• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4015 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۰ بهمن

بازديد از اوين، شايد امروز

ماه گذشته كشور شاهد اتفاقاتي بود كه در آن تعدادي از مردم در اعتراض به وضعيت اقتصادي و معيشتي خود دست به تجمع زدند. اين تجمعات هرچند در ظاهر در روزهاي نخست خود مردمي بود اما با گذشت زمان، افراد سودجو با تحريك احساسات مردم دست به اقدامات خلاف قانون، تخريب اموال عمومي و سردادن شعار‌هاي هنجارشكن زدند. همين اتفاق سبب برخورد نيروهاي امنيتي و انتظامي با مسببان اين موضوع و بازداشت اين افراد شد.
پس از نزديك به 10 روز كه آرامش به فضاي كشور بازگشت، خبر كشته شدن چند فرد از بازداشتي‌هاي اعتراضات اخير مخابره شد. هرچند مسوولان مربوطه اين خبر را تكذيب و اعلام كردند، اين افراد در زندان خودكشي كرده و همچنين در اعتراضات نيز بازداشت نشده‌اند. افكار عمومي خواهان روشن شدن ابعاد مختلف اين جريان بود. به ويژه پس از آنكه محمود صادقي در توييتر خود نوشت: ‏طبق اعلام بستگان يكي از بازداشت‌شدگان كه در زندان فوت كرد، او طي چند تماس با خانواده‌اش اظهار داشته مسوولان او و ديگر بازداشتي‌ها را مجبور به خوردن قرص‌هايي مي‌كردند كه حال‌شان را بد مي‌كرده. اين اظهارنظر آن هم از زبان يك مقام مسوول در كشور باعث شد اين موضوع ابعاد پيچيده‌تري به خود بگيرد. بر اين اساس تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستار بازديد از زندان اوين شدند. اين هيات 10 نفره‌ از نمايندگاني از كميسيون‌هاي حقوقي، آموزش و امنيت ملي و همچنين سه فراكسيون ولايي، اميد و مستقلين و هيات رييسه تشكيل شده كه شامل عبدالكريم حسين زاده، محمد كاظمي، حسن نوروزي، محمدجواد فتحي، محمد دهقان، محمدعلي وكيلي،‌الله‌يار ملكشاهي، فاطمه سعيدي، ولي‌الله نانواكناري و محمد برومندي هستند.
در اين ميان حضور يك نماينده در هيات بازديد‌كننده سر و صداي زيادي به پا كرد تا جايي كه در مرحله اوليه با حضور فاطمه سعيدي نماينده مردم تهران مخالفت شد اما در نهايت قوه قضاييه با حضور اين نماينده در هيات بازديد‌كننده از زندان اوين موافقت كرد.
اين بازديد قرار بود روز يكشنبه انجام شود اما نماينده‌ها اعلام كردند به دليل بارش برف و شرايط نامساعد جوي اعلام كردند اين بازديد انجام نخواهد شد. دراين رابطه علاءالدين بروجردي كه تازه از سفر بروكسل برگشته و در جريان جزييات نبود، اعلام كرد اين بازديد ممكن است در روز دوشنبه انجام شود. درحالي كه بروجردي صراحتا از كلمه «ممكن است» استفاده كرده بود، برخي رسانه‌ها متصور شدند اين بازديد روز گذشته انجام مي‌شود و اين بازديد باز هم به تعويق افتاد. در اين راستا ولي‌الله نانواكناري روز دوشنبه در گفت‌وگو با ايلنا درباره چرايي تعويق مجدد در بازديد از اوين گفت: قرار بود هماهنگي‌هاي لازم براي اين بازديد انجام شود كه همچنان منتظر اعلام نتيجه هستيم اما به احتمال زياد اين بازديد امروز (دوشنبه) انجام نخواهد شد. وي افزود: باتوجه به آنكه بازديد از زندان اوين انجام نشد، احتمالا اين بازديد فردا (سه‌شنبه 10 بهمن) انجام خواهد شد. ابتدا قرار بود روز يكشنبه اين بازديد انجام شود كه به‌دليل بارش برف شديد و انسداد راه‌هاي منتهي به زندان اوين، قرار شد كه هماهنگي‌هاي لازم براي انجام اين بازديد براي دوشنبه انجام شود كه تاكنون خبري نشده و احتمالا سه‌شنبه از زندان اوين بازديد خواهيم كرد.
«الله يار ملكشاهي»، رييس كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره زمان بازديد نمايندگان مجلس از اوين اعلام كرد: در صورت موافقت نمايندگان مجلس اين بازديد امروز (سه شنبه 10 بهمن) انجام خواهد شد.
نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد آن است كه شائبه‌هايي پيرامون وضعيت نگهداري بازداشتي‌هاي اعتراضات اخير منجر به تصميم نمايندگان براي بازديد از اوين شد. حال سوال اينجا است، در حالي كه بازداشتي‌هاي اعتراضات اخير آزاد شده و آرامش به كشور بازگشته است، ديگر بازديد نمايندگان مجلس از زندان چه ثمره‌اي خواهد داشت؟ ولي‌الله نانواكناري در اين رابطه به ايلنا گفته است كه همچنان تعدادي از معترضين در بازداشت هستند به همين دليل نمايندگان تصميم دارند با اين افراد صحبت كرده تا ابعاد مختلف موضوع روشن شود. نانوا كناري همچنين اضافه كرده است كه نمايندگان خانه ملت در اين بازديد قصد دارند تا سوالاتي را از مسوولان زندان بپرسند.
در همين رابطه محمدجواد فتحي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به «اعتماد» گفت: روز يكشنبه كه به‌خاطر وضعيت نامساعد جوي و بارش برف شديد منتفي شد و اصلا قرار نبود روز دوشنبه اين بازديد انجام شود. در واقع وقتي بازديد روز يكشنبه منتفي شد، گفتند احتمالا روز سه‌شنبه از اوين بازديد مي‌كنيم. از طرفي باتوجه به همين وضعيت نامساعد جوي، بسياري از نمايندگان موفق به حضور در جلسه علني روز يكشنبه نشدند و دقايقي مجلس به حدنصاب نرسيد و درنهايت جلسه علني با تاخير رسميت پيدا كرد. درنتيجه خروج همين تعداد از نمايندگان از صحن علني، آن هم در روزي كه قرار بود لايحه بودجه مورد بررسي قرار گيرد، به صلاح نبود. تا به اين لحظه اطلاعي در مورد روز و ساعت انجام اين بازديد به بنده نداده‌اند.
فتحي درباره آزادي بازداشت‌شدگان و اينكه اين بازديد چه تاثيري در اين شرايط خواهد داشت، گفت: اگر بازداشت‌شدگان، آزاد شده باشند كه نعم‌المطلوب است و ما هم به مطلوب‌مان مي‌رسيم اما در هر حال هنوز عده‌اي از بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي اخير در زندان هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون