• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

استقبال از روز جهاني مولانا

كنسرت مشترك ايران و لهستان در روز جهاني مولانا، گفت‌وگو با محسن توسلي، خواننده موسيقي كه به تازگي آلبوم مشتركي را با حامد سليمان خواننده سوري منتشر كرده و افتتاح تالار دايمي منير فرمانفرماييان از رويدادهاي هنري‌اي است كه همراه با هم آنها را مرور مي‌كنيم.

كنسرت مشترك ايران و لهستان در روز جهاني مولانا
«دو دوست» عنوان كنسرت پژوهشي موسيقي به مناسبت بزرگداشت روز جهاني مولاناست كه با همكاري فرهنگسراي ارسباران در آخرين روزهاي آذرماه امسال برگزار خواهد شد. در اين كنسرت كه تماما اجراي بداهه خواهد بود، ماريوش كلوح خواننده و نوازنده لهستاني به همراه اركستر فيلارمونيك كرج به رهبري سيامك كلانتري امروز ۲۶ آذر به صحنه مي‌رود. اركستر فيلارمونيك كرج از سال 94 فعاليت رسمي خود را شروع كرده و طي ماه‌هاي گذشته اين سومين بار است كه روي سن حاضر مي‌شود. محسن كرمي، پرهام كبيري خواننده و نوازنده ميهمان گروه هستند و اشكان احمدي و سروه حسني دكلمه اشعار را به عهده دارند. همچنين حميدرضا طبسي و نگين موسوي نوازندگان سوليست اين برنامه هستند. ماريوش كلوح، خواننده و نوازنده لهستاني، متاثر از فضاي موسيقي خانقاهي ايران است. به گفته مارك اسموژنسكي، مولاناشناس فقيد لهستاني عشق او به مولانا باعث شده است تا با سبك‌هاي مختلف موسيقي و شعر ايراني مانوس شود. او از ريتم شعرهاي مولانا و از گرايش‌هاي مختلف موسيقي ايراني الهام گرفته است. در ساخت قطعات موسيقي او ريتم اشعار مولانا نيز تاثير داشته است. تمامي قطعات از ساخته‌هاي كلانتري است كه در آنها قابليت‌هاي صداي كلوح در نظر گرفته شده است. اين برنامه ساعت 17:30 عصر در روز 26 آذرماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود و ورود براي عموم و رايگان است.

افتتاح تالار دايمي منير فرمانفرماييان
تالار دايمي منير شاهرودي فرمانفرماييان در ۹۵ سالگي اين هنرمند، با حضور معاون هنري وزير ارشاد و معاون فرهنگي دانشگاه تهران شامگاه ۲۴ آذر در باغ موزه نگارستان افتتاح شد.
منير شاهرودي فرمانفرماييان چندي پيش ۵۱ اثر خويش را وقف دانشگاه تهران كرده بود؛ اين نخستين تالار موزه يك هنرمند زن در تاريخ هنر ايران به شمار مي‌رود. در اين برنامه چهره‌هايي همچون مجيد سرسنگي، فربود فرهي و سيد محمد بهشتي سخن گفتند. بهشتي درباره جايگاه منير فرمانفرماييان گفت: از بين تمام هنرمندان ديگر ما، اين منير فرمانفرماييان بود كه همچون اسمش، هنرش نيز انعكاسِ نور و روشنايي است. او هيچگاه خسته و متوقف نشده و نور و تلالو در ايشان كم فروغ نگشته است. درباره اهميت و ارزش فرمانفرماييان ۹۵ ساله همين بس كه او با بزرگاني چون اندي وارهول، جكسن پولاك و ويلم دكونينگ نشست و برخاست داشته و آثارش ۲ سال پيش در نخستين نمايشگاه انفرادي در موزه گوگنهايم نيويورك روي ديوار رفته است. در اين مراسم چهره‌هايي چون مجتبي حسيني، محمد بهشتي، مجيد ملانوروزي، عليرضا سميع آذر، مرتضي كاظمي، محمد سرير، فرامرز قريبيان، صابر ابر، فريدون آو، گلي امامي، هادي هزاوه‌اي، بهمن كيارستمي، بهزاد حاتم، اميرحسين اعتماد، اميرحسين حريري، شيرين پرتوي و جمعي از گالري‌داران حضور داشتند.

دوست دارم در فضاي عاشقانه بخوانم
محسن توسلي، خواننده موسيقي كه به تازگي آلبوم مشتركي را با حامد سليمان خواننده سوري منتشر كرده است، در گفت‌وگويي با اعتمادآنلاين از اين همكاري مشترك و علاقه‌اش به محمدرضا شجريان سخن گفت: در موسيقي اصيل‌مان هم آثار استاد شجريان و پرواز هماي را كه از دوستان من هم هست مي‌پسندم و گوش مي‌دهم.
او از علاقه‌اش براي ساخت قطعات عاشقانه سخن گفت: «خيلي دوست دارم در فضاي عاشقانه بخوانم. ولي حس مي‌كنم در فضاي ارزشي كه الان كار مي‌كنم خلأ‌هاي زيادي وجود دارد و وظيفه من است كه در اين فضا كار كنم. هرچند در فضاي عاشقانه هم كارهايي را ساخته‌ام، اما تلاش مي‌كنم آن هم هدفمند باشد. سعي من اين است تا اين كارها هم در فضاي اجتماعي و خانواده باشد و بي‌هدف كار نكنم.»
توسلي درباره تاثير علاقه مردم بر ساخت قطعات موسيقي هم گفت: «متاسفانه موسيقي ما به سمتي رفته كه اگر كسي بخواهد كار فاخر انجام دهد و دنبال شعر و تنظيم فاخر باشد، مردم ديگر آن را دنبال نمي‌كنند. مردم دنبال موسيقي‌اي هستند كه آن را راحت بفهمند و با آن ارتباط برقرار كنند. خواننده‌هاي ما هم به همين دلايل دنبال كار فاخر و شعر قوي نمي‌روند. آنها در اين شرايط سعي مي‌كنند كار ساده‌اي را انتخاب كنند كه مردم بپسندند. وقتي يك چهره به همين سادگي بالا بيايد و مورد توجه مخاطب قرار بگيرد به همان سادگي هم از ميدان به در خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون