• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

در ضرورت خاطره‌نگاري انقلاب

صادق طباطبايي برادر فاطمه طباطبايي، همسر مرحوم سيد احمد خميني، از سياستمداران ايراني بود كه در سال آغازين انقلاب سمت سخنگويي دولت موقت را بر عهده داشت و به عنوان معاون وزير كشور مجري برگزاري همه پرسي نظام جمهوري اسلامي در ايران بود. وي همچنين خواهر‌زاده امام موسي صدر مرجع ديني و سياسي شيعيان بود كه در سال 1357 بعد از سفري به دعوت معمر قذافي به ليبي ناپديد شد و تاكنون از سرنوشت او اطلاعي در دست نيست. طباطبايي سه سال پيش درگذشت، اما به واسطه روابط نزديكي كه با روحانيون و مقام‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران داشت، خاطراتي خواندني و اثرگذار از خود به جاي گذاشت. موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) مسووليت انتشار «مجموعه خاطرات سياسي- اجتماعي دكتر صادق طباطبايي» را بر عهده دارد. تاكنون از اين مجموعه سه مجلد به ترتيب با عناوين فرعي «جنبش دانشجويي ايران»، «لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطين» و «شكل‌گيري انقلاب اسلامي ايران» منتشر شده است. پيشتر اعلام شده بود كه اين مجلدات قرار است به پنج عنوان برسد، اما پس از درگذشت دكتر طباطبايي در دوم اسفند 1393، اين روند متوقف شد. فاطمه صدر‌عاملي درباره ديدگاه‌هاي دكتر صادق طباطبايي و خاطرات انقلابيون به خبرگزاري ايبنا توضيح داده است. صدرعاملي از اعضاي هيات موسس كانون گفت‌وگوست و در عرصه ترجمه منابع تئوريك در زمينه مفهوم و عمل گفت‌وگو نيز فعال است.

در ابتدا قرار بود اين خاطرات در پنج مجلد منتشر شود. اما تاكنون سه مجلد از آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. صدر عاملي در اين باره مي‌گويد: «مرحوم دكتر طباطبايي خود بارها بيان كرده بود كه كتاب خاطرات از سه مجلد بيشتر است و باقي مجلدات نيز به تدريج تدوين و منتشر خواهند شد. ما در جست‌وجوي مطالب آن مجلدات ديگر هستيم ولي هنوز چيزي پيدا نكرديم. البته از سازمان‌هايي كه خاطرات آقاي طباطبايي را ضبط مي‌كردند، نيز پرسش كرديم، اما تاكنون پاسخ درستي به ما ندادند، بنابراين فعلا محتوايي كه نشان‌دهنده وجود ديگر مجلدات «خاطرات سياسي- اجتماعي دكتر صادق طباطبايي» باشد در دست ما نيست.»

وي توضيح مي‌دهد: «دكتر طباطبايي به دليل برنامه‌هاي كاري كه داشت و براي فراموش نكردن آنها و قرارهاي كاري،‌ يادداشت‌هايي را در تقويم‌ شخصي‌اش مي‌نوشت، اما برنامه‌اي براي نگارش خاطرات روزانه نداشت. پس از اينكه آقاي دكتر تصميم گرفت كتاب خاطرات خود را تدوين كند، از حافظه خود و اين يادداشت‌ها كمك مي‌گرفت. همچنين برخي از سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي هم از او دعوت كرده بودند تا خاطراتش را بازگو كند و همين روند نيز كمكي شد تا اينكه خاطرات خود را بنويسد.

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به نگاه طباطبايي در زمينه نگارش خاطرات دوران انقلاب توسط انقلابيون اشاره مي‌شود: « دكتر طباطبايي به اينكه افراد خاطرات‌شان را بنويسند اهميت بسياري مي‌داد، چرا كه از اين طريق تاريخ انقلاب مكتوب مي‌شد. به همين دليل نيز به دوستان انقلابي خود كه مسوولان كشور نيز بودند، توصيه مي‌كرد كه خاطرات‌شان را بنويسند. استدلال آقاي دكتر اين بود كه هركسي ممكن است از ديدگاه خود به جريان‌ها نگاه كند و اگر تعداد نويسندگان اين تاريخ بيشتر شود، مخاطب مي‌تواند از دل آن يك واقعيت و حقيقتي را به دست بياورد. او اعتقاد داشت كه تاريخ براي آيندگان عبرتي است تا از آن درس بگيرند و اشتباهات را تكرار نكنند.»

وي در بخش پاياني گفت‌وگو درباره فعاليت‌هاي طباطبايي بعد از استعفا از سمت دولت موقت مي‌گويد: «پس از استعفاي دولت موقت انقلاب، دكتر طباطبايي ديگر سمت رسمي در دولت را قبول نكرد و در كنار ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي‌ اعم از ترجمه و تحقيق درباره نظريه‌هاي جديد علمي و ديني، عمده زمانش را به معرفي افكار امام موسي صدر و معرفي روند انقلاب و تحليل مسائل جاري اختصاص داد. دكتر طباطبايي براي معرفي انقلاب اسلامي و همچنين افكار امام موسي صدر به سراسر ايران نيز سفر كرد و از هر شهري كه دعوت به سخنراني مي‌شد مي‌پذيرفت و سرما و گرما نمي‌شناخت. مي‌توان گفت كه هر چه توان داشت در اين راه مي‌گذاشت. حتي گاهي اوقات من به دكتر طباطبايي مي‌گفتم شما كه استعدادهاي مختلف علمي و هنري داريد و تجربياتي هم در زمينه‌هاي علمي و تحقيقاتي داشته‌ايد، كمي از ساعت‌هايي را كه به معرفي آن دو موضوع اختصاص مي‌دهيد، كم كرده و به معرفي افكار علمي خودتان بپردازيد. به عنوان مثال دكتر طباطبايي در هنر موسيقي دانش كم‌نظيري داشته و با بسياري از بزرگان موسيقي ايران نيز در ارتباط بودند. بارها از او خواهش كردم كه اين دانش تئوريك و عملي در موسيقي را به صورت كتاب دربياورد. دكتر طباطبايي همچنين كساني را كه در اين دو موضوع مورد علاقه خودش، فعال بودند، تشويق مي‌كرد. به خاطر دارم زماني كه هنوز موسسه فرهنگي- تحقيقاتي امام موسي صدر در تهران راه‌اندازي نشده بود و كسي پژوهشي در زمينه شناخت امام موسي صدر نمي‌كرد، همسرم از آقاي محسن كماليان كه براي تحقيق و نگارش مقالاتي در معرفي امام موسي صدر فعاليت بسيار داشت، تجليل مي‌كرد.»منبع : ايبنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون