• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3983 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

قطعنامه جديد شوراي امنيت در خصوص كره شمالي با اجماع تصويب شد

نمايش تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ

گروه جهان| شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آراي مجموعه جديد از تحريم‌هاي شديد در مورد كره شمالي را به تصويب رساند كه عملا راه‌هاي دسترسي به انرژي و سوخت اين كشور را محدود مي‌كند و همچنين كارگران كره شمالي در خارج از كشور را نيز بايد كشورهاي محل كار خود را ترك كنند. نيكي هيلي، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد، پس از اين راي‌گيري مدعي شد كه تحريم‌هاي جديد در پاسخ به آزمايش موشك‌هاي بالستيك پيونگ‌يانگ در 29 نوامبر اعمال شده است. حتي تحريم‌هايي كه در حال حاضر عليه كره شمالي وضع شده شرايط را سخت‌تر از تحريم‌هاي ماه سپتامبر كرد كه سخت‌ترين تحريم‌ها عليه كره شمالي ناميده مي‌شد.
هيلي گفت: امروز، ما عميق‌تر بريديم. او ادامه داد: سازمان ملل بارها بارها گزينه‌ها و راه‌هاي مختلف در خصوص پيونگ‌يانگ را دنبال كرده و پيونگ‌يانگ نيز آزمايش‌هاي موشكي خود را ادامه داده، اين رژيم مسير انزوا را انتخاب كرده است. وي در ادامه تاكيد كرد: ما كماكان اقدامات تهاجمي رژيم كيم را با تحريم‌هاي بين‌المللي ادامه خواهيم داد. وي در پايان عنوان كرد: كره شمالي يك نمونه تراژيك در جهان مدرن است.
دونالد ترامپ نيز در واكنش به اين قطعنامه در توييتر خود نوشت، شوراي امنيت سازمان ملل 15-0 به نفع تحريم‌هاي جديد در مورد كره شمالي راي داد. جهان صلح مي‌خواهد، نه مرگ. طبق قطعنامه 2397 شوراي امنيت سازمان ملل، صادرات بنزين، گازوييل و ساير محصولات نفتي فرآوري شده به اين كشور به ميزان 89 درصد كاهش خواهد يافت. اين قطعنامه همچنين صادرات تجهيزات صنعتي، ماشين‌آلات صنعتي، وسايل حمل و نقلي و فلزات صنعتي به كره شمالي را ممنوع كرده است. همچنين كشورهايي كه كارگران كره شمالي در آن حضور دارند بعد از تصويب اين قطعنامه بايد به خانه بازگردانده شوند كه البته براي اين موضوع 24 ماه فرصت در نظر گرفته شده است. اين قطعنامه همچنين تمامي كشورها را براي انتقال غيرقانوني نفت به كره شمالي از طريق كشتي و همچنين قاچاق زغال سنگ و سايركالاهاي ممنوعه را از طريق دريا را منع مي‌كند. كلي مگسمن، معاون سابق امور امنيتي آسيا و اقيانوس آرام وزير دفاع به سي‌ان‌ان گفت: اين قطعنامه نشان‌دهنده وحدت بين‌المللي است. اما بايد به آن احتياط را اضافه كرد. چرا كه مشخص نيست اين تحريم‌ها كره شمالي را به ميز مذاكره بكشاند و اين سوالي است كه كماكان پاسخي براي آن نيست.
سازمان ملل در طول ماه‌هاي آگوست و سپتامبر تحريم‌هاي جديدي را عليه كره شمالي اعمال كرد. ايالات متحده در ماه جولاي، آگوست، سپتامبر، اكتبر و نوامبر اقدامات يكجانبه‌اي را عليه اين كشور انجام داد و ركس تيلرسون، وزيرخارجه ايالات متحده يك كمپين با نام «فشار صلح آميز» را در دستور كار خود قرار داده است كه به آرامي روابط ديپلماتيك و منابع مالي پيونگ‌يانگ را قطع مي‌كند تا اين كشور مجبور شود به ميز مذاكره بيايد. اما در اين بين ترامپ سخنان تهديدآميز و خصمانه‌اي را عليه كره شمالي مطرح كرده كه از جمله آن مي‌توان به نابودي كامل كره شمالي اشاره كرد. هرچند همه كشورهاي عضو شوراي امنيت به اين قطعنامه راي مثبت دادند، اما تمامي اعضا روي يك موضوع به نحوي تاكيد داشتند كه بايد به ميز مذاكره بازگشت قبل از اينكه خيلي دير شود.
از طرفي ديگر طبق بررسي‌هاي انجام شده هرچند تبديل زغال‌سنگ به سوخت مايع هزينه‌بر خواهد بود، اما طبق گفته كارشناسان با توجه به منابع زغال سنگ در كره شمالي اين كار غيرممكن نيست. روزنامه «اعتماد» در گزارش 25/6/1396 به نقل از بلومبرگ نوشت: تحريم سوخت براي دولت كره شمالي آنچنان مهم نيست و كافي است رهبر كره شمالي دستور بدهد مردم به جاي استفاده از خودرو، پياده سر كار بروند. در حال حاضر واقعيت تحريم‌هاي جديد عليه پيونگ‌يانگ اين باشد كه مردم اين كشور بيش از پيش در زجر و عذاب به زندگي ادامه دهند و هيچ تاثيري بر روند و رويكرد دولت نيز نداشته باشد، چرا كه عملا چيزي براي تحريم باقي نمانده كه جامعه جهاني بخواهد باز هم روي آن مانور دهد و هر نوع تحريم ديگري بيشتر جنبه نمايشي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون