• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

برخي منابع خبري اعلام كردند

احتمال ورود ارتش سوريه به عفرين

گروه جهان| رسانه‌هاي كردي روز گذشته گزارش دادند كه دولت سوريه با نيروهاي كرد در شمال غربي اين كشور به توافق رسيدند تا در منطقه عفرين ورود پيدا كنند و از آنها حمايت كنند. به گزارش المصدر، شيخ بيلو يكي از مقام‌هاي حزب اتحاد دموكراتيك كردي سوريه گفت: نيروهاي دموكراتيك سوريه و ارتش اين كشور توافق كرده‌اند كه نيروهاي دولتي از روز دوشنبه وارد عفرين در شمال سوريه شوند.

وي افزود: اين توافقنامه براي حفاظت از مرزها و با ماهيت صرفا نظامي صورت گرفته است. لازم به ذكر است تركيه از چند هفته پيش به همراه همپيمانان خود عمليات شاخه زيتون را در شمال سوريه آغاز كردند تا نيروهاي دموكراتيك سوريه را از عفرين در شمال سوريه خارج و امنيت منطقه را نيز تامين كنند.

طبق گزارش‌ها ارتش تركيه در تلاش است تا كمتر از نيروهاي زميني خود در سوريه استفاده ‌كند و سعي دارد با حملات هوايي زيرساخت‌ها و محل استقرار نيروهاي دموكراتيك سوريه كه اكثرا كرد هستند را مورد هدف قرار دهد. به تازگي نيز دولت سوريه، تركيه را متهم به استفاده از سلاح شيميايي عليه غيرنظاميان كرده كه تركيه اين ادعا را از اساس رد كرد. تحليل‌ها حاكي از آن است در صورت حضور ارتش سوريه در عفرين شرايط مي‌تواند بسيار پيچيده شود و مشخص نيست واكنش تركيه به اين اقدام چه خواهد بود.

با اين حال به شكل قطعي نمي‌توان تاييد كرد كه چنين توافقي به دست آمده است اما به طور كلي منابع متعددي در رسانه‌هاي مختلف اين موضوع را عنوان كرده‌اند. شبكه خبري احوال تركيه نيز روز گذشته عنوان كرد كه به زودي نيروهاي سوريه در عفرين و در نزديكي مرز تركيه مستقر خواهند شد.

لازم به ذكر است اين منطقه از سال 2012 در اختيار نيروهاي كرد سوري قرار گرفت و اجازه ندادند ساير نيروهاي تروريستي در اين منطقه و در مرز تركيه مستقر شوند. در حال حاضر نيز از ژانويه امسال كه عمليات تركيه عليه كردهادر عفرين آغاز شده ارتش تركيه با همراهي نيروهايي تحت عنوان ارتش آزاد به اين منطقه حمله كرده است كه كردها سعي دارند مواضع خود را حفظ كنند.

رضان هيددو، مشاور رسانه‌اي نيروهاي كرد سوريه در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين، با اشاره به ايده اعزام نيروهاي سوري به منطقه عفرين عنوان كرد كه اگر دو طرف به توافق قطعي برسند بيانيه مشترك صادر خواهد شد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه واحدهاي دفاع هوايي سوريه كه اخيرا هواپيماي اسراييلي را مورد هدف قرار داده جنگنده‌هاي تركيه‌اي را در آسمان عفرين هدف قرار دهند.

منابع رسانه‌اي ديگر نيز تا زمان تنظيم اين گزارش عنوان كرده‌اند كه دو طرف به احتمال زياد به توافق رسيده باشند. خبرنگار حريت تركيه از مسكو گزارش داد كه كه در توافق صورت‌گرفته كنترل عفرين به نيروهاي سوريه واگذار مي‌شود. در همين حال خبرگزاري رسمي روسيه ريانووستي گزارش داد كه ارتش سوريه در روزهاي آينده وارد عفرين خواهد شد.

گزارش‌هاي تاييد نشده‌اي نيز وجود دارد كه ممكن است دمشق قبلا نيروهاي خود را در عفرين مستقر كرده است. حسين مرتضي، خبرنگار العالم نيز گزارش داد كه واحدهاي شناسايي ارتش سوريه در روز 16 فوريه وارد عفرين شدند. در اين زمينه يك سازمان رسانه‌اي تركيه ديگر ادعاهاي مشابهي را در اين خصوص مطرح كرده است.

گفتني است پيش‌تر دولت سوريه و حزب دموكراتيك خلق سوريه نيز اظهارات قبلي در خصوص ارسال نيروهاي ارتش سوريه به عفرين را تكذيب كردند. شيخ بيلو كه اين خبر را ابتدا اعلام كرده است از اعضاي حزب اتحاد دموكراتيك كردي است كه نزديكي بسيار زيادي با شاخه نظامي كردهاي سوريه YPG دارد.

از طرفي نيز فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه نيز پيش از اين از كردها و عرب‌ها خواسته بود كه در برابر عمليات شاخه زيتون عليه تركيه متحد شوند. وي تاكيد كرد عفرين به طور كامل متعلق به جمهوري يكپارچه عربي سوريه است. وي در روز چهارشنبه گذشته تاكيد كرد كه ارتش عرب سوريه از هر اينچ از سرزمين سوريه دفاع مي‌كند و سوريه به عنوان واحد يكپارچه تاريخي باقي خواهد ماند. فيصل مقداد در ادامه عنوان كرد كه دمشق در تلاش براي مقابله با تهاجم تركيه در خاك سوريه است. پيش‌تر نيز مقام‌هاي كردي عنوان كرده بودند كه از جنگيدن نيروهاي ارتش سوريه در كنار خود استقبال مي‌كنند. لازم به ذكر است با وجود تمام درگيري‌هايي كه طي هفت سال گذشته در خاك سوريه وجود داشته ارتش سوريه و نيروهاي كردي هيچ تقابلي با يكديگر نداشتند و تلاش شده است كه به مواضع يكديگر ورود پيدا نكنند. اما در اين بين يك نكته وجود دارد، اگر توافق ميان كردهاي سوريه و ارتش سوريه به سرانجام برسد و نيروهاي دولتي سوريه كنترل عفرين را برعهده بگيرند، عملا بهانه تركيه براي حمله به عفرين گرفته خواهد شد و دليلي بر ادامه عمليات شاخه زيتون باقي نمي‌ماند. دليل عمده آغاز عمليات شاخه زيتون خروج نيروهاي كرد از عفرين و خارج كردن كنترل اين منطقه از دست آنها بوده است و با حضور ارتش سوريه در اين منطقه در صورت ادامه نبرد از سوي تركيه مي‌توان شاهد يك چالش امنيتي جدي ديگر در منطقه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون