• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4062 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ فروردين

خطر بازار سياه ارز

غلامرضا سلامي

سياست جديد دولت مبني بر تك‌نرخي كردن ارز به يكباره نمي‌تواند مشكلات فعلي اقتصاد و بازار ارز را رفع كند و تنها باعث ايجاد بازار سياه ارز مي‌شود.

هرچند كه در تصميم اخير دولت براي بازار ارز تكليف بخشي از تقاضاكننده‌ها معلوم شده و مي‌توانند طي مراحلي قانوني و با ارايه مجوزهاي‌شان نيازشان را از بازار ارز تك نرخي تامين كنند اما در همين حال بخش ديگري از متقاضيان خريد ارز با تصميم اخير دولت بلاتكليف‌تر از قبل شده‌اند.

براي مثال در حال حاضر عده‌اي از خريداران ارز كساني هستند كه خواهان ارسال ارز براي فرزندان دانشجوي خود هستند و در اين بازه تصميم جديد دولت قرار نگرفته‌اند، اين گروه بايد طبق تصميم دولت وارد مرحله‌اي جديد از بروكراسي‌هاي اداري بشوند كه گرفتاري‌ها و پيچ و خم‌هاي زيادي را براي آنها ايجاد مي‌كند و همه اين شرايط در حالي طي مي‌شود كه اين خانواده‌ها بتوانند نيازشان را ثابت كرده و خريدار ارز تك‌نرخي دولتي شوند و اگر نتوانند از طريق قانوني نيازشان را اثبات كنند مجبور به خريد ارز از مبادي غيررسمي و بازار سياه خواهند بود.

اين امر بديهي است چراكه وقتي صرافي‌ها نتوانند نياز مردم را تامين كنند و تقاضا نيز از سوي متقاضيان وجود داشته باشد قطعا بازار ديگري ايجاد مي‌شود تا بتوانند از گپ موجود در بازار به نفع خود استفاده كنند. بازاري كه تقاضا‌كنندگان آن همچنان مشتاق به پرداخت مبالغ بيشتري براي تامين ارز موردنياز خود هستند.

در نهايت بايد تاكيد كرد كه سياست تك‌نرخي كردن دستوري ارز توسط دولت و بانك مركزي نمي‌تواند مشكلي را حل كند و فقط شرايط را براي ايجاد بازاري آزاد مهيا مي‌كند. شايد بهتر بود دولت در عين حال كه سعي داشت بازار متشنج ارز را مديريت كند تكليف افرادي كه به ارز نياز دارند ولي مشمول قانون دريافت ارز نشده‌اند را نيز مشخص مي‌كرد.

اقتصاددان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون