• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4148 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ مرداد

خبركوتاه

حضور افتخاري ژاله علو

در جشنواره نمايش عروسكي

نمايش «پسر جنگل» كاري از رامين كهن با صداپيشگي افتخاري ژاله علو، مرضيه برومند، مريم سعادت، اميرحسين صديق و محمد بحراني در هفدهمين جشنواره نمايش عروسكي «تهران – مبارك» روي صحنه مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري مهر، رامين كهن كارگردان نمايش «پسر جنگل» كه در هفدهمين جشنواره نمايش عروسكي «تهران – مبارك» به صحنه خواهد رفت، گفت: نمايش «پسرجنگل» براي نخستين‌بار در ايران توسط كمپاني «تئاتر سايه» در دست توليد است. طراحي و ساخت عروسك‌ها متفاوت و فانتزي انجام شده است و از موسيقي و تكنيك‌هاي مدرن ديجيتال ويدئو مپينگ در فضاسازي نمايش بهره برديم و صداپيشگان محبوب در نمايش حضور دارند. كمپاني ديزني نسخه انيميشن داستان «پسر جنگل» را نخستين‌بار در سال ۱۹۶۷ ساخت. اين اثر تا به امروز در قالب سرگرمي و بازي‌هاي رايانه‌اي بارها توليد شده و رپرتوارهاي متعددي از اجراي نمايش «پسر جنگل» در انگلستان و امريكا اجرا شده است. كهن كه نويسندگي، كارگرداني و آهنگسازي اين اثر را بر عهده داشته، درباره شيوه اجرايي نمايش خود مي‌گويد: «اين نمايش تركيبي از عروسك بونراكو، تن پوش، ماسك و عروسك‌هايي است كه بخشي از آن به بدن بازي‌دهندگان متصل مي‌شود. در اجرا تا حدودي به متن وفاداريم. تغييري در كليات و جزييات داده نشده ولي با توجه به شرايط فرهنگي دراماتورژي و تنظيم شده است.»

الكا هدايت، محمدرضا مالكي، سعيد ابك، كاميار محبي، هاني مقدم و آزاده مويدي‌فر صداپيشگان عروسك هستند و ژاله علو، مرضيه برومند، مريم سعادت، اميرحسين صديق و محمد بحراني نيز در اين بخش حضور افتخاري دارند.

هفدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران- مبارك با دبيري مرضيه برومند يكم تا هفتم شهريور برگزار خواهدشد.

 

ركورد فروش حراجي «كريستيز» شكست

به گزارش ايسنا به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، حراجي كريستيز اعلام كرده است در نيمه نخست سال جاري ميلادي ميزان فروش آثار هنري خود را براي اولين‌بار به ركورد چهار ميليارد دلار رسانده است كه در مقايسه با آمار 3.07 ميليارد دلاري نيمه اول سال ۲۰۱۷، حاكي از رشد ۳۵ درصدي و تداوم قدرتمند بازار هنري جهان است.

در اين بازه زماني شش ماه ميزان حراجي‌هاي عمومي كريستيز با ۲۸ درصد رشد به 3.16 ميليارد دلار رسيده است. حراجي‌هاي خصوصي نيز با رشد ۱۳۵ درصدي فروشي بالغ بر ۳۹۰ ميليون دلار به ثبت رسانده‌اند و حراجي‌هاي آنلاين كريستيز نيز با رشد ۵۰ درصدي، فروش ۳۸ ميليون دلاري را رقم زده‌اند. «گيليام سروتي» مدير ارشد اجرايي حراجي كريستيز با اشاره به ثبت ركورد جديد اين حراجي در فروش شش ماه گفت ۲۷ درصد از كل خريداران در اين بازه زماني جديد بودند و در مجموع ۸۴ درصد از كل اجناس به حراج گذاشته به فروش رفته‌اند.

موفق‌ترين حراجي كريستيز در نيمه ابتدايي سال، حراجي مجموعه هنري «راكفلر» در ماه مه بود كه در مجموع به فروش ۸۳۵ ميليون دلار دست يافت و ركورد جديدي در فروش يك تك مجموعه اثر هنري به ثبت رساند. بيش از ۸۵ هزار نفر از نمايشگاه عمومي اين حراجي در آسيا، اروپا و امريكا كه شامل دو هزار اثر هنري متعلق به خانواده «راكفلر» بود ديدن كردند. حراجي كريستيز كه بزرگ‌ترين خانه حراج در دنياست در سال ۱۷۶۶ توسط جيمز كريستي در بريتانيا بنا نهاده شد و اكنون دفاتر اصلي آن در لندن و نيويورك قرار دارد.

 

«ماموريت غيرممكن» بر صدر باكس‌آفيس

«ماموريت غيرممكن- فال‌آوت» با فروش بيش از ۶۱ ميليون دلار در افتتاحيه خود در امريكا در صدر باكس‌آفيس نشست. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، تام كروز با قسمت جديد «ماموريت غيرممكن» يكي از بهترين دستاوردهاي اين مجموعه را تجربه كرد. اين فيلم بازگشت دوباره كروز را به سينماي تجاري رقم زده است؛ اين بازيگر 56 ساله با فيلم‌هاي اخيرش از جمله «موميايي» و «جك ريچر: هرگز برنگرد» با اقبال چنداني در باكس‌آفيس مواجه نشده بود.

كمپاني پارامونت با اكران «ماموريت غيرممكن- فال‌آوت» فروشي 61.5 ميليون دلاري را در سه روز نخست نمايش اين فيلم در امريكا ثبت كرد. اين فيلم با نمايش در ۴۳۸۶ سالن سينما موفق شد پرفروش‌ترين افتتاحيه اين مجموعه را به دست آورد. فيلم «فال آوت» ‌در سينماي بين‌المللي نيز ۹۲ ميليون دلار فروخت. اين مبلغ از افتتاحيه فيلم در ۳۶ سينماي بين‌المللي به دست آمده است. اين در حالي است كه چيني‌ها از ۳۱ آگوست به تماشاي اين فيلم مي‌نشينند. قسمت ششم اين مجموعه كه با استقبال منتقدان روبه‌رو شده در سايت راتن توميتوز امتياز ۹۷ درصدي به دست آورده است.

جايگاه دوم جدول باكس‌آفيس امريكا متعلق به فيلم موزيكال «ماما ميا!» با بازي مريل استريپ است كه در دومين هفته اكرانش فروشي ۱۵ ميليوني را ثبت كرد تا مجموع فروشش را به رقم 70.4 ميليون دلار برساند. فيلم اكشن «اكوالايزر۲» به كارگرداني آنتوان فوكوآ جايگاه سوم را به خود اختصاص داده است و در هفته دوم اكران ۱۴ ميليون دلار به فروش خود افزوده است. قسمت سوم انيميشن «هتل ترانسيلوانيا» نيز در جايگاه چهارم ايستاده است. اين فيلم با فروش 12.3 ميليون دلار در هفته گذشته، مجموع فروش خود را به 119.2 ميليون دلار رساند.

فيلم جديدي كه در ميان پنج فيلم پرفروش جاي گرفته انيميشن «تايتان‌هاي نوجوان به سينما مي‌روند!» است كه با نمايش در ۳۱۸۸ سالن سينما فروشي 10.5 ميليون دلار را ثبت كرده است. كريستن بل، جيمز كوردن، اسكات مين‌وايل از صداپيشگان اين انيميشن هستند. «مرد مورچه‌اي و زنبورك»، «شگفت‌انگيزها ۲»، «دنياي ژوراسيك: سقوط سلطنت» رتبه‌هاي بعدي جدول باكس‌آفيس را به خود اختصاص داده‌اند.

 

تاريخ اكران «دلم مي‌خواد»

در سينماهاي جهان

همزمان با رونمايي از پوستر بين‌المللي فيلم سينمايي «دلم مي‌خواد»، برنامه اكران‌هاي خارجي اين فيلم اعلام شد. به گزارش روابط عمومي فيلميران - فيلم سينمايي «دلم مي‌خواد» به كارگرداني بهمن فرمان‌آرا همزمان با اكران در ايران، از ١٨ مرداد (٩ اگوست) توسط «دريچه سينما» در امريكا، كانادا و استراليا به نمايش در مي‌آيد. آرمين ميلادي مدير موسسه «دريچه سينما» ضمن اعلام اين خبر با توجه به موضوع فيلم كه حتي بعد از گذشت چهار سال، همچنان موضوع روز جامعه است و با تكيه به جايگاه بهمن فرمان آرا در سينماي ايران، نسبت به استقبال سينما دوستان و مخاطبان خارج از كشور از اين فيلم ابراز اميدواري كرد. رضا كيانيان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، سحر دولتشاهي، رويا نونهالي، صابر ابر و بهناز جعفري بازيگران اين فيلم هستند.

 

برنامه‌ريزي دور دوم عود‌نوازي بهروزي‌نيا

حسين بهروزي‌نيا، نوازنده و آهنگساز كه به تازگي اولين فستيوال عودنوازي را در شيراز برگزار كرده است از نهادهاي دولتي خواست در برگزاري دور دوم اين رويداد همراهي داشته باشند. بهروزي‌نيا در گفت‌وگو با مهر در اين باره توضيح داده است: «به تازگي با برنامه‌ريزي‌هايي كه توسط مجتبي احمدي از هنرجويانم شكل گرفت ميزبان تعدادي از هنرمندان عودنواز در جريان برگزاري اولين فستيوال عودنوازي ايران در شيراز بوديم.

وي افزود: طي سال‌هاي اخير كشورهاي عربي و اروپايي ميزبان رويدادهاي مختلفي در حوزه عودنوازي بوده‌اند ولي متاسفانه دلايل متعددي ايران را از اين قافله عقب نگه داشته است. بهروزي نيا با اشاره به اهميتي كه ساز عود براي هنرمندان فعال در اين عرصه دارد، گفت: «دولت حمايت چنداني از برگزاري چنين رويدادهايي نمي‌كند و غير از صدور مجوز و در برخي موارد در اختيار قرار دادن تالار اجرا كاري از پيش نمي‌برد. از اين رو ما كوشيديم با حمايت بخش خصوصي اولين فستيوال عودنوازي را برگزار كنيم و اميدوارم شرايط به گونه‌اي باشد كه بتوانيم دوره‌هاي بعدي را نيز برپا كنيم. »

دبير هنري اولين فستيوال عودنوازي ايران درباره روند برگزاري اين دوره بيان كرد: خوشبختانه اولين دوره فستيوال با تمام مشكلات و موانعي كه در زمينه امكانات اجرايي داشت به خوبي برگزار شد. در مراسم افتتاحيه و اختتاميه اين دوره شاهد حضور هنرمندان مطرحي چون شهرام ناظري بوديم كه با دقت روند برگزاري فستيوال را پيگيري مي‌كرد. تعدادي از سازندگان مطرح ساز عود نيز از سراسر ايران به اين فستيوال آمدند و به عرضه و نمايش آثار توليدي خود پرداختند. به هر حال آنچه در اولين فستيوال عودنوازي ايران در شيراز برگزار شد تلاش براي شروع يك مقدمه موثر در عرصه معرفي هرچه بهتر عودنوازي در ايران بود كه اميدوارم فقط معطوف به اولين دوره نشود و ما بتوانيم با كمك دولت كارها را ادامه دهيم. بهروزي نيا در پايان با اشاره به ساير فعاليت‌هايش در عرصه موسيقي گفت: بعد از برگزاري كنسرت و كارگاه آموزشي در شهر فسا، كنسرتي را در شهر بهبهان اجرا مي‌كنم و پس از آن براي برگزاري يك كارگاه آموزشي به اهواز خواهم رفت. برپايي كنسرت در اراك و زنجان از ديگر برنامه‌هايم در عرصه موسيقي طي روزهاي اخير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون