• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

ناطق نوري:

قاعده بازي را بلد نيستيم

حجت‌الاسلام ناطق‌نوري در سي‌ونهمين سالگرد تاسيس حزب جمهوري اسلامي با بيان اينكه معتقدم اگر يك نظام راي‌گيري دارد منظور همان دموكراسي است، گفت: اعتقاد به آراي مردم و بها دادن به آراي جمع اكثريت دموكراسي است، اگر پذيرفتم بايد به افكار و آراي مردم مراجعه كنيم، دموكراسي ابزاري مي‌خواهد كه يكي از مهم‌ترين و بالاترين ابزار آن حزب است.

وي تاكيد كرد: مراجعه به افكار عمومي بدون حزب معنايي ندارد زيرا همه مردم كارشناس نيستند؛ مثلا اگر مي‌خواهيم در نظام كشور خودمان خبرگان رهبري را انتخاب كنيم هنگامي كه به آراي مردم مراجعه مي‌كنيم بايد ببينيم مردم كارشناس هستند يا خير، آيا مي‌توانند تشخيص دهند چه كسي خبره يا خبرگان است و صلاحيت اين را دارد كه رهبري جامعه را انتخاب كند.

ناطق‌نوري ادامه داد: عامه مردم و اقشار ملاك و مبنايي براي رييس‌جمهورشان دارند اگر حزبي نباشد كه داراي شوراي مركزي و كارشناس باشد، نمي‌توان تشخيص داد چه كسي صلاحيت دارد.

وي با بيان اينكه معتقدم در كشور ما رييس‌جمهور براساس موج انتخاب مي‌شود، گفت: يك زماني مي‌بينيم كه رييس‌جمهور از دل يك موج بيرون مي‌آيد و زماني ديگر مي‌بينيم فردي با ۱۸۰ درجه تفاوت از موج ديگر كشور را اداره مي‌كند با اين روش نمي‌توان كشور را اداره كرد، علت گرفتاري‌ها همين است. دموكراسي لازم است اما ما ابزارش را نداريم ريشه حزب و اصالت دادن به آن را بايد بررسي كنيم.

ناطق‌نوري با اشاره به روند شكل‌گيري يك حزب گفت: حزب داراي شوراي مركزي است كه از كارشناسان تشكيل شده كه كار كارشناسي انجام مي‌دهند. در همين نظام ما، يكي از بركاتي كه حزب جمهوري اسلامي داشت كارشناسان خبره بودند كه تشخيص مي‌دادند چه كسي مي‌تواند رييس‌جمهور باشد همان زمان هم اعلام كردند بني‌صدر صلاحيت ندارد و او را تاييد نكردند.

وي تاكيد كرد: ما بايد ابزار دموكراسي را داشته باشيم كه در كشورمان نه ابزارش را داريم و نه قاعده بازي را بلد هستيم.

ناطق‌نوري با بيان اينكه در ديگر اماكن دنيا هم افراد هم ابزار دموكراسي دارند و هم قاعده بازي را بلد هستند، گفت: مثلا در كشور ايتاليا يك حزب تلاش مي‌كند تا رييس‌جمهوري راي بياورد هنگامي كه فرد رييس‌جمهور مي‌شود معاونين و وزراي خود را از آنها انتخاب مي‌كند كه اين قاعده قابل قبول است اما در سطح كارشناسي دست به افراد نمي‌زند براي همين است با وجود اينكه مشاهده مي‌كنيم در ايتاليا يك دولت بيشتر از يك سال و نيم دوام نمي‌آورد اما كشور به هم نمي‌خورد چون سيستم عوض نمي‌شود.

وي با بيان اينكه ۲۵۰ حزب از وزارت كشور پروانه فعاليت دارند اما عملا چيزي نمي‌بينيم، گفت: به تعبير مقام معظم رهبري اينها حزب نيستند بلكه قبيله هستند. ناطق‌نوري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع انحلال حزب جمهوري اسلامي پرداخت و گفت: از نظر قانوني حزب جمهوري اسلامي منحل نشده است بلكه تعطيل شده حال بايد بررسي كنيم چرا اين اتفاق افتاده است و به عبارت ديگر اين تضاد و پارادوكس وجود دارد. وي يادآور شد: زماني كه شهيد بهشتي و آن شوراي پنج نفره اعلام موجوديت حزب جمهوري را كردند صبح اول وقت به كانون توحيد رفتم و ثبت نام كردم انصافا آن چيزي كه امروز مي‌خوريم از جيب حزب است. قانون اساسي، مجلس و مجلس اول و رييس‌جمهوري از بركت حزب جمهوري اسلامي است اما با آن مخالفت شد جامعه‌شناسان بحث كنند و بگويند كه چرا اين اتفاق افتاد.

ناطق‌نوري ادامه داد: حزب جمهوري اسلامي خدمات گسترده‌اي براي كشور انجام داد اما يك دفعه به امام گزارش دادند كه در اين حزب اكثريت ائمه جمعه عضو هستند. نماز جمعه نمازي است كه متعلق به مردم است و تريبون آن براي همه است و امام جمعه نمي‌تواند حزبي باشد. بنابراين امام فرمودند اعلام كنيد كه هر كسي مي‌خواهد امام جمعه باشد نبايد ديگر عضو حزب باشد. با اين فرمان امام ائمه جمعه حزب را رها كردند و تنها آقاي محمديان امام جمعه كاشمر حزب را انتخاب كرد. وي ادامه داد: در جاي ديگر به امام گفتند مگر شما نگفتيد نيروهاي مسلح نبايد در سياست دخالت كنند اما مسوولان كشور نوعا حزبي هستند به خاطر دارم آن هنگام امام نام ۱۲ نفر را آوردند كه مي‌توانند در حزب باشند و بقيه حق عضويت ندارند.

ناطق‌نوري با بيان اينكه ما جلوتر هستيم و بارها شنيديم كه فلاني فرد خوبي است اما حيف كه حزبي است، گفت: بعد هم مي‌خواستند حزب را بزنند و مي‌گفتند، حزب فقط حزب‌الله رهبر فقط روح‌الله، در مقابل اين شعار چه كسي مي‌تواند حرف بزند. يك شب جلسه شوراي مركزي حزب بود كه مقام معظم رهبري گفتند امام پيغام دادند كه من با آقاي هاشمي از حزب بيرون بياييم؛ ما مبهوت مانديم. مقام معظم رهبري گفت كه شما چهره‌هاي ملي هستيد و نبايد در يك حزب قرار بگيريد. وي افزود: آن شب گفتم ما چند شاخه شكسته بيشتر نيستيم، پس فردا هم مسووليتي به ما مي‌دهند كه بايد از حزب بيرون بياييم بنابراين همين امشب فتيله حزب را پايين بكشيد و كاري نكنيد، اين بود كه حزب جمهوري اسلامي از ميان رفت. شهيد بهشتي يك فرد مديرپرور بود كه مي‌توانست كادرسازي كند كادرسازي كلاس نيست بايد مباني آن را بدانيم. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون