• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3980 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ آذر

وزيرخارجه فرانسه بارديگر از آزمايش‌هاي موشكي ايران انتقاد كرد

اتحاد با واشنگتن حتي در وضع تحريم عليه تهران

گروه ديپلماسي: فرانسه همچنان سياست كج‌دار و مريز را با ايران پيش مي‌برد. از يك سو خواهان حفظ توافق هسته‌اي با تهران است و وزير خارجه و رييس‌جمهور اين كشور از برنامه‌هاي خود براي سفر به تهران در آينده نزديك خبر مي‌دهند و از سوي ديگر مقام‌هاي اين كشور در گفت‌وگو يا ديدار با مقام‌هاي امريكايي از اتحاد پاريس – واشنگتن عليه فعاليت‌هاي منطقه‌اي و آزمايش‌هاي موشكي ايران سخن مي‌گويند. «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه در ديدار با ركس تيلرسون، وزير خارجه ايالات متحده اعلام كرد كه فرانسه و امريكا مصمم هستند كه فشار بر ايران را به دليل برنامه‌هاي موشك بالستيك اين كشور افزايش دهند و البته يكي از اين راهكارها هم مي‌تواند وضع تحريم‌ها عليه تهران باشد. لودريان در مدت زمان حضور در واشنگتن علاوه بر ديدار با همتاي امريكايي خود با مشاور امنيت ملي و مشاور ويژه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز ديدار خواهد كرد. برخي از منابع خبري گفته‌اند كه لودريان اوايل ماه ژانويه به ايران سفر خواهد كرد. اين موضع‌گيري‌هاي لودريان در حالي در چند هفته اخير شدت گرفته است كه امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه برخلاف دونالد ترامپ از حاميان تداوم اجراي توافق هسته‌اي ايران است. تنش ميان ايران و فرانسه نيز در چند ماه اخير شدت گرفته است و مقام‌هاي هر دو طرف در ملأعام يكديگر را مورد انتقاد قرار داده‌اند. لودريان پيش از اين نيز ايران را به تمايل‌هاي هژمونيك در منطقه متهم كرده بود. علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري نيز در تازه‌ترين سخنانش با انتقاد از موضع‌گيري‌هاي ضد ايراني رييس‌جمهور فرانسه اعلام كرده بود كه اگر پاريس همچنان به تبعيت‌هاي كوركورانه از ترامپ ادامه دهد، مقبوليت بين‌المللي خود را از دست خواهد داد.
لودريان در جمع خبرنگاران در واشنگتن، ايران را به «وسوسه‌هاي هژمونيك» متهم كرد و گفت: ايراني‌ها از اين واژه خرسند نشدند، اما من از آن دفاع مي‌كنم. وسوسه‌هاي هژمونيك ايران در منطقه، مساله‌اي اضطراري است چون در چارچوب رسيدن به صلح در عراق و سوريه است كه ما اين فرآيند را متوقف ‌مي‌كنيم. وي در بخش‌هاي ديگري از سخنانش اشاره كرد كه نگراني‌هاي كشورش درباره برنامه موشكي را به تهران منتقل خواهد كرد و افزود: كاملا مصمم هستيم ايران را به‌شدت تحت فشار قرار دهيم تا توسعه توانمندي بالستيكي را متوقف كنيم. وي در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اينكه فرانسه بحث درباره مسائل موشكي و منطقه‌اي را از برجام جدا مي‌داند، گفت: واشنگتن، به تدريج در حال درك پيام اروپا درباره ضرورت حفظ اين توافق هسته‌اي است.
فرانسه در حالي با امريكا بر سر غيرقانوني خواندن فعاليت‌هاي موشكي ايران به توافق رسيده است كه واشنگتن تعبير خود از قطعنامه 2231 را دارد و اين در حالي است كه تهران مي‌گويد براساس اين قطعنامه از آزمايش موشك‌هاي با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي منع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون