• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3988 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ دي

مرا محروم كنند؛ اما كشتي تعليق نشود

از خود گذشتگي دوباره «عليرضا كريمي»

حميد رعنا

پس از اينكه عليرضا كريمي، آزادكار وزن 86 كيلوگرم ايران مقابل حريف روس خود در رقابت‌هاي كشتي آزاد زير 23 سال جهان به صورت عمدي شكست خورد و مقابل نماينده رژيم اشغالگر قدس به ميدان نرفت، اين موضوع با توجه به بازتاب جهاني كه داشت با حساسيت ويژه كميته بين‌المللي المپيك و اتحاديه جهاني كشتي مواجه شده و حتي صحبت از تعليق كشتي ايران و محروميت عليرضا كريمي و كادر فني تيم ملي نيز به ميان آمده است. در اين بين مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان گفته است: «تحت فشار زيادي هستيم. اميدوارم رسول خادم جلوي تعليق را بگيرد. » گذشته از اينكه چرا وزير ورزش توپ را به زمين فدراسيون كشتي انداخته است اما اين مساله نه تنها در اتحاديه جهاني كشتي، بلكه در كميته بين‌المللي المپيك (IOC) نيز مطرح شده و در حال پيگيري است. از همين رو تا حدود زيادي خارج از دايره ارتباطات و اختيارات رسول خادم به عنوان يكي از اعضاي هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي است. اينجاست كه جاي خالي كرسي‌هاي از دست رفته ورزش ايران بيشتر از هر زمان ديگري به چشم مي‌آيد، كرسي‌هايي كه از دست رفته و كرسي‌هايي كه مي‌توانستيم به دست بياوريم؛ اما هرگز موفق به اين كار نشديم تا امروز يكي از ضعيف‌ترين ارتباطات و ديپلماسي‌ها را در تاريخ ورزش كشور با مراجع بين‌المللي داشته باشيم. تيم ملي فوتبال ايران بهترين تيم آسياست؛ اما آيا ما در تصميم‌گيري‌هاي فوتبال قاره متناسب با اين جايگاه حضور داشته و تاثيرگذار هستيم؟ امروز رسول خادم به عنوان يك قهرمان المپيك در كشتي در حوزه تخصصي خود به رياست فدراسيون رسيده است و به مدد همين موضوع توانسته است در اتحاديه جهاني كشتي نيز صاحب كرسي شود، همين امر نشان مي‌دهد اگر ما در ورزش ايران، هدايت رشته‌هاي ورزشي را به دست متخصصان آن رشته‌ها دهيم، اين افراد خود اين امكان و توان را خواهند داشت تا در فدراسيون‌هاي بين‌المللي نيز حضور داشته و تاثيرگذار باشند و اگر در بسياري از فدراسيون‌ها شاهد اين هستيم كه نمي‌توانيم در مجامع بين‌المللي حرفي براي گفتن داشته باشيم به دليل نبود همين افراد متخصص در راس فدراسيون‌هاست. باري، حالا همه از جمله وزير و معاونان‌شان دست به دامن رسول خادم شده‌اند تا مانع تعليق كشتي ايران شود، اما پرسش مهم اين است كه اگر اين مهم عملي شود در دفعات بعد و در رشته‌هاي ديگر چه بايد بكنيم و چه افرادي بايد مانع بروز چنين مشكلاتي شده و مانع تعليق‌هاي بعدي شوند؟! آيا نبايد به فكر گسترش دايره روابط و كسب كرسي‌هاي بيشتر بين‌المللي باشيم؟ كجاست و چه شد كرسي مصطفي هاشمي‌طبا در كميته بين‌المللي المپيك؟
مصطفي هاشمي‌طبا درباره خطر تعليق كشتي ايران به رسانه‌ها گفت: «كميته بين‌المللي المپيك به دنبال چنين مسائلي است. اطلاعات، نفوذ مي‌كند. صحبت‌هاي مربي در كنار زمين مبني بر باختن عليرضا كريمي و همچنين عكس‌ها و تشويق‌هايي كه از كشتي‌گيرمان پس از آن مسابقه در داخل ايران انجام داديم، چنين مسائلي را به وجود آورد. حال بايد چه كار كنيم، نمي‌دانم!» او از خاطرات گذشته‌اش مي‌گويد: «در المپيك آتن نيز مورد مشابهي رخ داد و قصد اخراج كاروان ايران از المپيك آتن را داشتند. رييس IOC آن زمان موضوع را به من ارجاع كرد و من گزارش را طوري ارايه دادم كه آنها مساله را حل شده تصور كنند و ديگر موضوع را پيگيري نكردند اما در حال حاضر نمي‌دانم كساني كه با اين موضوع در ارتباط هستند چگونه مي‌خواهند عمل كنند و اين مساله را توضيح دهند.»
فائقي: جايگاه‌مان در IOC  را به‌راحتي
از دست داديم
سعيد فائقي، معاون اسبق سازمان تربيت‌بدني درباره خطر تعليق كشتي ايران و نفوذ نداشتن ورزش ايران در كميته بين‌المللي المپيك براي مقابله با اين تهديد به ايسنا گفته است: « ايران جايگاه خود در  IOC را به راحتي از دست داد. متاسفانه عزمي در دولت وجود ندارد تا مجددا اين كرسي را به دست آوريم، چرا كه از افرادي براي رياست كميته ملي المپيك نام مي‌برند كه جايگاهي در دنياي ورزش ندارند. به لحاظ همبستگي در IOC اين مسائل بسيار مهم است و بايد افرادي را براي رياست كميته ملي المپيك انتخاب كنيم كه در دنيا داراي جايگاه باشند. ما بايد با ديپلماسي پيش رويم. تعجب مي‌كنم در حالي كه در برجام به نتيجه‌ رسيديم، مسوولان ورزش در اين قضيه باعث تشديد مشكل شدند. براي مثال در بحث مشكل پيش آمده براي شجاعي و حاج‌صفي نيز وزارت ورزش حالت تهاجمي به خود گرفت كه ما اين دو بازيكن را محروم خواهيم كرد و اين يعني دفاع علني وزارت از اين موضع. بايد طوري وانمود كنيم كه ورزشكار بنا بر اعتقادات شخصي نخواسته با حريف اسراييلي مواجه شود اما قطعا اگر با اين وضعيت و مخالفت علني پيش برويم، محروم خواهيم شد. ما بايد از اين زاويه وارد شويم كه ورزشكار با اعتقادات شخصي خود تمايلي به مبارزه با ورزشكار اسراييلي ندارد، چرا كه در تمام بندهاي المپيك مخصوصا در بحث همبستگي، بحث عقايد افراد بسيار مهم است و نمي‌توانند فرد را به دليل رعايت حقوق شهروندي تضعيف كنند و ما بايد اينگونه وانمود كنيم كه ورزشكار ما بنا به اعتقادات شخصي خود تمايلي به كشتي‌ گرفتن با حريف اسراييلي نداشته و نمي‌توانيم بنا به دلايل حقوق شهروندي روي ورزشكارمان فشار وارد كنيم، چرا كه حقوق شهروندي براي ما بسيار مهم است. ما با عليرضا كريمي مانند يك قهرمان عمل كرديم، هدايايي به او داديم در حالي كه IOC رسانه‌هاي داخلي ما را بررسي خواهد كرد اما بايد كشتي‌گيرمان را قانع كنيم تا او تمام مسائل را به گردن بگيرد.»
كريمي: راضي هستم محروم شوم اما
تعليق نشويم
عليرضا كريمي درباره احتمال تعليق كشتي ايران از سوي كميته بين‌المللي المپيك به دليل كشتي نگرفتن او مقابل حريف اسراييلي در رقابت‌هاي كشتي آزاد اميدهاي جهان گفت: «خيلي در جريان جزييات اين اتفاق و روند آن نيستم اما بدون شك اين موضوع جدي است و IOC تحقيقات خود را بر روي اين موضوع معطوف كرده است. اميدوارم چاره جدي و اساسي انديشيده شود چرا كه در آينده و در رقابت‌هاي جهاني و المپيك نيز امكان همگروهي كشتي‌گيران ايران با كشتي‌گيران اسراييل وجود دارد و IOC و اتحاديه جهاني كشتي حساسيت زيادي روي اين موضوع پيدا كرده‌اند. اگر كشتي ايران تعليق شود نه تنها به ضرر كشتي ايران بلكه به ضرر كل ورزش ايران است و براي كشتي‌گيران نيز كه زجر و سختي زيادي در اين رشته كشيده‌اند، يك حادثه تلخ خواهد بود. اميدوارم همه مسوولان كمك كنند تا اين موضوع ختم به خير شود و آسيبي به كشتي وارد نشود. وي در پاسخ به اين سوال كه ممكن است اين اتفاق به محروميت وي نيز منجر شود، گفت: به اين راضي هستم كه من را محروم كنند اما كشتي ايران تعليق نشود و آسيبي به كشتي نرسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون