• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

صلاح زواوي، سفير فلسطين در تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

عباس منتظر دعوت تهران است

ميثم سليماني

 

 

بحران در فلسطين را نمي‌توان مربوط به يك سال يا 10 سال دانست، بلكه اين بحراني است كه دهه‌ها است آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. پس از جنگ جهاني اول و فروپاشي امپراتوري عثماني، مرز‌بندي مناطق به جا مانده از اين امپراتوري بر مبناي پيماني كاملا سري در 1916 ميان بريتانيا و فرانسه تقسيم شد كه به موافقتنامه سايكس- پيكو معروف است. اما از همان زمان وضعيت فلسطين بلاتكليف ماند و اين منطقه تحت اختيار و نظارت بين‌المللي قرار گرفت. از همان دوران موج مهاجرت يهوديان به سرزمين‌هاي فلسطيني آغاز شد تا در نهايت اندكي پس از جنگ جهاني دوم و خروج بريتانيا از خاك فلسطين، حاكميتي يهودي اعلام موجوديت كرد و در سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شد. اما كشورهاي عرب و مسلمان و مردم فلسطين اين موضوع را نپذيرفتند و مبارزه بر سر اين موضوع تا به امروز ادامه دارد. جنبش‌ها و انقلاب‌هاي مردمي فلسطين همگي تبديل به آرمان‌هايي شده‌اند كه تا به امروز ادامه دارد. اكنون نيز شرايط در فلسطين پيچيده‌تر از هر زماني است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در اقدامي بي‌سابقه بيت‌المقدس را پايتخت رژيم اسراييل دانست و عملا طرح صلح دو كشوري طبق قطعنامه‌هاي بين‌المللي را زير پا گذاشت و به سبك و روش خود تلاش كرد تا مساله را حل كند. حالا نيز با يك توافقنامه صلح به ميدان آمده كه آن را توافق قرن ناميده است و قصد دارد به هر نحو ممكن آن را اجرايي كند. در چنين شرايطي بيش از هرزمان ديگري اتحاد ميان گروه‌هاي مختلف فلسطيني الزامي است. هرچند دو گروه اصلي در فلسطين، فتح و حماس در ماه‌هاي پاياني سال 2017 به يك توافق آشتي ملي رسيدند، اما اختلافات ميان دو طرف به حدي است كه نمي‌توان اميد زيادي به آن داشت. اما صلاح زواوي، سفير فلسطين در تهران بيش از هركسي روي اتحاد تاكيد دارد. او در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» تاكيد كرد كه امروز نه‌تنها وقت اتحاد در داخل فلسطين است بلكه وقت رفع همه اختلافات ميان كشورهاي مسلمان براي نشانه گرفتن سر تفنگ به سوي رژيم اسراييل است. او بيش از اينكه بخواهد به عنوان سفير فلسطين در تهران باشد، علاقه‌مند است به عنوان يكي از پايه‌گذاران جنبش و انقلاب فلسطين شناخته شود. او را مي‌توان قديمي‌ترين سفير مقيم در تهران دانست. او پس از تاسيس سفارت فلسطين در تهران پس از انقلاب اسلامي به عنوان سفير معرفي شد و تاكنون نيز در اين سمت حضور دارد.

 

توطئه بزرگ

صلاح زواوي در آغاز گفت‌وگو به ريشه‌هاي بحران در فلسطين پرداخت و گفت: من مايلم به يك مساله بسيار مهم اشاره كنم، با اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد رسانه‌هاي دنيا روز به روز با آن برخورد مي‌كنند. در حالي كه مهم اين است كه بايد گذشته و حال را به يكديگر ربط دهيم و سپس اينها را به آينده متصل كنيم.

بنابراين بايد تاكيد كنم كه مساله فلسطين كه يكي از بارزترين مسائل جهان اسلام به خصوص بعد از فروپاشي امپراتوري عثماني در سال 1924 ميلادي، همواره يكي از بارزترين مسائل جهان اسلام بوده است. همان طور كه مي‌دانيد امپراتوري عثماني به كشورهاي كوچكي تبديل شد كه بيشتر آنها با يكديگر درگيري داشتند و دارند و تا حدودي با هم مشكل دارند. اين كشورها هم در معرض توطئه تقسيم شدن نيز قرار دارند. چيزي كه به خطر براي اين كشورها تبديل شده و چالش‌هاي آنها افزوده شده مساله تروريسم است. اين به معني آن است كه كشورهاي اسلامي نبايد قدرتمند باشند و نقشه اين گونه طراحي شده است.

وي در ادامه افزود: اگر به مساله فلسطين باز گرديم، غرب و در راس آن ايالات متحده امريكا كماكان در حال توطئه هستند. توطئه‌اي كه از زمان ايجاد رژيم صهيونيستي در خاك فلسطين آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد و كماكان تشكيل رژيم صهيونيستي مقدمه اين توطئه محسوب مي‌شود. غرب پس از آنكه توانست رژيم صهيونيستي را در خاك فلسطين تشكيل دهد، در پي نقشه ديگري است كه اين پايگاه غرب يك مساحت جغرافيايي گسترده‌اي به آن بدهد و مي‌خواهند اسراييل بزرگ را ايجاد كنند. نقشه اين طرح و برنامه در سكه ضرب شده توسط رژيم صهيونيستي قابل مشاهده است. زواوي در خصوص جزييات اين طرح گفت: اين دولت شامل سيناي مصر، اردن، سوريه، لبنان، سه چهارم خاك عراق و يك سوم خاك عربستان مي‌شود. تجربه ما در مقاومت و رويارويي با رژيم صهيونيستي، يك تجربه گرانبها شده است. ما در طول اين سال‌ها صدها هزار شهيد از جنگ اول جهاني تاكنون در برابر پروژه‌هاي غرب تقديم كرديم. انقلاب‌هاي متعددي در فلسطين رخ داده است كه انقلاب بارز آن در 1/1/1965 بود كه سازمان آزاديبخش فلسطين را تشكيل داديم. ولي با وجود قهرماني‌هايي كه ملت فلسطين در اين زمينه نشان دادند، دشمن صهيونيستي توانست در آن زمان از تناقضات داخلي ملي و فاميلي استفاده كند و امروز اختلافات ما شكل گروهي به خود گرفته است. سفير فلسطين در تهران در خصوص روند آشتي ملي گفت: برادران ما در قاهره سعي مي‌كنند كه فلسطيني‌ها به وحدت ملي خود برسند، زيرا بدون اين وحدت و آشتي ملي ما به هيچ نتيجه‌اي در عرصه فلسطين نخواهيم رسيد. همين طور كه گفتم حمله و سلطه بر فلسطين نقطه آغازي است براي اينكه كشورهاي جهان اسلام عليه يكديگر حمله و توطئه كنند و اين ما را به ياد تاريخ اسلام در اندلس مي‌اندازد، كه در آن زمان فرمانداران اسلامي منطقه شرايط را به نحوي پيش بردند كه اندلس را از دست دادند و تنها جزيي از تاريخ اسلام شده است و متاسفانه اگر امروز به خود نياييم، مساله ما به تاريخ خواهد پيوست. در حال حاضر اگر ما فلسطيني‌ها متحد و يكدست نباشيم به هيچ جايي نخواهيم رسيد.

 

تفنگ‌ها به سمت اسراييل بازگردد

سفير فلسطين در تهران در پاسخ به سوالي در مورد روند آشتي ملي فلسطين گفت: هم براي رسانه‌هاي گروهي و هم مردم فلسطين، دردهاي ما مشخص است. وقتي از زيان‌هايي كه به موضوع فلسطين رسيده است صحبت مي‌كنيم، اختلافات فاميلي و قومي كه قبلا به آن اشاره شد ضربه‌هاي زيادي به ما وارد كرد. اما اكنون نمي‌خواهم در خصوص اينكه يك گروه چه گفته و ديگري چه گفته است، صحبت كنم. مايلم تنها يك چيز بگويم هيچ راهي در برابر فلسطينيان نيست، مگر اينكه وحدت ملي خودشان را به دست آورند. متاسفانه تمام تحليل‌هاي سياسي به اين موضوع توجه نمي‌كنند. مردم به دنبال چيزي كه جلب نظر مي‌كند مي‌روند اما كسي به دنبال ريشه‌ها نمي‌رود. ما در برابر يك پروژه بسيار بزرگ استعماري هستيم كه هدف آن نه فقط از بين بردن اين امت از لحاظ مادي بلكه از بين بردن مكتب و تاريخ امت است.

مي‌خواهند شكل منطقه را تغيير دهند و اگر به امت اسلام نگاه كنيم حتي به ديواره‌هاي وين نيز رسيده است. ولي اكنون به امت امروز خود نگاه كنيم كه در معرض تمام توطئه‌ها قرار گرفته و به خصوص توطئه فسادي كه صورت دنيا را عوض كرده و اينكه چگونه مذهب و اعتقاد امت سست شده است و مي‌بينيم كه با پروژه صهيونيستي كه در فلسطين كاشته شده آنگونه كه بايد، مقابله نكرديم. ما اكنون شاهد پيمان استراتژيك ميان اسراييل و امريكا چه از لحاظ مادي، تسليحات و هم‌پيمان‌هايي كه در منطقه ساخته شده است هستيم. وي در ادامه عنوان كرد، متاسفانه وقتي كه به جهان عرب و اسلام نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه امتي تشنه به خون يكديگر و دچار مشكلات فراوان هستيم. اكنون نيز شاهد جنگ‌هاي داخلي، طايفه‌اي و فرهنگي هستيم و در عمل نتوانستيم يك پروژه جدي را در برابر پروژه صهيونيستي طراحي كنيم تا با آن مقابله و برابري كند. زواوي در خصوص برنامه‌هاي طرح‌ريزي شده گفت: براي مقابله در اين زمينه دو برنامه را طرح‌ريزي كرديم؛ نخست جنگ‌هايي بود كه فلسطينيان با كمك برخي كشورهاي عربي و اسلامي براي مقاومت انجام دادند، ولي نتوانست با پروژه صهيونستي امريكايي برابري كند. اما پروژه ديگر كه در منطقه ما حاصل شد و عليه پروژه امريكا و صهيونيسم قيام كرد، پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بود. حضرت امام(ره) از همان ابتداي انقلاب برنامه‌هايي را در خصوص فلسطين مطرح كردند و امروز نيز از طرف مقام معظم رهبري ادامه پيدا مي‌كند. البته اين پروژه مي‌توانست قوي‌تر باشد، اگر تمام كشورهاي اسلامي را به دور خود جمع مي‌كرد. وي در ادامه تصريح كرد: پيروزي بزرگ انقلاب اسلامي در منطقه ما موجب شد كه اين انقلاب نورس در برابر دو انتخاب قرار گيرد؛ انتخاب اول اين بود كه از ايران يك دولت نمونه در تمام زمينه‌ها ساخته شود و بتواند تمام كشورهاي اسلامي را به دور خود براي شكست پروژه امريكايي صهيونيستي جمع كند. ولي متاسفانه كساني بودند كه چوب لاي چرخ اين انقلاب گذاشتند كه به عنوان نمونه مي‌توان به جنگ تحميلي اشاره كرد كه به وسيله استكبار آغاز شد. همچنين توطئه‌هاي داخلي و خارجي موجب شد تا در نهايت جمهوري اسلامي گزينه دوم را انتخاب كند كه گزينه دوم تشكيل محور مقاومت بود. جمهوري اسلامي بايد راه‌حل‌هاي سياسي و ديپلماتيك براي راه‌حل جنگ‌ها در جهان اسلام ايجاد كند و دوباره تمام تفنگ‌ها را به سمت سر دشمن صهيونيستي نشانه بگيرد. ولي تشكيل محور مقاومت بهاي سنگيني براي ملت بزرگ ايران داشته است. در اين زمينه مردم ايران فداكاري‌هاي زيادي داشتند و اميدوارم كه همه فداكاري‌هاي ملت بزرگ ايران را در راه مقاومت و مقابله با اين پروژه درك كنند. بنابراين من به برادران خودم در جمهوري اسلامي مي‌گويم كه شما يك پروژه بزرگ را انتخاب كرديد كه ممكن است از امكانات مادي شما بيشتر باشد اما از اراده و عظمت ملت شما بيشتر نيست. بنابراين از بهايي كه امروز مي‌پردازيد ناراحت نشويد.

 

رييس‌جمهور امريكا، مجري طرح ضد فلسطيني

صلاح زواوي در پاسخ به سوالي در خصوص رويكرد دولت جديد امريكا به مساله فلسطين گفت: نقشه خطرناكي براي منطقه طراحي شده است كه رييس‌جمهور جديد امريكا آن را اجرا مي‌كند. رييس‌جمهور جديد نيز حداقل شعور ديپلماتيك را ندارد و يك ماموريت از طرف صهيونيسم بين‌المللي به او داده شده كه چه حرف‌هايي را بيان كند. او اعلام كرد كه بيت‌المقدس، پايتخت ابدي اسراييل است و اين موضوع قابل بحث و بررسي نيست. هيچ ديپلمات و سياستمداري در دنيا نيست كه چنين حرفي را بيان كند. كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) اعلام كرد كه كرانه باختري رود اردن را به رژيم صهيونيستي ملحق خواهيم كرد. امريكا نيز اكنون يك توافق قرن را براي صلح خاورميانه ارايه داده است.

ترامپ معتقد است كه پروژه توافق قرن نه فقط براي فلسطينيان بلكه براي كل منطقه است كه هركسي بخواهد در آن وارد شود و هركسي نخواست به درك؛ آنها مي‌خواهند سراسر منطقه را از لحاظ سياسي، اقتصادي و امنيتي در قبضه خودشان قرار دهند. ان‌شاءالله با اين كارهايي كه انجام مي‌دهند پايان خود را رقم بزنند. وي در ادامه افزود: نكته اينجاست كه ما به عنوان مسلمان در برابر اين اقدامات چه كاري انجام داديم. ما حداقل كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم، اين است كه 10كشور اثر گذار جهان اسلام در يك جايي گرد هم جمع شوند و راه‌حلي براي مشكلات جهان اسلام پيدا كنند. هركدام بگويند كه من براي فلسطين چه كاري مي‌توانم انجام دهم. بايد تمام جنگ‌هاي في مابين را متوقف كنيم و تمام اسلحه را به سوي سر دشمن صهيونيستي نشانه بگيريم. مساله ديگر اختلافات مذهبي است. بايد از حرمين شريفين در عربستان، الازهر مصر، نجف اشرف، قم مقدس و علماي مختلف جهان اسلام گرد هم جمع شوند تا مشكلات را بررسي و به راه‌حلي براي اين مشكلات دست پيدا كنند. ما بايد طرحي داشته باشيم كه با طرح‌هاي طرف مقابل برابري كند. كتاب و مذهب ما يكي است. دشمن ما ايران يا حزب‌الله نيست، بلكه خط امريكايي، صهيونيستي است كه تلاش مي‌كند بر كل منطقه ما سيطره پيدا كند.

 

هيچ مانعي براي سفر عباس به تهران وجود ندارد

سفير فلسطين در تهران در پاسخ به سوالي در مورد شايعه سفر محمود عباس به تهران، گفت: من به شخصه هيچ خبري در خصوص سفر رييس‌جمهور عباس به تهران ندارم. اميد و نصيحت من اين است كه اين سفر انجام شود. جمهوري اسلامي ايران هميشه، كنفرانس‌هاي مختلفي درباره حمايت از فلسطين برگزار كرده و هر گامي كه باعث اتحاد ميان فلسطينيان بشود مورد تاييد ما است. رييس‌جمهور محمود عباس يكي از اولين افرادي بوده است كه به همراه شهيد برادر ابوعمار به ايران براي اعلام همبستگي و تبريك انقلاب اسلامي آمدند. همچنين در اجلاس غيرمتعهدها نيز در تهران حضور پيدا كردند. بنابراين هر دعوتي كه به ايشان براي ديدار از ايران انجام شود مورد تقدير ما است. اين يك چيز طبيعي است كه ايشان از ايران ديدار كند. بالاخره ايشان يك سفارت در تهران دارد. از طرفي در ديداري كه بين عزام الاحمد، عضو كميته مركزي جنبش فتح با سيد حسن نصرالله در بيروت انجام شده، در اين ديدار در خصوص سفر آقاي محمود عباس به تهران صحبت شده است. هر كوششي در اين زمينه مورد قدرداني و تشكر است. هيچ مانعي براي سفر آقاي عباس به تهران وجود ندارد. اميدوارم كه اين سفر انجام شود. ولي هيچ رييس‌جمهوري قطعا بدون دعوت به كشوري ديگر سفر نمي‌كند و ايشان هرباري هم كه به عربستان سفر كردند با دعوت بوده است و اگر به ايران هم دعوت بشوند قطعا به تهران سفر خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون