• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4056 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ فروردين

دروغ سيزده رفتن به «بهشت»

«دروغ سيزده» رسم جديدالورود براي خاتمه دادن به تعطيلات نوروز راه خود را به سياست هم باز كرده است. آنقدر كه حتي بسياري از كاربران شبكه‌هاي مجازي هم در روز سيزدهم فروردين ترجيح دادند دروغي سياسي بسازند و منتشر كنند. رسمي كه گويا باب طبع معاون اول رييس‌جمهوري است و رفتنش از «پاستور به بهشت» را دروغ سيزده مي‌خواند.

حاشيه‌نشيني سياسي اسحاق جهانگيري سال گذشته نقل و نُقل محافل بود. اغلب بر اساس شواهد و قراين مدعي بودند كه معاون اول رييس‌جمهوري در دولت دوم حسن روحاني به گوشه‌اي رانده شده و برخي در نهاد رياست‌جمهوري تلاش دارند تا او را از متن به حاشيه برانند. موضع اسحاق جهانگيري اما در مواجهه با اين موضوع و طرح اين گمانه‌ها سكوت بود. معاون اول در تاييد يا تكذيب ماجراي تلاش براي حذفش از دولت سخني به زبان نياورد.

چند روز مانده به پايان سال اين گمانه‌زني‌ها بار ديگر در محافل سياسي و رسانه‌اي شدت گرفت البته با يك تفاوت. روزهاي آخر اسفند محمدعلي نجفي، شهردار تهران از سمت خود استعفا داد. بلاتكليفي براي شهرداري كلانشهر تهران آن هم در پايان سال باعث شد موضوع انتخاب جايگزين نجفي به موضوع مهم آخرين روزها و ساعات كاري شوراي شهر تهران مبدل شود. در اين ميان گزينه‌هاي مختلفي مطرح بود اما نام اسحاق جهانگيري عجيب‌ترين نام در ميان فهرست گزينه‌هاي احتمالي شهرداري تهران بود.

گمانه‌زني‌ها مبني بر اين بود كه اسحاق جهانگيري به دليل اختلافات موجود ميان او و برخي اعضاي دولت و نهاد رياست‌جمهوري درصدد استعفا است و بنا بر اصرار طيفي از اصلاح‌طلبان قرار است پس از استعفا از دولت براي حضور در شهرداري تهران آماده شود. از همين روي در آخرين جلسه هيات دولت معاون اول رييس‌جمهوري با اين سوال مواجه شد كه آيا به بهشت خواهد رفت يا نه؟ جهانگيري هم با اين سوال به شوخي و طنز برخورد كرد و پاسخ داده‌ و گفته‌بود: «الان هم در بهشت هستم؛ اينجا مگر بهشت نيست؟» شروع تعطيلات نوروز اما باعث شد كم‌كم ماجراي استعفاي جهانگيري از دولت و رفتن به بهشت كمرنگ شود.

با اين حال اين واكنش طنزآميز جهانگيري تنها واكنش او به ماجراي استعفا نبود. محمدعلي ابطحي، رييس دفتر رييس‌جمهوري دولت اصلاحات ديروز از ماجراي حضور جهانگيري در شهرداري تهران با عنوان دروغ سيزده ياد كرد. البته اين توصيف ابطحي از ماجراي جايگزيني جهانگيري به جاي نجفي نبود بلكه توصيفي بود كه جهانگيري در مورد اين حواشي به كار برد و او نقل كرد.

ابطحي در گفت‌وگو با ايلنا به شرح مختصري از ديدار نوروزي با حسن روحاني، ‌اسحاق جهانگيري و سيدمحمد خاتمي پرداخت. ابطحي، جهانگيري را دوست و همكار قديمي خود توصيف كرد و گفت در اين ديدار با معاون اول به تشريح اولويت‌هاي سال جديد خود و دولت پرداخته است.

همچنين اشاره كرد كه در بخشي از صحبت‌هاي اين ديدار نوروزي گپ و گفتي در مورد رفتن جهانگيري به شهرداري تهران صورت گرفت. در جريان اين گفت‌وگو جهانگيري به طنز يا به جد گفته است «عده‌اي دوست ندارند من در دولت باقي بمانم و آمال و آرزوهاي‌شان را در قالب دروغ ۱۳ مطرح مي‌كنند.»

گرچه ابطحي در اين گفت‌وگو معتقد است رفتن جهانگيري از ماندنش در دولت بهتر است و البته بنا به گفته خودش اين موضوع را نيز با جهانگيري در ميان گذاشته است.

با اين حال نقل قول‌ها از اسحاق جهانگيري نشان مي‌دهد تمايلي به ترك دولت ندارد و نمي‌خواهد در چهار سال دوم با رفتنش از دولت معضل و مساله‌اي جديد بيافريند. چه آنكه در چند ماه پاياني سال مدام از وفاق، وحدت و همكاري صحبت كرد و البته بر گفت‌وگوي ملي تاكيد؛ صحبت‌هايي كه در ديدار نوروزي اخيرش با برخي وزرا، معاونان رييس‌جمهوري و مديران و مسوولان كشور نيز به آن اشاره كرد.

اسحاق جهانگيري روز سه‌شنبه انسجام داخلي و وفاق ملي را لازمه حل مشكلات كشور برشمرد و گفت: «كشور از ظرفيت‌هاي فراواني برخوردار است و اگر انسجام داخلي و تفاهم بر سر مسائل وجود داشته باشد، چالش‌هاي پيش رو قابل حل خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون