• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3979 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر

اعتراض‌هاي گسترده عليه حكومت خودمختار كردستان عراق

به 26 سال سرقت پايان دهيد

گروه جهان| روز گذشته مردم كردستان نمايي متفاوت از خود را نشان دادند؛ مردمي معترض كه ديگر ساختار قديمي حكومت در اقليم كردستان را نمي‌پذيرند و نمي‌خواهند روند كنوني اداره اقليم ادامه پيدا كند. معترضان خواهان خروج دولت كنوني از حكومت خودمختار در شمال عراق شدند و در روز دوشنبه نيز معترضان در نزديكي شهر سليمانيه عراق به سمت دفاتر حزب دموكرات كردستان هجوم بردند و آن را به آتش كشيدند. رسانه‌هاي محلي گزارش دادند كه معترضان همچنين به دفاتر و اداراتي كه تحت اختيار حزب اتحاديه ميهني كردستان كه به نوعي شريك ائتلافي حزب دموكراتيك كردستان در دولت خودمختار محسوب مي‌شود نيز حمله كردند و دو دفتر را نيز به آتش كشيدند. با اين وجود هنوز بطور دقيق صحت خبر آتش سوزي در دفاتر حزب اتحاديه ميهني تاييد نشده است. خبرگزاري رويترز گزارش داد كه تنها مي‌تواند به آتش كشيدن دفاتر حزب دموكراتيك كردستان را تاييد كند، اما تلويزيون دولتي عراق گزارش داد كه دفاتر متعدد احزاب سياسي كرد، بدون نام بردن حزب به آتش كشيده شده است.
آمارها حاكي از آن است كه حداقل 3هزار نفر تظاهر‌كننده در اعتراض به دولت منطقه‌اي كردستان پس از سال‌ها رياضت و مشكلات اقتصادي در سليمانيه براي اعتراض به خيابان‌ها آمدند. معلمان، كاركنان بيمارستان و ساير كاركنان بخش‌هاي عمومي خواستار دستمزدهاي خود از دولت اقليم هستند. به گزارش رويترز برخي از اين افراد مدعي هستند كه بيش از 3 سال است كه حقوق آنها پرداخت نشده است. گفتني است پس از حمله سال 2003 ايالات متحده به عراق و سرنگوني رژيم صدام در اين كشور، كردستان عراق توانست خود را از بحران داخلي و خشونت‌هايي كه در اين كشور وجود داشت جدا كند و به يك رشد اقتصادي از طريق درآمدهاي نفتي دست پيداكنند. اما چالش از آنجايي به صورت جدي آغاز شد كه از سال 2014 كمك‌هاي بودجه‌اي دولت مركزي عراق به اقليم كردستان پس از تلاش اقليم براي ايجاد خط لوله با تركيه و استقلال درآمدي به‌شدت كاسته شد. همچنين در رفراندومي كه روز 25 سپتامبر 2017 در حكومت خودمختار اقليم كردستان به صورت غيرقانوني برگزار كرد مردم راي به جدايي از عراق دادند. اما دولت عراق با حركت به سمت كركوك و در اختيار گرفتن اين منطقه و حتي ساير قلمروهاي ديگر به اين موضوع پاسخ داد و حتي كشورهايي مانند ايران و تركيه نيز محدوديت‌هاي مرزي زميني و هوايي براي اقليم كردستان ايجاد كردند كه اين موضوع شرايط را براي اقليم بدتر از گذشته كرد. با اين حال اكنون شرايط در منطقه اقليم بسيار حساس و پيچيده‌تر ازگذشته دنبال مي‌شود. تصاوير از منطقه كردستان عراق نشان مي‌دهد كه مردان و زنان كرد پلاكادرهايي به زبان‌هاي كردي، عربي و انگليسي را در دست داشتند كه پيامي براي دولت اقليم به حساب مي‌آمد و آنها مي‌خواستند كه دولت را ترك كنند. آنها اين موضوع را با كارت‌هاي قرمزي كه در دست داشتند نمايان كردند. يكي از تظاهركنندگان فرياد مي‌زد و مي‌گفت: 26سال سرقت و تصميمات اشتباه را متوقف كنيد. يكي از معترضين به خبرگزاري رويترز گفت: اين اعتراضات از موارد قبلي متفاوت است زيرا مردم كرد از دولت چيزي درخواست نمي‌كنند بلكه از همه مي‌خواهند كه قدرت را ترك كنند.
برخي منابع از تظاهرات روز گذشته خبر مي‌دهند كه شش نفر در تظاهرات شهر سليمانيه زخمي شدند. خبرگزاري الغدپرس عراق به نقل از يك منبع بيمارستاني در سليمانيه گزارش داد كه شش نفر به دليل استنشاق گاز اشك آور كه پليس ضدشورش به طرف آنها پرتاب كرده مجروح شدند.
NRTTV  نيز گزارش داد كه هزاران كرد عراقي به دليل تاخير در پرداخت حقوق و كمبود خدمات عمومي در بخش‌هايي از منطقه كردستان به خيابان‌ها آمدند. گفته مي‌شود در روز دوشنبه 13 شهر در منطقه كردستان عراق شاهد اعتراض‌ها عليه دولت اقليم كردستان عراق بوده است.

 

سفر نيمه كاره نچيروان

يك منبع آگاه امنيتي در عراق، از تشديد تظاهرات‌ها در منطقه كردستان طي روزهاي آتي و بحراني شدن اوضاع داخلي در اين منطقه خبر داد. پايگاه خبري «بغداد اليوم» به نقل از اين منبع نوشت: احتمالا «نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه كردستان كه به همراه «قباد طالباني» معاونش و برخي مقامات ارشد دولتي به آلمان سفر كرده، سفرش را به دليل تظاهرات‌هاي مردمي در منطقه كردستان نيمه‌كاره خواهد گذاشت و به عراق بازخواهد گشت. اين منبع با اشاره به تظاهرات‌هاي مردمي در «سليمانيه» كه خواستار بركناري دولت كنوني در منطقه كردستان هستند، گفت كه بارزاني، معاونش را مسوول كنترل تظاهرات‌ها در اين استان خواهد كرد و وي را به سليمانيه خواهد فرستاد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون