• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3992 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي

عوارض حق پرچم كشتي‌هاي ايراني حذف نشده است

شهر لجستيكي بندري ايجاد مي‌شود

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي خبر حذف عوارض حق پرچم از كشتي‌هاي ايراني را تكذيب كرد.

به گزارش كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، محمد راستاد با رد خبر يكي از رسانه‌هاي حمل و نقلي در خصوص حذف حق پرچم گفت: بيشترين تمايل و علاقه سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان سازمان حاكميتي دريايي كشور اين است كه روز به روز بر قدرت و اقتدار ناوگان تحت پرچم كشور افزوده شود.

وي با تاكيد بر اينكه در كنار اين مساله بايد سهم ناوگان از حمل و نقل جهاني دريايي نيز رشد داشته باشد، اظهار داشت: موضوع مربوط به حذف عوارض حق پرچم بعضا توسط برخي از فعالان بخش خصوصي مطرح مي‌شود و اين اشخاص قصد دارند در شوراهاي مربوطه اين مساله را طرح كنند اما اين موضوع بايد از جوانب مختلف مورد بررسي و بحث قرار گيرد و سپس تصميم‌گيري شود.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح كرد: هدف ما حمايت از ناوگان ملي كشتيراني است، بدين گونه كه مكانيزم‌هاي حمايتي مناسبي را در كشور داشته باشيم كه در مرحله اول ناوگان ملي و تحت پرچم و مالكيت كشور بتوانند سهم بيشتري را از حمل كالاهاي كشور به عهده داشته باشند.

راستاد در ادامه اظهار داشت: بايد ظرفيت‌هاي بيشتري را تحت پرچم كشور جمهوري اسلامي ايران داشته باشيم به گونه‌اي كه اقتدار دريايي خود را در سطح بين‌المللي حفظ كنيم و بيشترين پتانسيل در اين زمينه در اختيار ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت ملي نفتكش ايران است، البته اميدواريم ساير شركت‌هاي خصوصي نيز مقياس، توان و ظرفيت خود را افزايش دهند تا كليه مالكان ايراني كه كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در اختيار دارند ناوگان خود را تحت پرچم جمهوري اسلامي ايران در دنيا تردد دهند.

وي خاطرنشان كرد: بايد بتوانيم حتي‌المقدور ناوگان تحت مالكيت و تحت پرچم ملي خود را توسعه دهيم. از جنبه ديگر بايد صنايع دريايي با توجه به زير ساخت‌هاي موجود در زمينه ساخت و تعميرات گسترش داده شود.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: بايد بنادر خود را از نظر ظرفيت، توان عملياتي و پسكرانه‌ها به جايگاهي برسانيم كه هيچگونه نقصي نسبت به بنادر رقيب نداشته باشند. به گونه‌اي كه كالاهاي ترانزيتي و ترانشيپي بيشترين سهم را در بنادر داشته باشند در حقيقت بايد بتوانيم از حمل و نقل دريايي منطقه‌اي و جهاني بيشترين سهم را داشته باشيم.

شهر لجستيكي بندري در دستور كار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با تاكيد بر ضرورت شكل‌گيري مراكز لجستيكي و ارزش افزوده‌اي در بنادر كشور براي تغيير رويه در نقاطي صرفا جهت تخليه و بارگيري گفت: اين سازمان براي ايجاد مراكز ارزش افزوده در بندر شهيد رجايي، ساخت شهر لجستيكي را در دستور كار خود دارد تا به الگو‌هاي جا افتاده در منطقه نزديك‌تر شويم. وي با بيان اينكه با وجود برخورداري بنادر كشور از مزيت نسبي، نتوانسته‌ايم به مزيت رقابتي برسيم، توضيح داد: عدم بهره‌وري ما از مزيت‌هاي نسبي در بنادر، ناشي از كمبود فعاليت‌ها در پسكرانه و در درون و پيرامون بنادر نسل سوم است.

محمد راستاد با اشاره به معماري و مشكلات تداخل ترافيكي در بندر ناشي از چيدمان نامناسب پايانه‌هاي فعلي و طرح توسعه‌اي و همچنين ريل پايه كردن بندر با تفكر افزايش سهم ريل در جابه‌جايي بار، از مذاكره با مشاور معتبر و شناخته شده جهاني (HPC) در جهت رفع اين مسائل خبر داد و گفت: در نظر داريم ضمن ريل پايه شدن بندر و افزايش سهم ريل در جابه‌جايي كالا‌هاي بندري، چيدمان پايانه‌ها را نظم بدهيم و كيفيت ترافيكي بندر بهبود ببخشيم.

معاون وزير راه و شهرسازي پيرامون دغدغه جامعه بندري و دريايي مبني بر متناسب بودن زيرساخت‌هاي دريايي فاز سوم توسعه بندر كانتينري شهيد رجايي، خاطرنشان كرد: ما قرار نيست خانه‌اي بسازيم كه دروازه ورودي‌اش اجازه ورود ميهمانان با ظرفيت‌هاي متفاوت را ندهد. در اين خصوص، براي سهولت دسترسي دريايي بندر شهيد رجايي، ايجاد زيرساخت دريايي اعم از تعريض، تعميق و تطويل متناسب با توسعه فاز ۳ در دستور كار سازمان بنادر قرار دارد. برنامه زمان‌بندي اجراي پروژه دسترسي به دريا به گونه‌اي است كه ظرفيت اسكله و پسكرانه فاز ۳ و حتي فاز ۲ معطل طرح دسترسي دريايي نماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون