• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

اعتراض‌هاي گسترده در ايالت فلوريدا در اعتراض به قانون حمل سلاح

اجازه ندهيد دوستان ما بميرند

ميثم سليماني

 

 

پس از حادثه تيراندازي روز چهارشنبه هفته گذشته در ايالت فلوريدا، هزاران تن از دانش‌آموزان، والدين، معلمان و مردم عصباني در اين ايالت به خيابان‌ها آمدند و خواستار اقدام فوري عليه قانون اسلحه در ايالات متحده شدند و تاكيد كردند تا زماني كه خواسته‌هاي آنها پذيرفته نشود به اعتراض ادامه مي‌دهند. گفتني است در حادثه تيراندازي هفته گذشته 17 تن از دانش‌آموزان در يك مدرسه در ايالت فلوريدا جان خود را از دست دادند.

اين تظاهرات نشان از افزايش احساس خشمي دارد كه در نتيجه قتل عام نوجوانان دانش‌آموز به وجود آمده است. حمله روز چهارشنبه توسط نيكولاس كروز، دانش‌آموزي كه از مدرسه اخراج شده بود صورت گرفته است. بسياري معتقدند كه شك و شبهه‌هايي درباره وضعيت رواني وي از پيش وجود داشته و هشدارهايي نيز در اين باره داده شده اما مقام‌هاي مسوول نسبت به اين هشدارها بي‌توجهي كرده‌اند. از طرفي او با توجه به اينكه به سن 19 سالگي رسيده بود توانست يك اسلحه نيمه اتوماتيك را به صورت قانوني خريداري كند و دست به كشتار دانش‌آموزان و كاركنان در دبيرستان مارجري استونمن داگلاس در شهر پارك لند فلوريدا بزند.

دلاني تار يك، دانش‌آموز اين مدرسه در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس عنوان كرد: به خاطر اين قانون اسلحه، افرادي كه من مي‌شناختم و افرادي كه دوست‌شان داشتم، فوت كردند و هرگز قادر نخواهم بود دوباره آنها را ببينم. جمعيتي كه در خيابان‌ها حاضر شده بودند شعار مي‌دادند، اجازه ندهيد دوستان من بميرند. هچنين افراد نامه‌اي را به امضا رساندند كه خواستار پايان به اين قانون بود. همچنين هشتگي را به نام Never Again در فضاي مجازي به راه انداختند. اما گنزالس ديگر دانش‌آموز اين مدرسه نيز گفت كه سياستمدارها بايد دريافت كمك‌هاي مالي از سوي انجمن حمايت از حمل اسلحه ملقب به NRA را متوقف كنند. گنزالس فرياد مي‌زد شرم برشما باد و جمعيت نيز پشت سر او فرياد مي‌زدند.

او در گفت‌وگوي خود با آسوشيتدپرس تاكيد كرد تعداد زيادي از بچه‌ها فعال هستند و اين بچه‌ها نياز به سياستمدار دارند. اما برخي از ما تنها دانش‌آموزاني هستيم كه جايگاه آنها را مستحكم مي‌كنيم. ولي ما سياستمداري را مي‌خواهيم كه مطمئن باشيم پيام ما را به همه مي‌رساند. سپس ما مي‌توانيم به زندگي عادي و روزمره خود بازگرديم.

لوري ودوارد گارسيا، مادريك دختر 14 ساله معتقد بود كه اين تيراندازي مي‌تواند منجر به تغيير شود در صورتي كه بسياري اين عقيده را نداشتند. با اين حال او معتقد است تنها چيزي كه دموكرات‌ها و جمهوريخواهان و مستقل‌ها روي آن اتحاد دارند، كودكان‌مان هستند. بنابراين چنين اتفاقي خواهد افتاد. در شهر سنت پترزبورگ در ساحل غربي فلوريدا و در 250مايلي پارك لند، صدها تن از مردم نيز در اعتراض به قوانين اسلحه به خيابان‌ها آمدند و به ياد قربانيان شمع روشن كردند و خواستار اقدام قانوني در سطح ايالت شدند.

از طرفي اعتراض‌ها در حالي افزايش يافته است كه پرونده‌هاي عمومي و مصاحبه با دوستان و بررسي تعاملات خانوادگي و آنلاين حمله‌كننده به مدرسه هرچه بيشتر نمايان مي‌شود نشان مي‌دهد او شخصيت خشن و ناپايداري داشته است. حتي خانواده وي به نهادهاي قانوني اطلاع داده بودند كه او سوء رفتار دارد و تهديدهاي او خطرناك است اما ماموران هيچ اقدامي صورت ندادند. طبق مداركي كه نيويورك تايمز از پرونده انضباطي كروز به دست آورده در مدرسه به طور مداوم با معلمان در حال چالش بوده است و او بارها كاركنان مدرسه را تهديد به مرگ كرده است. او حتي در سال تحصيلي 17-2016 بيشتر كلاس‌ها را در مدرسه غايب بوده است. نيويورك تايمز همچنين اعلام كرد كه كروز در حداقل 6 مدرسه حضور داشته كه يكي از آنها مدرسه براي دانش‌آموزان با مشكلات عاطفي بوده است. پرونده‌هاي پزشكي وي همچنين نشان مي‌دهد كه او با اوتيسم، اختلال عصبي، انزواي اجتماعي و بيش فعالي مواجه است.

يكي از دانش‌آموزان به نام كامرون كسكي 17 ساله به سي‌ان‌ان گفت: سياستمداران با ناكامي در محافظت از دانش‌آموزان در برابر اسلحه ما را رها كرده‌اند. اما در اين زمان من و هم كلاسي هايم به آنها فشار مي‌آوريم تا اقدام كنند. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده روز جمعه به وقت امريكا در فلوريدا حاضر شد اما نتوانست هيچ دردي را از داغ ديدگان حادثه كم كند بلكه بر داغ آنها نيز افزود. تصاوير منتشر شده او با لبخند و شادي در كنار كاركنان بيمارستاني كه مصدومان حادثه بستري بودند، موجي از اعتراض‌ها را به همراه داشت. او اكنون از سوي خانواده‌هاي داغ ‌ديده به‌شدت تحت فشار است تا حركتي در برابر سياست‌هاي حمل اسلحه و نفوذ لابي اسلحه در امريكا انجام دهد. اما به دليل آنكه خود از جمله دريافت‌كنندگان اين كمك محسوب مي‌شود توانايي آن را ندارد كه در برابر خواسته مردم اقدامي را صورت دهد. اين در حالي است، كنگره امريكا كه كاملا در اختيار جمهوريخواهان قرار دارد واكنش مبهمي در برابر اين تيراندازي صورت داده و هيچ نشاني از تغيير رويكرد آنها وجود ندارد. اما تظاهرات‌كنندگان فلوريدا قصد دارند اعتراضات خود را تا زماني ادامه دهند كه پاسخ درخور را دريافت كنند.

شبكه خبري سي‌ان‌ان قصد دارد با حضور دانش‌آموزان استونمن داگلاس و والدين آنها يك رويداد شهري را برگزار كند كه در آن تعدادي از سياستمداران حضور خواهند داشت. رييس‌جمهور دونالد ترامپ، فرماندار جمهوريخواه فلوريدا ريك اسكات و سناتورها ماركو روبيو جمهوريخواه و بيل نلسون دموكرات به اين مراسم دعوت شده‌اند.

دموكرات‌ها به طور عمده به اين تيراندازي واكنش نشان دادند و خواستار يك قانون جديد براي كنترل حمل اسلحه هستند. نانسي پلوسي، رهبر دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان طي بيانيه‌اي كه كمي بعد از اين حمله در روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: كنگره داراي مسووليت اخلاقي است تا اقدام منطقي براي جلوگيري از فاجعه‌اي كه به صورت روزانه در حال تكرار است را انجام دهد.

يك نماينده دموكرات ديگر به نام جري كانلي نيز به جمع معترضان پيوست و لابي‌هاي اسلحه را متهم كرد كه كودكان ما به خاطر شما كشته شدند. گفتني است دموكرات‌ها همواره علاقه‌مند به ايجاد قوانيني در خصوص كنترل اسلحه هستند اما آنها از حمايت كافي به خصوص در كنگره‌اي كه تحت كنترل جمهوريخواهان قرار دارد برخوردار نيستند. حال بايد ديد فشارهايي كه از فلوريدا آغاز شده است منجر به تغييري در رويكرد جمهوريخواهان خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون