• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

الهه كولايي، دبير علمي سمينار مخاطرات زيست‌محيطي و امنيت منطقه‌اي:

امنيت فقط محدود به حوزه نظامي نيست

گروه اجتماعي| دبير علمي سمينار مخاطرات زيست‌محيطي و امنيت منطقه‌اي در غرب آسيا، گفت: «چالش‌هاي زيست محيطي مانند ريزگردها و كمبود منابع آب، غرب آسيا را تهديد مي‌كند و لازم است كشورهاي اين منطقه براي مديريت اين مخاطرات، مسير ديپلماسي را جدي بگيرند.» سمينار مخاطرات زيست‌محيطي و امنيت منطقه‌اي در غرب آسيا يكي از پيش همايش‌هاي كنفرانس امنيتي تهران است كه 28 آذرماه در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. الهه كولايي، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران كه مسووليت كميته علمي اين سمينار را بر عهده دارد؛ اهداف برگزاري آن را تشريح كرد: «كشورهاي توسعه يافته به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي مديريت مخاطرات زيست محيطي شان با يكديگر تعامل و گفت‌وگو كنند اما متاسفانه در منطقه غرب آسيا هنوز اين ضرورت درك نشده است و شاهد هستيم همكاري‌هاي منطقه رشد و توسعه قابل قبول پيدا نكرده است.» به گفته كولايي در سمينار مخاطرات زيست محيطي و امنيت منطقه‌اي غرب آسيا قرار است رابطه ميان ديپلماسي و مسائل زيست محيطي برجسته شود: «امنيت مثل گذشته محدود به حوزه نظامي نيست. استفاده نامناسب كشورها از محيط زيست موجب بروز مخاطراتي مي‌شود كه كشورهاي ديگر را هم درگير مي‌كند. از همين رو بايد به جنبه‌هاي نرم امنيت هم توجه شود و هم در سطح رسمي و هم در سطح غيررسمي و نهادهاي مدني توجه به محيط زيست برجسته شود.»
ارايه 16 مقاله در سمينار تهران
به گفته كولايي 69 چكيده مقاله به دبيرخانه سيمنار رسيده است و در كنار اينها تعدادي مقاله هم بر اساس محورهاي سمينار به پژوهشگراني كه مباحث ميان رشته‌اي را دنبال مي‌كنند سفارش داده كه 16 مقاله براي ارايه در سمينار نهايي انتخاب شده است. دبير علمي سمينار افزود: «ما به دليل اينكه در اين زمينه كمتر كار شده و مطالعات ميان رشته‌اي بحثي جديد در كشور ما به شمار مي‌رود بخش مهمي از مقاله‌ها را به افراد مختلف سفارش داديم. »
آب؛ مساله مهم منطقه
به گفته كولايي احداث سدهاي متعدد در مرزهاي غرب كشور از سوي دولت تركيه، اختصاص نيافتن حقابه رودخانه‌هاي مرزي و خشكسالي از جمله مسائل مهمي است كه نشان مي‌دهد: «آب يكي از مسائل مهم اين منطقه و جهان است. بايد تمركز بر منافع مشترك را برجسته كنيم. بايد همه ابزارهاي سياسي به كار گرفته شود تا كشورها با درك اين نكته كه عوارض زيست‌محيطي مرز نمي‌شناسد، بر سر منافع مشترك توافق كنند.» كولايي همچنين در گفت‌وگو با «اعتماد» شدت گرفتن راديكاليزم را به ضرر كوشش‌هاي ديپلماتيك در حوزه محيط زيست دانست و گفت: «تصميم ترامپ براي انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به بيت المقدس و ناديده گرفتن حقوق فلسطيني‌ها، فضاي منطقه را به سمت تشديد راديكاليزم مي‌برد. اين اتفاقات باعث مي‌شود ملاحظات زيست محيطي هم به حاشيه برود. وقتي فضا در منطقه امنيتي مي‌شود و سايه جنگ بر سر منطقه وجود دارد در چنين فضايي صحبت از منافع مشترك مردم دشوار مي‌شود.»
 حضور سازمان محيط زيست در سطح مديركل
كولايي از حضور عباس عراقچي، معاون وزارت امور خارجه و‌گري لوئيس، نماينده سازمان ملل در ايران به عنوان ميهمانان برجسته اين سمينار خبر داد و گفت: «از سازمان حفاظت محيط زيست هم قرار است مديركل منابع آب حضور پيدا كنند هر چند ما انتظارمان اين بود شخص آقاي دكتر كلانتري بيايند. به هر حال هدف ما اين بود صداي جامعه دانشگاهي را به گوش مسوولان برسانيم. »  جعفر حق پناه، دبير اجرايي سمينار هم در اين‌باره گفت: در مقاله‌هاي دريافت شده ريزگردها، آلودگي منابع خاك، ديپلماسي آب و مشاركت نهادهاي مدني مورد توجه جدي قرار گرفته است. او افزود: «ما به نقش نهادهاي مدني بسيار اهميت قايل هستيم و قصد داريم زمينه تئوريك فعاليت‌هاي غيررسمي در قالب نهادهاي مدني و همچنين نهادسازي را تقويت كنيم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون