• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

در نقد محافظه‌كاري

محافظه‌كاري چيست و طرفداران آن به راستي با چه مخاطراتي روبه‌رو هستند؟ نويسنده «ذهن ارتجاعي» با شناسايي ريشه‌هاي محافظه‌كاري در واكنش به انقلاب فرانسه استدلال مي‌كند كه انديشه ليبرال ملهم از دشمني با رهايي اقشار فرودست است. محافظه‌كاران، با وجود مخالفت با جنبش‌هاي آزاديخواهانه و برابري خواهانه طرفدار مفهومي پويا از سياست و جامعه هستند كه شامل دگرسازي خود، خشونت و جنگ مي‌شود.
«ذهن ارتجاعي» كتابي است در مورد تاريخ انديشه محافظه‌كاري از انقلاب فرانسه تا قرن بيست و يكم. تمركز كتاب بر اروپاي غربي و امريكا است و اين ايده را مطرح مي‌كند كه محافظه‌كاري در اساس راه و روشي سياسي در واكنش به جنبش‌هاي چپ و راديكال بوده است.
محافظه‌كاري و ضد انقلاب، زباله و جاذبه، نسل‌كشي رنگين و سهولت خشن بودن از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.
«ذهن ارتجاعي» نوشته كري رابين با ترجمه شهريار خواجيان توسط انتشارات ققنوس به تازگي منتشر شده است.
لازم به ذكر است ادعاهاي مطرح شده در اين كتاب به‌شدت محل مناقشه هستند كه نقد و بررسي آن مجال ديگري مي‌طلبد.

 

نبرد  براي آزادي
مارتين براو در كتاب «تجربه پلبيني» به تشريح قيام‌هاي ستمديدگان بر صحنه‌اي جهاني و تاريخي دست مي‌زند. اين قيام‌ها صداي محرومان و طردشدگاني است كه نبايد هرگز فراموش‌شان كنيم. وي حتي به بازسازي پيدايش فلسفي قسمي «اصل پلبيني» همت مي‌گمارد كه پيش‌فرض‌هاي تفكر مرسوم و فلسفه سياسي را برهم مي‌زند.
از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب شيوه‌اي است كه مولف در تحليل اصل پلبيني به كار گرفته است. همان چيزي كه وي «تاريخي ناپيوسته از نبرد براي آزادي» مي‌نامد.
شيوه‌اي كه طي آن از ديد براو، همچون بديو و رانسير سياست امري است ضرورتا نادر و استثنايي. «تجربه پلبيني» نوشته مارتين براو با ترجمه فواد حبيبي توسط نشر ققنوس منتشر و به تازگي روانه بازار كتاب شده است.
از جمله مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به جمهوري روم، مساله شكل‌هاي سازماندهي سياسي، ژاكبون‌هاي انگليسي و... اشاره كرد.


ترجمه كتابي ديگر از گادامر
هانس گئورگ گادامر، فيلسوف آلماني و از معروف‌ترين شاگردان مارتين هايدگر بيش از هر چيز به خاطر كتاب «حقيقت و روش» شناخته مي‌شود.
اما او پيش و پس از انتشار اين كتاب مشهور، بارها و بارها به پرسش در باره دين و اخلاق پرداخت كه برخي از آنها در كتاب «هرمنوتيك دين و اخلاق» منتشر شدند. نوشتارهاي اين كتاب براي نخستين بار پژوهش ژرف گادامر را در معناي هرمنوتيكي اين موضوعات نشان مي‌دهد. او در اينجا از منظر ديني به موضوع نپرداخته است.
چون پروژه اصلي زندگي خود را پژوهش در مورد فهم مي‌داند. او در اين كتاب سعي مي‌كند نشان بدهد كه تفسير متون ديني قابل صرف نظر يا فروكاستن به متون ديگر نيست. زيرا اين متون نه فقط در زمينه هرمنوتيك كلامي حرف‌هايي براي گفتن دارند بلكه مسائلي از هرمنوتيك غيرديني را نيز آموزش مي‌دهند.
«هرمنوتيك دين و اخلاق» نوشته گادامر با ترجمه شهاب‌الدين اميرخاني توسط نشر «كتاب پارسه» به تازگي منتشر شده است.
كانت و يك پرسش، در باره امكان يك فلسفه اخلاق، اسطوره در علم، تاملاتي در باره رابطه دين و علم و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون