• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

فساد در خانواده نخست‌وزير رژيم صهيونيستي

پسر بلاي جان پدر شد

ميثم سليماني

 

روزهاي سخت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از راه رسيده‌اند. وي هرچه تلاش مي‌كند تا از شرپرونده فساد خود رهايي پيدا كند اما به نظر مي‌رسد راه زيادي براي خلاصي‌اش باقي نمانده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز كه به نوعي شريك سياسي بي‌بي به حساب مي‌آيد هم به همين شرايط دچار است. او نيز هرچه مي‌خواهد از پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا رهايي پيدا كند باز هم اتفاقي رخ مي‌دهد كه در رابطه با همين پرونده در صدر اخبار قرار مي‌گيرد.
نتانياهو روز دوشنبه يك‌بار ديگر تحت بازجويي قرار گرفت، زيرا وكلاي او موفق نشدند تا از شر فيلم شرم‌آوري كه از پسرش منتشر شده بود، خلاصش كنند. در اين فايل صوتي صحبت از يك قرار داد 20 ميليارد دلاري است كه با دوست نفتي نتانياهو جاكوب ميمون منعقد شد و گفته مي‌شود كه شخص نخست‌وزير شرايط آن را فراهم كرده بود.
به گزارش تايمز اسراييل، اين فايل صوتي كه در سال 2015 از يايير نتانياهو ضبط شده مربوط به زماني است كه به نظر مي‌رسد او به يك كلوب رفته و در آنجا از اين موضوع صحبت به ميان آمده و اين فايل صوتي توسط رسانه‌هاي محلي و در تلويزيون رسمي اسراييل منتشر شد.  روزنامه اسراييلي هاآرتص در گزارشي عنوان مي‌كند كه يايير نتانياهو از پسر جاكوب ميمون يعني اوري ميمون مي‌خواهد تا به او 116 دلار بدهد، زيرا پدرش در به ثمر رساندن قرارداد گازي 20ميليارد دلاري جاكوب ميمون را ياري كرده است. گفته مي‌شود كه يايير نتانياهو اين پول را براي كارهاي غير‌اخلاقي مي‌خواسته است. يايير نتانياهو مي‌گويد: پدرم يك معامله عالي براي پدرت انجام داد. او در كنست جنگيد تا اين قرارداد به ثمر بنشيند. وي در ادامه مي‌افزايد: پدرم اكنون براي شما يك قرارداد 20ميليارد دلاري تنظيم كرده است و شما نمي‌توانيد 400شيكل به من بدهيد. در اين فيلم فرد سومي هم قرار دارد كه در حال گرفتن فيلم از يايير است و همگي افراد در آن مست هستند. اين فيلم براي اولين‌بار در اختيار كانال2 اسراييل رسيد و آن را منتشر كرد.  براساس گزارش گاردين اين فيلم و صدا زماني ضبط شده است كه حقوق حفاري نفت خام در درياي مديترانه در حال بحث و بررسي بوده است. گفتني است جاكوب ميمون يكي از سهامداران اصلي در شركت گازي اسرامكو و همچنين سهامدار ميدان‌هاي گازي تامار است.
يايير نتانياهو در مطبوعات اسراييلي به اين دليل شهرت يافته است كه همواره حرف‌هايي غير مودبانه و خارج از چارچوبي را بيان كرده است و پس از عنوان كردن آنها يا عذرخواهي يا رد كرده است و حتي يك‌بار هم به دليل پرسه زدن در مكان‌هاي مختلف در حالت مستي نيز عذرخواهي كرد.
يايير عنوان كرد در صدايي كه از او ضبط شده، گفت‌وگويي بسيار ديرهنگام بوده است. وي افزود: من تحت تاثير الكل، حرف‌هاي احمقانه‌اي راجع به زنان و ساير مسائل احمقانه‌اي كه بسيار نامعلوم است زدم. اين كلمات نشان نمي‌دهد كه من هستم و حرف‌هايي كه عنوان كردم، اصولي است كه به آن اعتقاد دارم. متاسفم كه آنها را گفتم و اگر كسي به دليل اين حرف‌ها متهم شد از آنها عذرخواهي مي‌كنم.
يايير نتانياهو با اين حال حتي پيش از تصميم رسانه‌ها براي انتشار اين ويديو آنها را مورد حمله قرار داد. خانواده نتانياهو نيز انتشار اين فيلم را محكوم كردند و آن را به مانند دونالد ترامپ شكار جادوگر دانستند. اين اصطلاحي است كه به طور منظم از سوي دفتر نخست‌وزيري پس از بازشدن پرونده فساد عليه وي مطرح شده است. وكلاي نتانياهو نيز تلاش زيادي براي جلوگيري از اين اقدام كردند اما در نهايت بي‌ثمر بود.
تحقيقي كه پيش‌تر عليه نتيانياهو مطرح شده، مربوط به جيمز پكر استراليايي مي‌شود. يك تاجر ميلياردر و سرمايه‌گذار خارجي كه خانواده نتانياهو متهم هستند كه وي هدايايي مانند شامپاين، سيگار، جواهرات به آنها هديه داده و حتي موجب شده تا بخشي پول دريافت كنند.  در حال حاضر روند پرونده فساد كه مربوط به شخص نتانياهو و همسرش مي‌شود از سال گذشته آغاز شده كه اين موضوع مي‌تواند رهبري او در حزب و حتي نخست‌وزيري وي را تحت‌الشعاع قرار دهد. در سال 2017 سارا نتانياهو از جمله با اتهامات ديگري مواجه شد كه او بيش از 110هزار دلار از بودجه عمومي را صرف اجناس گران قيمت و سرآشپزهاي خصوصي و مصارف شخصي كرده است.
اما اتفاق اخير اگر نتواند در لحظه بنيامين نتانياهو را به چالش بكشد، قطعا مي‌تواند در انتخاباتي كه بناست در سال 2019برگزار شود تبديل به چالشي شود كه رقباي او از آن استفاده كنند و اكنون نيز شرايط داخلي براي او بسيار سخت شده است.
به گزارش هاآرتص تصاوير و مطالبي كه به دست رسانه‌هاي اسراييلي رسيده است تصاوير بسيار زننده و حرف‌هايي تهوع آور را نشان مي‌دهد كه تنها بحث فساد مالي يا قرارداد گازي را مطرح نمي‌كند. حتي بخش‌هايي از اين حرف‌ها نشان از وضعيت بدي است كه در جناح حاكم رژيم صهيونيستي وجود دارد و روابط در ميان افراد تا چه حد فاسد است.   اما اين نشريه عنوان مي‌كند كه اگر كسي فكر كند با اين اتفاق نتانياهو به پايان مي‌رسد كاملا در اشتباه است. چرا كه خيلي از اين رفتارها و اقدامات زننده به نوعي تبديل به سرگرمي مشروع اسراييلي‌ها در آخر هفته‌ها شده است كه حرف‌هايي زننده در خصوص زنان مطرح مي‌كنند. در حال حاضر هرچند رييس‌جمهور ايالات متحده نيز چنين صحبت‌هايي مطرح كرده اما اكنون به عنوان بزرگ‌ترين دوست اسراييل شناخته مي‌شود. از طرفي رفتارهاي زننده اين فيلم نيز مي‌تواند كابوس هر پدرو مادري باشد، اما اين‌بار شخصيت اصلي آن پسر مردي است كه براي نزديك به يك دهه است كه سمت نخست‌وزيري رژيم اسراييل را برعهده دارد.
در حال حاضر و در شرايطي كه اكنون نتانياهو به‌شدت تحت فشار تحقيقات پليس براي فساد است و هرروز يك بحران در ائتلاف سياسي او وجود دارد و هرشنبه نيز عده‌ زيادي از مردم در سرزمين‌هاي اشغالي با تظاهرات خود خواهان استعفاي او هستند اين نوار را تا حدودي بي‌ارزش مي‌كند.
يوسي ورتر در هاآرتص مي‌نويسد: وقتي كه اين تصاوير را مي‌بينيم مشاهده مي‌كنيم كه خانواده نتانياهو از ارزش‌ها بي‌خبر است. چيزي كه به صورت اساسي در محل اقامت رسمي نخست‌وزير خراب شده و اين افراد هرگز مسووليت‌پذير نيستند.
ايتان كابل از افرادي كه در كنست در مخالفت با بحث قرارداد گاز در سال 2015 اقدام كرده بود عنوان مي‌كند كه احتمالا اسراييلي‌ها فكر مي‌كنند بچه‌ها چيزي را كه در خانه مي‌شنوند تكرار مي‌كنند. آنها همان چيزي را كه در خانه شنيده‌اند تكرار كرده و آن را منعكس كردند. وي افزود اگر يك لحظه خنده خود را كنار بگذاريم، يك تصوير ترسناك در اين جا ظاهر مي‌شود. چرا كه هر شوخي، حاوي يك حقيقت است. زيرا گفت‌وگوي يايير نشان مي‌دهد كه به نحوي نتانياهو پول خودش را براي اين قرار‌داد پرداخت كرده است. وي افزود: من به عنوان يكي از رهبران مبارزه با طرح گازي در كنست متوجه شدم كه اين موضوع از همان ابتدا ايراداتي دارد. پولي كه در اين پروژه پرداخت شده متعلق به عموم مردم است و نبايد آن را فراموش كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون