• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4056 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۵ فروردين

كتابخانه

شمس مولانا

معلوم است كه شمس در خانواده متوسط الحالي متولد شده بود. گفته‌اند شغل پدر او بزازي بوده است. از همان اوان كودكي حالاتي داشته كه غيرعادي و غريب مي‌نموده و مايه نگراني پدر و مادر بوده است. اين حالات غيرعادي را آشنايي او با تصوف و تجربه عوالم سير و سلوك تشديد مي‌كرده است. تحول رواني كه او در معرض آن قرار گرفته بود چنان ژرف و پرنيرو بود كه در تقاضاهاي جسماني و واكنش‌هاي مزاجي او نيز موثر مي‌افتاد. اشتهاردي او بسيار ضعيف شده بود. لقمه از گلويش فرو نمي‌رفت. خوابش كم و كوتاه شده بود. اما او نه احساس ضعف، بلكه احساس سبكي و قوت بيشتري مي‌كرد؛ گويي نيرويي تازه در خود مي‌يافت. پدر درمانده بود و نمي‌دانست كه بر فرزند دلبند او چه مي‌گذرد. ظاهرا او تنها فرزند وي بود، ناز پرورده و عزيز كرده و پدر حق داشت كه دلواپس او باشد...

«شمس تبريزي» نوشته محمدعلي موحد به زندگي زمانه شمس الدين تبريزي پير و مراد مولانا مي‌پردازد.

از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب كه توسط نشر نو منتشر و براي بار سوم تجديد چاپ شده است مي‌توان به شمس پرنده، شمس در قونيه، تصوير مولانا در مقالات شمس، جهان شادمانه شمس، غروب خورشيد و... اشاره كرد.

 

شاهكاري از تجربه‌اي وحشتناك

فيودور داستايفسكي، يكي از بزرگ‌ترين نويسندگان قرن نوزدهم روسيه در پي اتهامي سياسي، چهار سال را در يك اردوگاه كار اجباري در سيبري گذراند؛ تجربه وحشتناكي كه بعدها به نوشتن يادداشت‌هايي از خانه مردگان، يكي از شاهكارهاي ادبيات كلاسيك انجاميد. اين رمان، آميزه‌اي است از وقايع، بحث‌هاي فلسفي و تجربه رنج‌هاي رواني كه با ظرافتي بي‌نظير از چشم‌انداز يك زنداني محكوم به مرگ روايت مي‌شود. برخي از منتقدان، اين رمان را مهم‌ترين اثر داستايفسكي برشمرده‌اند. اين رمان به قلم سعيده رامز از زبان روسي به فارسي برگردانده شده، توسط نشر نو به چاپ رسيده و همچنان در دسترس علاقه‌مندان ادبيات جهان قرار دارد.

 

درآمدي بر ماركسيسم

سي. رايت ميلز، پژوهشگري بود كه هم دانشگاهيان و هم شهروندان عادي آثارش را مطالعه مي‌كردند. اهميت زندگي دانشگاهي ميلز در اين بود كه سعي داشت به رسالت روشنفكري خود وفادار بماند و خلاف روح زمانه، نماينده راستين انديشه‌هاي انتقادي زمان خود باشد. به همين دليل از متخصصان علوم اجتماعي كه به عنوان مشاور به خدمت بنگاه‌هاي تبليغاتي و تجاري درآمده بودند و دانش خود را وسيله مقاصد آنها كرده بودند ولي در عين حال خود را متخصص «بي طرف» مي‌ناميدند، سخت خشمگين بود. هنگامي كه به شوروي دعوت شد به عنوان منتقد جامعه امريكا مورد احترام قرار گرفت؛ حتي رهبر وقت شوروي نيز از انتقادهاي آتشين او مصون نماند.

«ماركسيست‌ها» در واقع پيش درآمدي است بر انواع ماركسيسم و عمدتا براي كساني نوشته شده است كه جدا اين فلسفه‌ها را نمي‌شناسند و تظاهر هم نمي‌كنند كه مي‌شناسند. در عين حال اين كتاب براي مطالعه افرادي هم هست كه با ماركسيسم آشنايند اما بر اين باورند كه كمونيست‌ها ماركسيسم را دربست بلعيده‌اند پس ديگر نمي‌تواند از آن ايشان باشد و نيز براي آنهايي كه گرفتار اين پندارند كه ماركسيسم صرفا يك ايدئولوژي است و امروزه ديگر يا به آخر خط رسيده يا بايد برسد.

«ماركسيست‌ها» نوشته سي. رايت ميلز با ترجمه خشايار ديهيمي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. اين كتاب پيش از اين توسط انتشاراتي ديگر براي يك بار منتشر شده بود.

آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها، تجليلي از ماركس، مفهوم مارتياليستي تاريخ، راه‌هاي گذر به سوسياليسم و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون