• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

بي‌بي‌مهمان افتخاري ضيافت ضدايراني‌ها

گروه ديپلماسي| بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل به در و ديوار مي‌زند تا توجه افكار عمومي را از دو چيز تا حد امكان دور نگه دارد: پرونده هر روز قطورتر فساد خود در داخل و پرونده به بن بست خورده صلح خاورميانه. تنش‌آفريني‌هاي اسراييل در حريم هوايي سوريه ادامه دارد، ماجراي اعلام قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل نه تنها خشم فلسطيني‌ها رابرانگيخته بلكه صداي اعتراض جامعه بين‌المللي را هم بلند كرده و البته جايگاه شخص بنيامين نتانياهو نيز به دليل اتهام‌هاي فساد بسيار متزلزل است. با اين وجود دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده ترجيح مي‌دهد هنگام ميزباني از بي‌بي وقت اعظم گفت‌وگوي دو ساعت و نيمه با وي را به ايران اختصاص دهد. زماني كه خبرنگاران از نخست وزير رژيم اسراييل سوال كردند كه محور اصلي اين رايزني دو ساعت و نيم چه بوده است، وي گفت: «ايران، ايران و ايران.» همين الگو در سخنراني وي در جمع لابي يهود در ايالات متحده نيز تكرار شد و البته از همصدايي مايك پنس، معاون رييس‌جمهور و نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل نيز برخوردار بود. دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو براي تنش‌آفريني در منطقه و هر اقدامي كه صلح را به خطر بيندازد متحد شده‌اند. چه زماني كه رييس‌جمهور ايالات متحده با پشت پا زدن به سنت 50 ساله امريكا در قبال پرونده صلح خاورميانه مي‌گويد قدس، پايتخت رژيم اسراييل است و چه زماني كه متحدان اروپايي امريكا از ترامپ مي‌خواهند كه دست از سر توافق هسته‌اي با ايران بردارد اما وي همصدا با صاحب قدرت در تل‌آويو اصرار بر خروج از برجام يا اصلاح آن دارد. اتحاد ميان بي‌بي و ترامپ در حالي هر روز پرنگ‌تر مي‌شود كه جايگاه بي‌بي در داخل بسيار متزلزل است و در ايالات متحده نيز تلاش براي پيدا كردن رقيبي جدي براي ترامپ در انتخابات 2020 آغاز شده است. در شرايطي كه اروپايي‌ها براي حمايت از برجام تصميم قاطعانه خود را گرفته‌اند اما در حوزه‌هاي غيربرجامي در حال كار كردن و شايد هم كوتاه آمدن در برابر رييس‌جمهور امريكا هستند و ايران نيز مصرانه تاكيد كرده كه برجام قابل مذاكره مجدد نيست و تلفيق اختلاف‌هاي غيرهسته‌اي با برجام ممكن نيست، مقام‌هاي دولت ترامپ در آي‌پك هشدار دادند كه اگر ضعف‌هاي برجام برطرف نشوند، توافق هسته‌اي با ايران «فورا» به پايان خواهد رسيد. مايك پنس در گردهمايي ديروز آي‌پك باز هم سخناني را كه يك بار در خاك سرزمين‌هاي اشغالي و در كنست بيان كرده بود تكرار كرد تا دوستي و مودت واشنگتن را بار ديگر به بي‌بي نشان دهد. پنس در بخش‌هايي از سخنراني خود با بيان اينكه دونالد ترامپ اسراييلي‌ترين رييس‌جمهور تاريخ امريكاست گفت كه برجام يا اصلاح خواهد شد يا تمام.

پنس همچنين بارديگر تاكيد كرد كه در نسخه مذاكراتي براي صلح كه امريكا در حال تدوين آن است، هيچ گونه عقب‌نشيني از اعلام قدس به عنوان پايتخت اسراييل رخ نخواهد داد. البته معاون رييس‌جمهور امريكا در بخش‌هايي از سخنان خود ادعا كرد كه امريكا در جريان مذاكرات صلح بي‌طرف است و جانب هيچ طرفي را نمي‌گيرد.

مايك پنس در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود درباره توافق هسته‌اي با ايران گفت: دچار سوءتفاهم نشويد، اين آخرين فرصت است مگر آنكه توافق هسته‌اي با ايران از ضعف‌ها پاك شود. در غيراين‌صورت امريكا بلافاصله از اين توافق خارج خواهد شد. امريكا هرگز به ايران اجازه نمي‌دهد كه به بمب هسته‌اي دست پيدا كند.

يكي از خواسته‌هاي ترامپ براي باقي ماندن در توافق هسته‌اي تمديد تاريخ انقضاهاي موجود در برجام است. پنس نيز به اين موضوع در سخنراني خود اشاره و تاكيد كرد كه اين توافق تنها روزي را كه ايران به بمب اتمي دسترسي پيدا مي‌كند به تاخير مي‌اندازد.

بنيامين نتانياهو به‌شدت از حضور نظامي ايران در سوريه نگران است و بارها اين نگراني را در گفت‌وگو با مقام‌هاي روسيه و امريكا مطرح كرده است. پنس در بخش‌هايي از سخنان خود در آي‌پك به مساله فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران نيز اشاره كرد و با تكرار ادعاهاي پيشين اعلام كرد كه ايران در يك سال گذشته به تنهايي 4 ميليارد دلار خرج گروه‌هاي تروريستي به خصوص در مرزهاي اسراييل كرده است! وي با تكرار ادعاهاي تل آويو درباره ايراني بودن پهپادي كه اسراييل ادعا مي‌كند وارد حريم هوايي سرزمين‌هاي اشغالي شده گفت: هدف قرار گرفتن اين پهپاد توسط اسراييل پيامي واضح به منطقه است، اقدام‌هاي خطرناك و تنش آفرين بدون واكنش امريكا و اسراييل و ساير متحدان ما در منطقه باقي نخواهد ماند.

پيش از مايك پنس نيز نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل تاكيد كرده بود ترامپ تنها به اين دليل تمديد توقف اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را امضا كرده بود كه به ساير اعضاي برجام فرصتي براي جبران ضعف‌هاي اين توافق بدهد.

به گزارش خبرگزاري فارس، در نشست سالانه آي‌پك، سناتورها «كوين مك‌كارتي» و «استني هوير» نيز به عنوان اولين سخنران‌ها ادعاهايي را درباره ايران مطرح كردند. مك‌كارتي كه رهبري اكثريت جمهوريخواهان مجلس نمايندگان امريكا را نيز برعهده دارد، ايران را «تهديد مشترك» براي اسراييل و امريكا توصيف كرده و مدعي شد: ايران در حال تثبيت در سوريه است. ارتش ايران معمولا از مرزهايش خارج نمي‌شود اما تهران به نيروهاي نظامي خود اجازه داد كه به داخل سوريه برود.

مك‌كارتي درباره توافق هسته‌اي ايران گفت: بايد از شر تاريخ‌هاي انقضا در برجام راحت شويم. دليلي ندارد ايران موشك بالستيك داشته باشد يا آزمايش انجام دهد.

بعد از او سناتور هوير با تهديد به تلاش كنگره امريكا براي تدوين قانون تحريم‌هاي جديد عليه ايران، گفت: تحريم‌هايي بر كساني كه به سپاه كمك مي‌كنند يا منابع مالي آن را تامين مي‌كنند، اعمال خواهد شد.

وي با «كاملا ناقص» خواندن توافق هسته‌اي ايران، اضافه كرد: «اين توافق بايد فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي ايران را خنثي مي‌كرد. اين توافق بايد اطمينان حاصل مي‌كرد كه ايران هيچ‌وقت، نه 10 سال نه 25 سال، هيچ‌وقت توانايي هسته‌اي كه بتواند با آن اسراييل را تهديد كند، نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون