• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

وزير آموزش و پرورش در نشست خبري اعلام كرد

در مورد حذف آزمون با نمايندگان مجلس گفت‌وگو مي‌كنيم

گروه اجتماعي| چهارشنبه هفته گذشته 160 نفر از نمايندگان در نامه‌اي به رييس‌جمهور خواهان تجديدنظر در انحلال مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي و شيوه جذب آنها شدند. در همان روز و تقريبا همزمان با قرائت نامه نمايندگان در مجلس وزير آموزش و پرورش در جمع خيران مدرسه ساز گفت كه با هجمه‌اي عظيم در زمينه حذف آزمون مواجه شده است اما باتمام وجود جلوي فشارها ايستادگي خواهد كرد. روز گذشته سيد محمد بطحايي در نشست خبري خود به رسانه‌ها گفت كه نمايندگان از توضيحاتش در مورد طرح حذف آزمون قانع شده‌اند.

«من با بسياري از نمايندگان در اين فرصت صحبت كردم. بعد از صحبت‌هاي بنده مي‌گفتند اين توضيحات را نشنيده بوديم. فردا صبح (امروز) قرار است جلسه‌اي در مجلس باشد و شايد با توضيحات ما نگراني‌ها رفع شود.» وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه عمده نگراني از اين است كه يك سري استعدادها ناديده گرفته شوند، گفت: «در روش فعلي مقطع متوسطه اول سمپاد حذف مي‌شود و منتقدان مي‌گويند چه روش جايگزيني براي شناخت و پرورش استعداد درخشان وجود دارد و استاندارد هست؟ جواب اين است كه ما با برنامه‌هايي كه داريم و براي متوسطه اول است اين استعدادها هدايت مي‌شود و سمپاد بايد در متوسطه دوم با تمام توان به كار خود ادامه دهند و دانش‌آموزاني كه از طريق طرح شهاب شناخته مي‌شوند در متوسطه دوم مورد توجه قرار بگيرند. كودكان ما نمي‌توانند با اين فشارها دوران كودكي خود را به خوبي درك و مهارت‌هاي زندگي را تمرين كنند. شرايط خوبي نيست كه 250 هزار نفر تحت فشار باشند و در نهايت 15 هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته نمي‌خواهم همه كاسه و كوزه‌ها را سر آزمون بشكنم و بگويم آزمون نشاط را از مدارس گرفته گفت: اما به هرحال آزمون‌ها بي‌تاثير نيستند.»

بطحايي با اشاره به اينكه همه فعاليت‌هاي آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنيادين پيش مي‌رود گفت: «اخيرا در پايشي كه از اجراي سند انجام داديم، مشخص شد تاكنون 30 درصد از سند مستقر شده كه عدد خوبي نيست و آنطور كه بايد، جلو نرفته‌ايم. همين 30 درصد نيز داراي پيشرفت متوازن نبوده است؛ در بخش منابع انساني و تجهيزات و فضا پيشرفت خوب نبوده اما در حوزه برنامه درس ملي پيشرفت خوبي داشته‌ايم.» او همچنين به تلاش براي جلب مشاركت مستقيم معلمان در اداره امور آموزش و پرورش اشاره كرد: ‌«دو كار را شروع كرده‌ايم كه يك مورد انتخاب دو نماينده به عنوان عضو هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان است. اين كار بسيار بزرگي نيست اما تمريني براي جلب مشاركت مستقيم معلمان در اداره آموزش و پرورش است. كار دومي نيز در دست اقدام داريم و تا چند روز آينده سامانه‌اش به بهره‌برداري مي‌رسد كه خواسته و مطالبه معلمان است و به مديريت مدارس برمي‌گردد.»

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي در خصوص تنبيه‌هاي بدني گاه به گاه در مدارس گفت: «تنبيه بدني خط قرمز آموزش و پرورش است حتي تنبيه لفظي. گزارش‌هايي كه به شخص بنده مي‌رسد باعث شده گروهي كه تشكيل داديم بلافاصله در اين موارد ورود مي‌كنند. اما در مقابل بگويم در جامعه‌اي كه با يك ميليون پرسنل پيش مي‌رود نبايد جامعه فرهنگيان را با آن تخلف زير سوال ببريم گرچه حتي يك نمونه را هم نبايد شاهد باشيم. الان تعرضاتي هم از سوي دانش‌آموز يا ولي دانش‌آموز شاهد هستيم كه همان حساسيت را در اين موضوع داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون