• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3988 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ دي

دولت خط اعتباري بانك مركزي را تصويب كرد

۴۵۰۰ ميليارد تومان براي افضل توس، البرز و آرمان

 در جريان تعيين تكليف سپرده‌گذاران سه تعاوني منحله افضل توس، البرز ايرانيان و وحدت (آرمان)، بانك مركزي حدود ۴۵۰۰ ميليارد تومان خط اعتباري در اختيار دو بانك و يك موسسه مسوول تعهدات آنها قرار خواهد داد. البته اين به معناي واريز يك باره مجموع اين مبلغ نيست بلكه به مرور و به پشتوانه دارايي‌هاي اين تعاوني‌ها به بانك‌هاي مربوطه پرداخت خواهد شد.
در حالي بانك مركزي به منظور ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي و پايان دادن به فعاليت موسسات غيرمجاز در مردادماه امسال تصميم به واگذاري سه موسسه بزرگ باقي مانده در اين بازار گرفت كه بنا بر توافقات انجام شده تعاوني‌ افضل توس به بانك آينده، البرز ايرانيان به بانك تجارت و همچنين وحدت به موسسه ملل واگذار شد. اين تعاوني‌ها در جريان شناسايي دارايي‌ها و بدهي‌هاي تعاوني‌ها از طريق هيات‌هاي تصفيه و زيرنظر قوه قضاييه و بانك مركزي قرار گرفتند. چندي نگذشت كه بانك آينده و همچنين موسسه ملل اعلام كردند كه در مهرماه فرآيند تعيين تكليف سپرده‌گذاران تعاوني زيرنظر خود كه از مدت‌ها قبل منحل شده بودند را در دستور كار قرار خواهند داد.
بنابراين ابتدا فرآيند پرداخت سپرده‌هاي تا سقف سه ميليون تومان آغاز و در ادامه با تصميمي كه در جلسه‌اي متشكل از نمايندگان سران سه قوا گرفته شد ورود به پرداخت‌هاي تا سقف ۱۰۰ ميليون و حتي بالاتر نيز در آذرماه آغاز شد. در اين ميان البرز ايرانيان، تعاوني بود كه با توجه به پرونده‌هاي قضايي مديران آن پرداختي و تعيين تكليف سپرده‌گذارانش با تاخير شروع شد و در آذرماه فرآيند مرحله‌اي پرداخت وجوه سپرده‌گذارانش شروع و به مانند دو تعاوني ديگر تا سقف ۱۰۰ ميليون و همچنين بالاتر در دستور كار بانك تجارت قرار گرفت.
در حالي منابعي كه سپرده‌گذاران اين سه تعاوني در آنها داشتند، اكنون بايد مورد حسابرسي قرار گرفته و در جريان تعيين تكليف به آنها پرداخت شود كه با توجه به نبود نقدينگي لازم در حساب اين تعاوني‌ها تصميم بر اين شد تا با خط اعتباري كه بانك مركزي پرداخت خواهد كرد، بانك‌هاي آينده، تجارت و موسسه ملل در اين رابطه اقدام كنند.
تازه‌ترين اطلاعات دريافتي حاكي از آن است كه بانك مركزي در جريان تعيين تكليف سپرده‌گذاران افضل توس، البرز ايرانيان و وحدت در مجموع خط اعتباري حدود ۴۵۰۰ميلياري را براي آنها به تصويب رسانده است كه از اين رقم ۵۰۰ ميليارد تومان براي البرز ايرانيان به بانك تجارت، ۲۷۰۰ ميليارد تومان براي وحدت به موسسه ملل و همچنين ۱۴۰۰ ميليارد تومان براي افضل توس به بانك آينده پرداخت خواهد شد.
اما اين بدان معني نيست كه بانك مركزي تمامي اين مبالغ را در ابتداي امر در اختيار آنها قرار دهد بلكه بانك‌ها به تدريج آن را دريافت مي‌كنند يعني عمدتا ابتدا از منابع خود پرداخت كرده و با صورت حسابي كه به بانك مركزي ارايه مي‌كنند منابع پرداختي آنها تسويه خواهد شد. از سويي ديگر پرداختي‌هايي كه بانك مركزي از طريق خط اعتباري انجام مي‌دهد با پشتوانه دارايي‌هاي تعاوني‌ها است يعني در ازاي دارايي‌هايي كه مي‌تواند عمده آن به صورت ملك و غيرنقدي در وثيقه بانك قرار مي‌گيرد، خط اعتباري نيز اختصاص خواهد يافت.
با اين حال از ابتدا هم قرار نبود كه پرداختي به سپرده‌گذاران اين تعاوني‌ها از منابع بانك‌ها انجام شود و برگشتي براي آن وجود نداشته باشد. در زمان واگذاري تعاوني منحله، رييس كل بانك مركزي به صراحت اعلام كرد كه تنها مسووليت دارايي‌ها و بدهي‌هاي اين تعاوني‌ها واگذار شده و بايد هر گونه كسري موجود براي پرداخت به سپرده‌گذاران از سوي مديران و سهامداران آنها تامين شود.
با اين وجود ظاهرا با بازاريابي كه بانك‌هاي مسوول اين سه تعاوني‌ها در زمان تعيين تكليف سپرده‌گذاران انجام داده‌اند تا بتوانند منابع آنها را در بانك به عنوان سپرده نگه دارند، به نظر نمي‌رسد تمام وجوه سپرده‌گذاران از اين دو بانك و موسسه خارج شده باشد. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون