• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

حل مشكل ملت يا تمرين دموكراسي

نمايندگان مجلس در جلسات صبح و بعدازظهر كميسيون اقتصادي از نمايندگان رييس‌جمهور سوال كردند

همزمان با برگزاري جلسات نوبت صبح و عصر مجلس شوراي اسلامي به‌منظور رسيدگي به لايحه بودجه سال 97 كل كشور در بخش‌هاي هزينه‌اي، مباحث اقتصادي ديگري نيز در گوشه‌اي از ساختمان پارلمان و مشخصا در سالن محل كميسيون اقتصادي مجلس مطرح بود. نمايندگان متقاضي طرح سوال از رييس‌جمهور كه از حدود 7، 8 ماه پيش با امضاي يك سوال درباره وضعيت سپرده‌گذاران موسسات مالي و اعتباري خواستار حضور شخص رييس‌جمهور در صحن به‌منظور پاسخگويي به اين سوال شده بودند، بالاخره روز گذشته موفق شدند نمايندگان رييس‌جمهور را در جلسات نوبت صبح و عصر كميسيون اقتصادي مجلس ملاقات كنند. درنهايت روز گذشته، پس از كش و قوس فراوان محمد نهاونديان معاون اقتصادي رييس‌جمهور، مسعود كرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي، حسينعلي اميري معاون پارلماني رياست‌جمهوري و البته ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي به مجلس رفتند تا پاسخگوي سوالات علي وقف‌چي، نماينده اصولگراي زنجان و طراح اصلي اين طرح سوال از رييس‌جمهوري و چند نفر ديگر از متقاضيان اين طرح سوال همچون حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده اصولگراي شاهين‌شهر، ميمه و برخوار باشند.

راند اول: طرح سوال نمايندگان و توضيحات نهاونديان

با اين حال همزمان با اتمام جلسه نوبت ظهر، درحالي كه تا آن زمان انتظار مي‌رفت موضوع خاتمه يابد، سيده فاطمه حسيني، نماينده عضو كميسيون اقتصادي مجلس ضمن تشريح آنچه تا ساعت 12 دركميسيون اقتصادي گذشته بود، به ايلنا خبر داد كه ادامه مباحث به جلسه نوبت بعدازظهر موكول خواهد شد. نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در اين رابطه گفت: در ابتداي اين جلسه تعدادي از نمايندگان متقاضي طرح سوال از رييس‌جمهور كه در جلسه حضور داشتند، نقطه‌نظرات و سوالات خود را مطرح كردند و به تشريح ديدگاه‌هاي خود در اين زمينه پرداختند. وي افزود: در ادامه جلسه نيز آقاي نهاونديان كه به نمايندگي از رياست‌جمهوري در جلسه حاضر شده بود، ضمن پاسخگويي به سوالات مطرح شده برخي از اقدامات صورت گرفته براي حل مشكل موسسات مالي و اعتباري را تشريح كرد كه البته با اتمام زمان جلسه اين مباحث ناتمام ماند. بر اين اساس ادامه رسيدگي به طرح سوال از رييس‌جمهور به جلسه بعد از ظهر موكول شد.

راند دوم: ادامه مباحث در جلسه عصرگاهي

همزمان با آغاز جلسه علني نوبت بعدازظهر در ساعت 14 روز گذشته، جلسه دوم كميسيون اقتصادي براي رسيدگي به موضوع سوال از رييس‌جمهور هم از سرگرفته شد و اين‌بار هم دوطرف به طرح موضوعاتي درباره موسسات مالي و اعتباري پرداختند. احمد اناركي‌محمدي از جمله نمايندگان عضو كميسيون اقتصادي درحالي كه هنوز نه جلسه علني نوبت بعدازظهر به پايان رسيده بود و نه جلسه كميسيون اقتصادي، به «اعتماد» گفت: پس از تشريح موضوع از سوي نمايندگان و ارايه توضيحات از سوي دولتمردان حاضر در جلسه نوبت صبح، ادامه بحث به جلسه بعدازظهر موكول شد و تا حدود ساعت 16 دو طرف بار ديگر به بيان ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود ادامه دادند. اين نماينده اصلاح‌طلب مردم رفسنجان در مجلس كه در زمان انجام گفت‌وگو با «اعتماد» جلسه كميسيون اقتصادي را براي حضور در جلسه علني مجلس ترك كرده بود، خاطرنشان كرد: در ابتداي جلسه نوبت بعدازظهر ابتدا نمايندگان بخش ديگري از ابهاماتي كه در اين پرونده داشتند را مطرح كردند و آقاي نهاونديان هم در ادامه توضيحاتي ارايه كرد اما تا اين ساعت، به نتيجه مشخصي نرسيدند.

راند سوم: ادامه روند بازپس‌گيري امضاها

درنهايت با فرارسيدن ساعت 18 و به صدا درآمدن زنگ پايان كار جلسه علني نوبت بعد از ظهر مجلس، جلسه همزماني كه در كميسيون اقتصادي برگزار مي‌شد نيز به كار خود خاتمه داد و جالب آنكه اين‌بار هم دو طرف بحث درباره موسسات مالي و اعتباري به نتيجه‌اي مشخص نرسيدند. آنچنان كه معصومه آقاپور عليشاهي از ديگر اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس به ايلنا خبر داد، با پيگيري‌هايي كه درمورد موسسات مالي و اعتباري مختلف انجام شده اصل مشكل درحال مرتفع شدن است. اين نماينده مردم شبستر در مجلس در اين رابطه توضيح داد: هم‌اكنون مشكل سپرده‌گذاران موسسه ميزان تقريبا مرتفع شده و موسسه ثامن‌الحجج نيز براي تعيين تكليف سپرده‌گذارانش به بانك پارسيان واگذار شده است. وي افزود: درباره موسسات فرشتگان و كاسپين نيز مراحل قضايي درحال انجام است و اميدواريم مشكلات اين سپرده‌گذاران نيز بزودي حل شود. آقاپور عليشاهي در عين حال با بيان اينكه كميسيون اقتصادي درباره قانع شدن يا نشدن نمايندگان متقاضي سوال از رييس‌جمهور به نتيجه مشخصي نرسيده، تاكيد كرد: تاكنون تعداد زيادي از نمايندگان باتوجه به آنكه روند مناسبي در حل مشكل سپرده‌گذاران درحال طي شدن است، امضاي خود را پس گرفته‌اند.

راند آخر: تمرين دموكراسي يا تلف كردن وقت دولت و مجلس

علي وقف‌چي، طراح اصلي اين طرح سوال از رييس‌جمهور اما نظري متفاوت دارد و معتقد است حتي اگر تعداد امضاها از حد نصاب كمتر باشد، بهتر است رييس‌جمهور براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان در صحن حاضر شود. نماينده اصولگراي زنجان كه اين اقدام رييس‌جمهور را «تمرين دموكراسي» و «تلاش براي ارتقاي شفافيت» مي‌داند، به «اعتماد» گفته است: بنابر آيين‌نامه، اگر ظرف يك هفته آينده تعداد امضاهاي اين طرح سوال از حدنصاب يعني يك چهارم كل نمايندگان مجلس (۷۴ امضا) پايين‌تر نيايد، سوال از رييس‌جمهور در دستور صحن قرار مي‌گيرد و رييس‌جمهور يك ماه فرصت دارد با تعيين زمان حضور خود در جلسه علني پاسخگوي سوال نمايندگان باشد. با اين حساب طبيعتا اگر تعداد امضاها كمتر از حدنصاب باشد، عملا سوال از رييس‌جمهور نيز منتفي خواهد بود و حال آنكه شنيده‌ها از گوشه و كنار پارلمان از اين حكايت دارد كه هم‌اكنون نيز تعداد امضاها كمتر از حدنصاب مدنظر متقاضيان طرح سوال از رييس‌جمهوري است و اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد كشاندن رييس‌جمهور به صحن علني مجلس و گرفتن وقت دولت و مجلس، صرفا به بهانه «تمرين دموكراسي» بهانه قابل اتكايي نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون