• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3985 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۵ دي

انتصاب براي اهتمام به نوسازي بافت‌هاي فرسوده

فرج‌الله رجبي

انتصاب مشاور در امور هماهنگي نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سوي رييس‌جمهوري نشان مي‌دهد كه مجموعه دولت و شخص رييس‌جمهوري اهتمام ويژه‌اي براي اين موضوع دارند و تلاش بر اين است كه به صورت موثري در زمينه بافت‌هاي فرسوده اقداماتي انجام شود. از همين روي اين انتصاب به خودي خود اتفاق مثبتي است. اكبر تركان نيز جزو مديراني بوده كه از سابقه اجرايي، توان مديريتي و علمي خوبي برخوردار است و مي‌تواند در اين سمت موثر باشد.
در حال حاضر بازسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده مطالبه‌اي جدي است كه با اين انتصاب در سطح رياست‌جمهوري پيگيري مي‌شود. در واقع با اين انتصاب اگر وزارت راه و شهرسازي نتواند به موضوع بافت‌هاي فرسوده به سرعت ورود كند، رييس‌جمهوري مشاور ارشدي دارد كه مي‌تواند ساماندهي لازم را صورت دهد و مداخله‌اي تاثيرگذار داشته‌باشد. از همين روي اصل اين انتصاب و ايجاد چنين موقعيتي مثبت است چرا كه اهميت موضوع براي رييس‌جمهوري روشن شده و قصد پيگيري در سطحي بالاتر به چشم مي‌خورد تا نوسازي بافت‌هاي فرسوده دقيق‌تر پيگيري شده، گزارشات به صورت مستمر ارايه شود، پيشرفت‌هاي واقعي ديده و همچنين كمك فكري به دست‌اندركاران اين حوزه در سطح رياست‌جمهوري انجام شود.
آنچنان كه در برنامه توسعه 5 ساله مصوب شده، هر سال بايد نسبت به بازسازي 270 محله اقدام شود. چندي پيش وزارت راه و شهرسازي چارتي براي مديريت نوسازي بافت‌هاي فرسوده به كميسيون عمران ارايه كرد. اين چارت بسيار پيچيده و غيرعملياتي بود. چرا كه بر اساس اين چارت چندين وزارتخانه درگير موضوع مي‌شدند و مشخص شده بود كه سهم هر دستگاه و وزارتخانه‌ در بازسازي بافت‌هاي فرسوده چقدر است. به هر روي اين چارت چندان عملياتي نبود چرا كه ممكن بود آن وزارتخانه از انجام آن سر باز زند يا معقول و منطقي نباشد كه بودجه اختصاص يافته و اعتبارات خود را صرف بازسازي بافت فرسوده بكند و اساسا تضميني هم براي اجراي آن از سوي باقي دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وجود نداشت. فكر مي‌كنم در پي اين ماجرا رييس‌جمهوري به اين نتيجه رسيد كه اكبر تركان را به سمت مشاور در اين زمينه منصوب كند تا هماهنگي‌هاي كافي صورت گيرد، شخص رييس‌جمهوري در جريان كامل امور قرار گيرد و همچنين كمك فكري به نهادهاي متولي امر انجام شود.
شايد برخي بر اين باور باشند كه تغيير و تحولات در مورد اكبر تركان ناشي از عملكرد ضعيف ايشان در مناطق آزاد است اما به نظر چنين نمي‌رسد چرا كه با تغيير و تحولاتي كه در مديريت مناطق آزاد اتفاق افتاد و تغيير جايگاه آن در دولت، تركان كه در سال‌هاي گذشته مستقيما با رييس‌جمهوري كار مي‌كرد، در صورتي كه در همان سمت باقي مي‌ماند بايد اين‌بار با وزرا از نزديك همكاري مي‌داشت. از همين روي به نظر مي‌رسد كه خود نيز تمايلي نداشت كه با وزرا همكاري كند و ترجيح مي‌داد با شخص رييس‌جمهوري همكاري كند.
پس از زلزله‌هاي اخير نوسازي بافت‌هاي فرسوده در افكار عمومي از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است. از سويي اكبر تركان رياست سازمان نظام مهندسي كشور را در كارنامه دارد كه تجربه بزرگي محسوب مي‌شود. تركان با بدنه نظام مهندسي كشور آشنا است به همين دليل رييس‌جمهوري هم از اين ظرفيت در كنار ظرفيت‌هاي موجود در وزارت راه و شهرسازي استفاده كرده تا در سطح بالاتري به موضوع رسيدگي كند.
عضو كميسيون عمران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون