• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

خبر

دولت اعتبار خاصي براي حمايت از بيماران نادر و ام‌اس تخصيص دهد

گروه اجتماعي| رحمت‌الله حافظي، عضو هيات‌مديره نظام پزشكي تهران از دولت و مجلس خواست در تبصره‌هاي بودجه‌ سال 97، منابعي را به‌منظور حمايت از بيماران نادر و ام‌اس پيش‌بيني كنند و گفت: تعداد اين بيماران و هزينه‌هاي آنها در مقايسه با اتلاف بودجه‌ براي برخي نهادها و بنيادها، قطره‌اي در مقابل دريا است. 
رحمت‌الله حافظي در سمپوزيوم بيماري‌هاي نادر متابوليك و ژنتيك ضمن اداي احترام به مرحوم دكتر داوودي بنيان‌گذار بنياد بيماري‌هاي نادر ايران، اظهار كرد: بر اساس مباني دين اسلام و همچنين مباني اخلاقي و حاكميتي، حكمرانان نسبت به مردم تعهداتي دارند و از اين منظر حضرت علي‌(ع) خطاب به مالك اشتر فرمودند: «تيماردار يتيمان باش و غمخوار پيران و ازكارافتاده كه بيمارند تا دست سوال پيش كسي دراز نكنند.» مدعي هستيم حكومت ما علوي است و پيرو سياست‌هاي كلان كه حضرت امير ابلاغ كرده‌اند، هستيم.  وي با اشاره به وجود تعهدات متقابل همچون والدين و فرزندان، پزشك و بيمار و حاكميت با مردم تصريح كرد: يكي از تعهدات مهم حاكميت به مردم حمايت از اقشار آسيب‌پذير است و قطعا بيماران نادر از اين اقشار محسوب مي‌شوند. امروز به عنوان يك شهروند، يك پزشك و نماينده جامعه پزشكي، از حاكميت مي‌خواهم، همان‌گونه كه براي تمامي خدمات پزشكي و بر اساس كتاب ارزشي نسبي خدمات، به صورت استاندارد وزن دهي صورت مي‌گيرد، ارزش و وزن خدمات ارايه‌شده در مجموعه‌ها و بنيادهاي مختلف را كه از بودجه و منابع ملي تغذيه مي‌شوند نيز تعيين كند.  حافظي بابيان اينكه موسسات و بنيادهاي خيريه همچون بنياد بيماري‌هاي نادر و انجمن ام‌اس برحسب وظيفه انساني، مراقبت‌ها و وظايفي كه بر عهده حاكميت است را انجام مي‌دهند، اعلام كرد: بايد ارزش نسبي خدمات ارايه‌شده توسط اين مراكز تعريف شود و متعاقبا موردحمايت دولت قرار گيرند، همان‌گونه كه دولت براي مجموعه‌هايي مثل بنياد سعدي و بنياد فردوسي، سال‌هاست كه در بودجه سنواتي ميلياردها تومان پيش‌بيني مي‌كند، بايد براي حمايت از بيماران نادر و‌ ام‌اس نيز بودجه تعيين كند.  عضو هيات‌مديره سازمان نظام پزشكي تاكيد كرد: اين موضوع را از وزير بهداشت، نمايندگان مجلس خصوصا رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مطالبه مي‌كنيم تا با پيش‌بيني بودجه براي بيماران مذكور، شرايط بهتر براي ارايه خدمات مناسب به بيماران نادر و‌ ام‌اس فراهم شود. سال‌ها قبل در يك اقدام باارزش براي بيماران خاص همچون هموفيلي و تالاسمي در يكي از تبصره‌هاي بودجه‌، منابعي تعريف شد كه اقدام شايسته‌اي بود، بيماران نادر و اغلب بيماران ام‌اس نيز به دليل بالا بودن هزينه‌هاي درمان، وضعيت زندگي مناسبي ندارند، انتظار داريم براي درمان آنان نيز اين منابع پيش‌بيني و تصويب شود.  حافظي ابراز اميدواري كرد تا نمايندگان مردم در مجلس در تبصره‌هاي بودجه سال 97 براي بيماران نادر و ام‌اس اعتبار تخصيص دهند تا تسهيلاتي از منابع ملي و دولت براي درمان اين افراد نيز تعلق گيرد. تعداد اين افراد زياد نيست و بودجه‌اي كه براي اين افراد تخصيص مي‌يابد در مقايسه با اتلاف بودجه‌ در برخي نهادها قطره‌اي در مقابل درياست. 

آتش‌سوزي در تالاب ميقان مهار شد

گروه اجتماعي| آتش‌سوزي گسترده در تالاب ميقان كه از پنجشنبه‌شب گذشته آغاز شده بود سرانجام عصر روز جمعه و پس از استفاده از هواپيماي آبپاش مهار شد. آتش ابتدا در منطقه‌اي به وسعت 10 هكتار از تالاب ميقان اراك آغاز شد و به سرعت پيشروي كرد. باتلاقي بودن منطقه موجب شد تا آتش‌نشان‌ها به سختي به اين منطقه دسترسي پيدا كنند. گسترش دامنه آتش و بي‌نتيجه ماندن تلاش گروه‌هاي امدادي موجب شد تا ظهر روز جمعه يك فروند هواپيماي آبپاش براي خاموش كردن آتش به تالاب ميقان اعزام شود. با ورود هواپيماي آبپاش به عمليات، سرانجام عصر روز جمعه حوالي ساعت 16 آتش مهار شد. فرخي، مديركل مديريت بحران استانداري مركزي درباره علت اين آتش سوزي به ايلنا گفته است: آتش‌سوزي بر اثر بي‌احتياطي فرد يا افرادي در روشن كردن آتش به وجود آمده است. تالاب ميقان اراك يكي از زيستگاه‌هاي پرندگان مهاجر به شمار مي‌رود. اين تالاب در 15 كيلومتري شمال شرقي اراك و جنوب غربي شهر داودآباد واقع شده و نزديك به 25 هزار هكتار وسعت دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون