• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3111 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان

نولان با «در ميان ستارگان» چه مي‌كند؟


تازه‌ترين فيلم كريستوفر نولان، «درميان ستارگان» در بسياري از كشورهاي جهان روي پرده رفته است و در نخستين هفته اكران خود، ركورد فروش ابتدايي فيلم را در كارنامه نولان شكسته است. در فيلم تازه نولان تيو مك‌كاناهي، آن هاتاوي، جسيكا چستين و مايكل كين حضور دارند. در ادامه از حواشي و اخبار فيلم مي‌خوانيد.
كريستوفر نولان از هانس زيمر، سازنده موسيقي فيلمش درخواست كرد كه چيزي ابداعي بسازد. «زمان آن رسيده كه چيزي نو ابداع كنيم. سازهاي زهي را بايد به حاشيه ببريم و طبل‌هاي بزرگ را درون گود بياوريم. » نولان هيچ فيلمنامه يا جزييات داستاني را براي نوشتن موسيقي به هانس زيمر نداد و به جاي آن يك متن يك صفحه‌يي به او داد كه بيشتر از اينكه درباره داستان فيلم باشد درباره حال و هواي كار زيمر بود. نتيجه كار فوق‌العاده است. اين پنجمين همكاري زيمر و نولان است.
نولان در اين فيلم هم مثل «تلقين» (۲۰۱۰) و دو فيلم آخر سه‌گانه شواليه تاريكي بيشتر از لوكيشن‌هاي واقعي استفاده كرد. او مي‌گويد: «فضاهاي داخلي مربوط به فضا را داشتيم... محيط‌هاي بسته‌يي داشتيم كه مثل يك فيلم مستند از آنها فيلمبرداري كرديم انگار بازيگران واقعا آنجا بودند. » نولان جلوه‌هاي ويژه‌يي را از پيش ساخته بود و در صحنه‌هاي داخل سفينه روي ديوارها مي‌انداخت كه وقتي بازيگران از پنجره سفينه فضايي بيرون را نگاه مي‌كردند با دنياي واقعي ارتباط برقرار كند و نه اينكه فقط يك پرده سبز ببيند.
نولان در اين فيلم بيشتر از فيلم‌هاي قبلي‌اش از دوربين آيمكس استفاده كرده است. او اين‌بار تلاش كرد به تجربه صوتي غني‌تري هم دست پيدا كندو او همين طور گفت كه «نقشه‌هاي بلندپروازانه‌يي هم براي تركيب صداها داشتيم. من مي‌خواهم يك تجربه فوق‌العاده فراگير براي تماشاگران فراهم كنم. اهميت مختصات فني اين فيلم مهم‌تر از تمام فيلم‌هاي قبلي‌ام بود. » حتي ابرهاي غول‌آساي گرد و خاك در محل و با فن‌هاي عظيمي كه مقدار زيادي مواد سلولزي را به هوا بلند مي‌كرد ساخته شد. طراحي ساختمان‌ها در اين فيلم هم از كارهاي معمار مدرن، لودويگ مايز ون در روهه الهام گرفته شده بود.
اين فيلم ركورددار بيشترين استفاده از دوربين ايمكس ۱۵/۷۰ ميلي‌متري در يك فيلم بلند داستاني است و با پيشرفت سريع ديجيتالي شدن فيلم‌ها آخرين فيلم به نمايش درآمده روي سلولوييد خواهد بود. پارامونت اعلام كرده كه از سال ۲۰۱۴ تمامي فيلم‌هايش را روي پروژكتور ديجيتال به نمايش درمي‌آورد. اتفاقي كه نولان به همراه گروهي از فيلمسازان از جمله كوئنتين تارانتينو، پل توماس آندرسون و جي جي آبرامز به‌شدت با آن مخالفند و مبارزه مي‌كنند. در نتيجه استوديو قبول كرد «در ميان ستارگان» را دو روز پس از اكران به صورت آيمكس، ۷۰ ميلي‌متري و ۳۵ ميلي‌متري در سينماهاي خاص به نمايش در بياورد.
بخش‌هايي از تصاوير آرشيوي كه در تريلر اول فيلم به نمايش درمي‌آيد، مستند نيست و اختصاصا براي اين تريلر ساخته شده و با جلوه‌هاي ديجيتال ظاهر قديمي به آنها داده شده است.
كريستوفر نولان پس از ديدن بازي متيو مكانئي در فيلم «ماد» (۲۰۱۲) اين بازيگر را براي فيلمش انتخاب كرد. او لحظه ملاقات با متيو براي پيشنهاد نقش اصلي را «لحظه‌يي ايده‌آل» مي‌داند. او درباره مكوناهي مي‌گويد: «حالا براي او هيجان دارم. تا وقتي ماد را نديده بودم از پتانسيل بازيگري‌اش خبر نداشتم. منظورم فقط ايفاي نقش اصلي فيلم نيست بلكه منظورم استعداد ناب بازيگري‌اش است. » و با اشاره به مكوناهي از او به عنوان شخصي كه تجربيات فوق‌العاده‌يي دارد نام مي‌برد.
مكانئي هم در گفت‌وگويي از «ماد» به عنوان فيلم مورد علاقه‌اش كه آن را مي‌تواند به خانواده‌اش توصيه كند نام مي‌برد.
در سال ۲۰۰۶ قرار بود اين فيلم را استيون اسپيلبرگ كارگرداني كند و جاناتان نولان (برادر كريس) را براي نوشتن فيلمنامه استخدام كرده بود كه كم كم به پروژه‌هاي ديگر جذب شد. در سال ۲۰۱۲ كه اسپيلبرگ از پروژه كنار كشيد، جاناتان برادرش را پيشنهاد كرد.
كيپ تورن كه يك فيزيكدان نظري است و تحقيقاتش منبع الهام فيلمنامه بوده است در يك نقش كوتاه در فيلم ظاهر شده است. او كه تهيه‌كننده اجرايي فيلم هم هست اين فيلم را «براساس زمان فضايي تغييريافته مي‌داند كه عجيب و غريب‌ترين اتفاق در جهان هستي است كه ناگهان توسط بشريت قابل دسترسي شده است.»
نظريات دكتر تورن پيش از اين توسط كارل ساگان براي رمان و فيلم «تماس» كه به كارگرداني رابرت زمه‌كيس ساخته شد هم مورد اقتباس قرار گرفته بود. در هر دو فيلم متيو مك‌كوناهي نقش اصلي مرد را بازي مي‌كند.
دكتر كيپ تورن با مسوول جلوه‌هاي ويژه فيلم پل فرانكلين و همكارانش براي ساختن كرم‌چاله‌ها و سياه‌چاله‌ها همكاري كرده است. تورن معادلات نظري را با جزييات فراوان به گروه ساخت جلوه‌هاي ويژه داد تا با كمك جلوه‌هاي ويژه رايانه‌يي كه بر اساس اين معادلات طرح‌ريزي شده بود شبيه‌سازي دقيقي از اين پديده را انجام دهند. رندر برخي فريم‌ها به صورت مجزا تا ۱۰۰ ساعت طول كشيد و حجم كل اطلاعات به ۸۰۰ تترابايت (۸۰۰ هزار گيگابايت) مي‌رسيد. جلوه‌هاي ويژه حاصله از اين همكاري اثرات نيروي جاذبه و صفحات پيوسته اطراف سياه‌چاله‌ها را به خوبي به نمايش مي‌گذاشت و نظريه‌هاي جديدي را ممكن ساخت كه به خلق دو مقاله علمي توسط تورن منجر شد: يكي براي انجمن فيزيك نجومي و ديگري براي انجمن گرافيك كامپيوتري.
نولان در جلسه پرسش و پاسخي كه در سينما كان در ۲۶ ماه مارس ۲۰۱۴ در لاس وگاس انجام داد، توضيح داد كه «در ميان ستارگان» نسبت به كارهاي گذشته‌اش بسيار متفاوت است و از آثاري كه او در «دوران طلايي بلاك‌باسترها» مي‌ديده الهام گرفته است. او گفته كه واقعا دلش مي‌خواهد باز هم چنين فيلم‌هايي بسازد و به عنوان مثال از فيلم‌هاي «آرواره‌ها» و «برخورد نزديك از نوع سوم» اسپيلبرگ به عنوان فيلم‌هايي كه به موضوعاتي اساسي مي‌پردازد و در عين حال براي همه تماشاچيان جذاب است نام مي‌برد.
نولان فيلمش را با عنوان «قصيده‌يي براي سفرهاي فضايي بشر» توصيف مي‌كند و از فيلم‌هايي مثل «۲۰۰۱ يك اديسه فضايي» استنلي كوبريك، «جنگ‌هاي ستاره‌يي قسمت چهارم: يك اميد تازه»، «برخورد نزديك از نوع سوم» استيون اسپيلبرگ، «بيگانه» و «بليد رانر» رايدلي اسكات به عنوان منابع الهام فيلمش نام مي‌برد.
كريستوفر نولان پيش از آغاز فيلمبرداري براي اينكه دست‌اندركاران حال و هواي كار دست‌شان بيايد فيلم «ماده درست» ساخته فيليپ كافمن را نمايش داد.
در يك صحنه از فيلم هم كتاب «ايستادگي» استفن كينگ نشان داده مي‌شود كه تم داستاني‌اش به اين فيلم شباهت زيادي دارد. در صحنه‌يي از فيلم هم تصاويري از كتاب «سفر به ماه» ژول ورن ديده مي‌شود.
پس از نخستين فيلم نولان كه خودش مدير فيلمبرداري بود اين نخستين فيلمي است كه توسط همكار هميشگي‌اش، والي فيستر فيلمبرداري نشده است. فيستر در زمان ساخت اين فيلم درگير كار روي ساخت نخستين فيلمش با بازي جاني دپ و مورگان فريمن بود. نولان كار را به يكي از بااستعدادترين فيلمبرداران حال حاضر، هويته ون هويتما (او و تعميركار، خياط، سرباز و جاسوس) سپرده است. ون هويتما براي فيلمبرداري بخش‌هاي داخلي، يك دوربين آيمكس را تغيير شكل داد و حتي براي فيلمبرداري برخي صحنه‌هاي هوايي، اين دوربين را بر روي نوك يك جت شخصي ليرجت قرار داد.
نولان براي پيشنهاد نقش به جسيكا چستين يك نماينده با فيلمنامه‌يي با نام چستين به ايرلند، محل فيلمبرداري «دوشيزه جولي» (۲۰۱۴) ارسال كرد و البته اجازه نداد او فيلمنامه را پيش خودش نگه دارد. نقشي به عرفان خان، بازيگر هندي «زندگي پاي» و «ميليونر زاغه‌نشين» نيز پيشنهاد شد كه به خاطر تداخل كاري‌اش با دو فيلم ديگر نتوانست در فيلم حضور پيدا كند.
فيلم در مرحله فيلمبرداري با عنوان «نامه فلورا» خوانده مي‌شد. فلورا نام دختر خود نولان است.
تهيه‌كننده فيلم ابتدا پارامونت بود. وقتي نولان به عنوان كارگردان منصوب شد، برادران وارنر كه در فيلم‌هاي قبلي هم با اين كارگردان موفق همكاري كرده بودند، توانستند حقوق پخش بين‌المللي فيلم را در ازاي شراكت پارامونت در دنباله دو فيلم «جمعه سيزدهم» و «پارك جنوبي: بزرگ‌تر، طولاني‌تر و كوتاه نشده» به دست آوردند.
زمان فيلم نهايي ۱۶۹ دقيقه و هزينه توليد فيلم تقريبا ۱۶۵ ميليون دلار بوده است و به اين صورت هر دقيقه از فيلم نزديك به يك ميليون دلار (دقيقا ۹۷۶۰۰۰ دلار) هزينه برداشته است.
اين ششمين همكاري مايكل كين و كريس نولان هم هست. كين علاوه بر سه‌گانه بتمن در «تلقين» (۲۰۱۰) و «حيثيت» (۲۰۱۲) نيز حضور داشته است.
در ميان بازيگران اين فيلم شش بازيگر برنده اسكار حضور دارند.
 آن هاتاوي هنگام فيلمبرداري در آيسلند در صحنه‌يي كه وارد آب مي‌شد به خاطر امن نبودن لباس فضايي‌اش و يك درز يك اينچي در آن، دچار سرمازدگي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون