• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

علي لاريجاني اعلام كرد

كمك به جاده مخصوصي‌ها در گرو ارتقاي ايمني و استاندارد

 مسوولان صنعت خودرو از نياز چهار هزار ميليارد توماني اين صنعت صحبت مي‌كنند و همچنان دست استمداد خود را به سوي دولت دراز كرده‌اند. با اين حال محمد شريعتمداري همچنان معتقد به ادغام خودروسازان است و علي لاريجاني ريس قوه مقننه نيز حمايت‌هاي مجلسي‌ها را منوط به ارتقاي ايمني و استاندارد خودرويي مي‌داند؛ مثلثي كه به نظر مي‌رسد با وجود تكرارهاي متعدد اما همچنان اجرايي نشده است و تنها هر زماني كه مديران خودرويي يكي از دولتمردان را مي‌بينند به تكرار اين خواست خود مي‌پردازند تا شايد روزي مشكلات اين صنعت مرتفع شود. روز گذشته و زماني كه آبي‌پوشان قصد آغاز رسمي توليد دنا پلاس توربو و 207 صندوق‌دار را داشتند ميزبان رييس مجلس و وزير صنعت، معدن و تجارت شدند تا يك بار ديگر درخواست‌هاي خود را از دو مقام دولتي بخواهند. در اين مراسم علي لاريجاني رييس مجلس در حالي قول مساعدت مجلسي‌ها را به مديرعامل ايران خودرو داد كه همراهي پارلمان دولتي را منوط به ارتقاي استاندارد ايمني خودروها مي‌كرد و خطاب به يكه زارع تاكيد كرد كه بياييد هر سال بگوييد قرار است چه اتفاقي در ايمني و استاندارد خودرويي كشور روي دهد. وي با اشاره به صندلي‌هايي كه در خودروهاي داخلي استفاده مي‌شود، ادامه داد: صندلي خودروهاي ما هم استاندارد نيست، در مسافت‌هاي طولاني كمردرد مي‎گيريم .  وي در پاسخ به درخواست‌هاي بودجه‌اي يكه‌زارع مديرعامل اين شركت، شروطي را مطرح و اعلام كرد: افزايش كيفيت و توجه به توليد محصولات با كيفيت، ارايه برنامه روشن ارتقاي توليد، توسعه بخش تحقيق و توسعه، لزوم خصوصي‌سازي واقعي صنعت خودرو از شروط ما است. نكته بعدي قطعه‌سازي و صادرات است كه در اين رابطه هم بايد اقدامات لازم را انجام دهيد. بايد برنامه‌ريزي براي صادرات قطعه داشته باشيد.  لاريجاني افزود: بعد از مساله برجام درست است كه بد اخلاقي‌هايي ايجاد شد اما گشايش‌هايي هم انجام شد اما امروز سيستم ديواني ما خيلي كند است. دچار تاخير در كارها هستيم مشكلات واضح هستند، گرفتاري دروني كشور كم نيست. اين دنگ‌و‌فنگ‌هاي سرمايه‌گذاري داخلي بسيار زياد است.  رييس مجلس گفت: همين جا از كميسيون صنايع درخواست مي‌كنم تا با برگزاري جلساتي موانع سرمايه‌گذاري داخلي را بررسي كنيد. بايد توليد و صادرات در كشور افزايش پيدا كند. در امر صادرات و توليد هر چند در مجلس در مشقت هستيم پيشنهادات آنها را براي بودجه ٩٧ بررسي مي‌كنيم. وي خطاب به مديران ايران‌خودرو اضافه كرد: خوشحالم شركت شما از حالت نگراني خارج شده و اميدوارم ظرفيت توليد افزايش پيدا كند.

ادغام و خصوصي‌سازي نسخه هميشگي
براي خودروسازان
در همين حال محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت زماني كه پشت تريبون رفت باز هم موضوع ادغام را پيش كشيد و نسخه ادغام را براي جاده مخصوصي‌ها صادر و حتي اعلام كرد كه دولت به سمت خصوصي‌سازي خودروسازان پيش مي‌رود و سهم دولت به كمترين ميزان خواهد رسيد. وي همچنين تاكيد كرد: مشكل مالكيت دولتي يكي از چالش‌هاي صنعت خودرو از گذشته بوده است. در اين زمينه دولت بايد سهمش را از مالكيت خودروسازي به صفر برساند. حمايت‌هاي دولتي از صنعت خودرو باعث عقب‌افتادگي و نه پيشرفت اين صنعت شده است، اگر فاصله‌اي بين خواست‌هاي عمومي مردم و محصولات خودروسازي وجود دارد، معلول عوامل مختلفي است كه بخشي از آن خارج از اراده صنعت خودرو است.
وزير صنعت، معدن و تجارت از برنامه تدوين شده براي تزريق منابع مالي جديد به بخش صنعت خبر داد و گفت: در اين رابطه ۱۰ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي، ۱۰ هزار ميليارد تومان نيز از سوي دولت، ۱۰ هزار ميليارد تومان از سوي بانك‌ها و نصف آن از سوي بخش خصوصي تامين و به صنعت كشور تزريق خواهد شد.

طراحي و توليد پلتفرم ايران‌خودرو، نيازمند حمايت    قانونگذاران است
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، رويكرد مهم اين گروه را عقد قرارداد براي طراحي و توليد پلتفرم اختصاصي عنوان كرد و گفت: اجراي اين قرارداد مستلزم تامين مالي بيش از هزار ميليارد تومان است كه نيازمند حمايت قانونگذاران هستيم. به گزارش ايكوپرس، مهندس يكه‌زارع در مراسم راه‌اندازي خط توليد دناپلاس توربوشارژ و 207 صندوقدار اتوماتيك صنعت خودرو را لكوموتيو صنعت كشور خواند و گفت: توليد امسال خودروسازي يك ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو است كه در صورت واردات اين تعداد 15 ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي‌شد كه خودروسازي كشور با صرف يك و نيم ميليارد دلار اين تعداد را توليد مي‌كند.  وي از مذاكره با شركت پژو براي استفاده از توان قطعه‌سازان ايراني براي توليد در سايت الجزاير پژو خبر داد و گفت: قطعه‌سازان توانمند ايراني مي‌توانند با سرمايه‌گذاري در الجزاير، قطعات پژو را در اين كشور توليد و تامين كنند. مهندس يكه‌زارع ضمن تشريح مشاركت‌هاي بين‌المللي ايران خودرو در دوران دولت تدبير و اميد گفت: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري، با تكيه بر توان داخلي و نيروي كار جوانان كشور، توليد در ايران‌خودرو را به سمت توليد ايراني و برند ايراني هدايت مي‌كنيم. وي تصريح كرد: ساخت داخل 70 درصد از قطعات و صادرات 30 درصدي محصولات مشترك، خط قرمز مشاركت‌هاي ايران خودرو با طرف‌هاي خارجي است. مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو انتقال دانش و فناوري توليد را از ديگر موارد قراردادهاي بين‌المللي ايران‌خودرو عنوان كرد و گفت: بازار بزرگ ايران را بدون آورده جديد از دست نخواهيم داد. وي تصريح كرد: نگاه ويژه به صنعت خودرو و قطعه‌سازي موجب توسعه و پيشرفت آن مي‌شود و در آينده نتايج آن نصيب اقتصاد ايران خواهد شد. مهندس يكه‌زارع اظهار كرد: ايران خودرو خود را در قبال مشتري مسوول و متعهد مي‌داند تا خودرو را با تكنولوژي روز توليد كرده و با كيفيت مطلوب و قيمت مناسب در اختيار مشتري قرار دهد. وي با بيان اينكه قطعه‌سازي كشور در معرض فرسودگي قرار دارد، اين صنعت را اشتغالزا خواند و ضمن ضروري دانستن سرمايه‌گذاري جديد براي نوسازي خطوط قطعه‌سازان خاطرنشان كرد: 80 درصد از كيفيت خودرو مربوط به قطعات به كار رفته در آن است كه در 4 سال اخير جهش كيفي قابل ملاحظه‌اي در اين بخش داشته‌ايم. يكه‌زارع در ادامه خواستار توجه و حمايت از خروج خودروهاي فرسوده شد و گفت: در سال گذشته با حمايت‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت 50 هزار دستگاه تاكسي را از شبكه حمل و نقل خارج كرديم كه ادامه اين روند و خروج تعداد 57 هزار دستگاه نيازمند توجه و حمايت ويژه و تخصيص بودجه مناسب از سوي مجلس شوراي اسلامي است. وي از طرح موضوع واردات خودروهاي تجاري به جاي سرمايه‌گذاري براي خروج فرسوده‌ها انتقاد كرد و گفت: بايد بستر حمايت از قواي محركه خودروهاي تجاري در كشور فراهم شود. گفتني است دو محصول جديد ايران خودرو، دناپلاس توربوشارژ و 207 صندوقدار اتوماتيك با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي، وزير صنعت، معدن و تجارت، رييس كميسيون صنايع مجلس و جمعي از نمايندگان و مديران ارشد صنعت كشور به بهره‌برداري رسيد.

 

اولويت ذوب‌آهن اصفهان، افزايش تنوع محصولات بر اساس نياز بازار است
مهندس صادقي، مديرعامل ذوب‌آهن در نشست فرماندهان بسيج وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: ذوب‌آهن اصفهان در نيم قرن گذشته علاوه بر توليد محصولات فولادي توانسته است در مسائل فرهنگي و اجتماعي پيشتاز باشد. يكي از شاخص‌هاي مطلوب اين فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي، ‌بسيج شركت است كه توانسته خدمات ارزنده و بسيار شايسته‌اي ارايه كند. وي افزود: بسيج و بسيجيان وارثان خون شهدا هستند و بايد وظيفه خطير خود كه توليد در جبهه صنعت است را با روحيه جهادي همچون ايثارگران دوران دفاع مقدس به نحو احسن به انجام رسانند. وي با اشاره به اينكه ذوب‌آهن اصفهان به لحاظ تعداد شهدا، جانبازان و ايثارگران در زمره برترين شركت‌هاي ايران است، ‌گفت: اين امر نشان از روحيه بالاي ايثار در شركت دارد كه در شرايط بحراني، اثرات خود را به خوبي نشان مي‌دهد و استقامت و صبوري بسيج را جلوه‌گر مي‌سازد.
سهام بانك ملت در بيمه آسيا واگذار مي‌شود
مديرعامل بانك ملت از واگذاري سهام اين بانك در شركت بيمه آسيا در آينده‌اي نزديك خبر داد. محمد بيگدلي با اشاره به سهم حدود ۲۰ درصدي اين بانك در شركت بيمه آسيا اعلام كرد كه بانك ملت با هدف اجراي منويات رييس‌جمهوري و دستور اكيد وزير امور اقتصادي و دارايي در اجراي قانون رفع موانع توليد كه يكي از بندهاي آن واگذاري‌هاي املاك و دارايي‌هاي مازاد بانك‌ها است، فروش اين املاك و دارايي‌ها را در دستور كار قرار داده و در نخستين اقدام، فروش سهام خود در شركت بيمه آسيا را در اولويت قرار داده است. وي ادامه داد: گروه مالي ملت به عنوان متولي اين سهام، اقدامات اوليه را براي فروش اين بلوك ۲۰ درصدي شروع كرده است كه اميدواريم اين عرضه با بهترين شرايط، صورت گيرد. بيگدلي با بيان اين نكته كه اين بانك، ۱۰ درصد از سهام شركت به پرداخت را نيز در بازار سرمايه واگذار كرده است، اعلام كرد كه بخش ديگري از سهام اين شركت به صورت بلوكي در آينده‌اي نزديك عرضه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون