق شهروندان از مديريت جديد پيوند ميخورد كه در قالب انتظار تغيير و تحول بنيادين در رويكردها، سياستگذاريها و نحوه اداره شهر بيان ميشود. تغيير و تحول در شهرداري تهران محقق نخواهد شد مگر با يك تركيب مديريتي كارآمد و در عينحال با رويكردها، نگرشها و اهدافي نو و متفاوت. به نظر ميرسد شهردار تهران در صد روز نخست كار خود بنيان اين تغييرات بنيادين را با تركيب مديريتي معاونين خود پايه گذاشته است، هريك از انتصابات شهردار تهران در حوزه معاونين، حاوي هوشمنديها و نقاط قوتي است كه شرح آن مجالي ديگر ميخواهد اما تا همينجا با نگاهي به اين تركيب مديريتي ميتوان گفت كه تغييرات و تحولاتي اساسي در مديريت شهري رقم خورده است كه ثمرات و نتايج آن در يك تا دو سال پس از شروع به كار مديريت جديد در شهرداري تهران براي شهروندان ملموس و قابل رويت خواهد بود. درواقع اگر خواهان تغييرات نمايشي و سطحي نباشيم و مطالبهمان تغيير و تحولي اساسي در اداره شهر و حل مشكلات آن باشد، تعيين ظرف زماني دو ساله، مدت زماني معقول و منصفانه براي چنين ارزيابياي است، آنچه امروز ميتوان در مورد آن قضاوت كرد، انتصاباتي در سطوح بالاي مديريتي در شهرداري تهران است كه قرار است آن تحولات را رقم بزند و تركيب مديريتي جديد در قالب معاونين نويدبخش چنين تحولي است خوشبختانه چراكه انتصابات انجام شده فقط تعويض مديران قبلي با مديران منتسب به جريان اصلاحطلبي نيست كه اگر اينطور بود ميشد گفت كه برخلاف تغييرات ظاهري، به دليل تداوم يافتن رويكردهاي تخصصي مشابه در حوزههاي مختلف، در عمل هيچ تغييري در واقعيت انتظار نميرود. اين درحالي است كه انتصابات شهردار تهران در حوزه معاونين، فقط تعويض مديران اصلاحطلب با مديران قبلي بدون تغيير رويكردهاي تخصصي نيست بلكه اتفاقا چينشي هوشمندانه و ناظر به جابهجا كردن تخصصها و دغدغهها در حوزههاي مختلف است به گونهاي كه در بازهاي ميانمدت به تحولاتي اساسي و بنيادين در واقعيت اداره شهر منتهي شود. براي مثال، به جاي اينكه مانند مديريت قبل فردي با تخصص عمران اما اينبار اصلاحطلب در معاونت حمل و نقل و ترافيك به كار گرفته شود، يكي از سرآمدان حمل و نقل ريلي در اين معاونت قرار ميگيرد تا پايبندي مديريت جديد به تحول جدي در حوزه حمل و نقل عمومي رقم بخورد و اتفاقا در همين راستا افراد با سابقه روشن و كارآمد در حوزه عمراني در مجموعه مترو به كار گرفته ميشوند. از آن طرف در معاونت عمراني، افرادي با دغدغههاي جدي در حوزه معماري و شهرسازي فردي ضابطهگرا، با دانش آكادميك و دغدغهمند در حوزه فرهنگ و كيفيت زندگي به كار گرفته ميشوند تا نشان داده شود كه برخلاف مديريت قبل، مديريت جديد به حوزه معماري و شهرسازي به چشم كيسه پول نگاه نميكند و اتفاقا به خلق منابع جديد درآمدياي ميانديشد كه از طريق استفاده از افراد توانا و متخصص در ديگر معاونتها محقق خواهد شد. با وجود عملكرد اصلاحطلبانه و قابل دفاع درصد روز نخست شروع به كار مديريت جديد، شهرداري تهران با انتظاراتي فزاينده در ميان بدنه جريان اصلاحطلبي و نيز عموم شهروندان تهراني مواجه است. بدنه جوان جريان اصلاحطلب انتظار كسب تجربه در سطوح مديريتي در چهار سال آينده را داراست به گونهاي كه پس از چهار سال، نه فقط وعده شهردار محترم مبني بر افزايش سي درصدي سهم زنان و جوانان از سطوح مديريتي شهرداري تهران محقق شده باشد بلكه مهمتر از آن، پس از چهار سال مديريت جريان اصلاحطلب بر شهرداري تهران، بتوان از ميان زنان و جوانان منسوب به اين جريان، حداقل يك كانديداي جدي زن و يك كانديداي جدي جوان براي سمت شهردار تهران معرفي و ارايه كرد.
تحول در حوزه درآمد و هزينه شهرداري تهران، چابكسازي ساختار عريض و طويل شهرداري تهران به گونهاي كه به كاهش هزينهها و افزايش كارآمدي در ارايه خدمات به شهروندان منتهي شود، افزايش شفافيت سيستماتيك، كاهش فساد مزمن ريشه دوانده در شهرداري تهران و افزايش اعتماد عمومي به اين نهاد، حل مسائل اساسي شهر مانند آلودگي هوا و ترافيك از مهمترين تحولاتي است كه عموم شهروندان تهراني از مديريت جديد شهري در تهران انتظار دارند. يادآوري اين انتظارات در بازههاي زماني كوتاهمدت از آن جهت ضروري است كه مبادا يك وقت اداره روزمره شهر و حل مسائل جاري آن موجب غفلت از اين انتظارات و بيتوجهي به تحقق اهداف ميانمدت و بلندمدت مديريت جديد شهرداري تهران شود.
عضو هياترييسه شوراي اسلامي شهر تهران