• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

حسن روحاني، رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت:

كسي با شعار، انقلابي نمي‌شود

جلسه هيات دولت صبح روز چهارشنبه برگزار شد و اعضاي هيات دولت به عليرضا رزم‌حسيني، بهرام سرمست، محمدعلي طالبي و عنايت‌الله رحيمي به ترتيب به عنوان استانداران خراسان رضوي، قم، يزد و فارس راي اعتماد دادند.

همچنين در اين نشست حسن روحاني، رييس‌جمهوري نيز سخنراني كرد. در آغاز روحاني از گزارش عملكرد وزرا در 9 ماه گذشته گفت و تاكيد كرد كه بر اساس گزارش وزير نفت، فروش نفت به همان صورتي كه مد نظر بوده، ادامه دارد. رييس‌جمهوري با بيان اين خبر كه پاييز امسال براي اولين‌بار آمار اشتغال خالص تقريبا به مرز 24 ميليون نفر رسيده است، تاكيد كرد كه دولت مي‌تواند مشكل بيكاري را مهار كند. رييس‌جمهوري همچنين ابراز اميدواري كرد كه التهاب قيمت‌ها در حال كنترل است و آمار بانك مركزي هم اميدوار‌كننده.

روحاني با اشاره به لايحه بودجه سال 98 از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست كه در جريان بررسي اين لايحه به دو اصل 52 و 126 توجه كنند چرا كه اصل 52 با اصل 126 ديده نشود، ممكن است مسير غيردقيق انتخاب شود. بر اساس اصل 126 قانون اساسي مسووليت برنامه و بودجه كشور، مسائل اداري و استخدامي، مستقيما در اختيار رييس‌جمهور و با مسووليت رييس‌جمهور است و اين نه صرفا براي دستگاه‌هاي اجرايي بلكه تمام بودجه كشور براي همه بخش‌هاست؛ البته روحاني يادآور شد كه براساس اصل 52 قانون اساسي نمايندگان لايحه بودجه را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود درباره سفر عجيب اخير ترامپ به عراق صحبت كرد و با كنايه پرسيد «چرا شما سفر رسمي علني به عراق انجام نمي‌دهيد تا در خيابان‌هاي بغداد و بصره ببينيد عراقي‌ها چگونه از شما استقبال مي‌كنند؟! اينكه مخفيانه و در شب تاريك وارد يك پايگاه كوچك نظامي مي‌شويد و با چند نظامي عكس مي‌گيريد و صحبت كوتاهي كرده و يكي، دو ساعت بعد نيز از عراق خارج مي‌شويد، اين به معناي شكست شما است.»

در پايان اين بخش نيز روحاني تاكيد كرد كه اگر امريكا از مداخله در امور منطقه دست بردارد، ‌منطقه امن و باثبات خواهد بود. رييس‌جمهوري نسبت به انتخاب يك سفير زن اهل سنت ابراز اميدواري كرد و اين اقدام را در راستاي همبستگي ملي دانست. او گفت كه «شايد براي اولين‌بار در تاريخ ايران است كه يك خانمي از اهل سنت مسووليت سفارت كشورمان را به عهده مي‌گيرد و اين بدان معناست كه در كشور ما كرد، بلوچ، تركمن، عرب و آذري‌ها، همه در كنار هم هستيم. زبان، لهجه، مذهب و سليقه‌هاي مختلف، مانعي براي اينكه همه ما يكپارچه در كنار اهداف بلندمان باشيم، نخواهد بود و با هم اين راه را طي خواهيم كرد.»

او همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات زيست‌محيطي و كشاورزي و همچنين بحران آبي تاكيد كرد كه صندلي‌هاي دولت براي خدمت است و بايد برنامه‌ريزي و فكر و البته بررسي كرد كه ديگران براي مواجهه با مشكلات چه كار كرده‌اند؟

رييس‌جمهوري با تاكيد و توصيه به كاستن از فاصله‌هاي جناحي در اين شرايط سخت كشور، گفت كه شراط كنوني به گونه‌اي نيست كه همه بر سر مسائل جزيي جنگ و دعوا كنند و امام جمعه‌ها، حوزه‌ها، جناح‌هاي مختلف، قوه قضاييه، قوه مقننه، صدا و سيما، رسانه‌ها و نيروهاي مسلح بايد به كمك دولت بيايند.

روحاني همچنين تاكيد كرد اشكالي ندارد كه يكي چپ، يكي راست و يكي وسط باشد ولي بايد ميمنه، ميسره و ميانه ميدان جنگ نيز باشد چرا كه در ميدان جنگ وقتي با دشمن مي‌جنگيم جناح راست و چپ و وسط نداريم.

او همچنين تاكيد كرد كه «همه بايد با هم جلو برويم و دشمن را زمين بزنيم. با چشم غره رفتن به يكديگر به جايي نمي‌رسيم. بايد به دشمن چشم‌غره بياييم.»

روحاني با طرح اين پرسش كه «برخي‌ها دماسنج‌هاي انقلاب و تقوا را از كجا پيدا كرده‌اند؟» پاسخ داد «كسي با شعار انقلابي نمي‌شود و همه شعار دادن بلد هستند، بايد در عمل انقلابي بود. امروز هركس براي آباداني ايران كمك كرد، انقلابي است. هر كس آب را به مردم ساكن فلات مركزي برساند و هر كس معتدل رفتار كرد و هر كس به توليد و صادرات كشور كمك كرد، هر كس توانست بازار را آرام نگه دارد و جلوي التهاب را بگيرد، انقلابي است، انقلابي بودن به اين معناست و انقلابي ديگري نداريم.»

وي همچنين تاكيد كرد كه «فحاشي، سخن درشت، دروغ و تهمت اصلا نسبتي با انقلاب ندارد»، و گفت «در آستانه بهمن ماه همه بايد خودمان را براي يك جشن بزرگ 40 سالگي انقلاب آماده كنيم.»

 

دوقطبي فيلترينگ و مخالفت با فيلترينگ درست نكنيد

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم در حاشيه نشست دولت به سوال خبرنگاران در مورد احتمال فيلترينگ اينستاگرام جواب داد. او گفت «من متن صحبت‌هاي معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تيتر اخبار متوجه اين موضوع شدم. فرض بر اينكه حرف‌هاي معاون دادستان درست است و وي اختيار قانوني براي فيلترينگ اينستاگرام دارد، اين سوال پيش مي‌آيد بعد از اين قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ آقايان اين را براي مردم روشن كنند و دوقطبي فيلترينگ يا مخالفت با فيلترينگ را درست نكنند.»

وي ادامه داد «براي مردم بگويند از فرداي فيلترينگ اينستاگرام در كشور در زندگي مردم، حاكميت و كاهش جرايم چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ در اين زمينه بايد جمع‌بندي عقلايي شود.»

 

دغدغه‌هاي اقتصادي وزراي دولت

محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حاشيه نشست هيات دولت در مورد برنامه دولت براي كاهش فاصله طبقاتي صحبت كرد.

او اين برنامه را 5 ساله خواند و گفت «مقرر شد فاصله حقوق و دستمزد با تورم طي مدت پنج سال نصف شود. اميدوارم با ادامه اين كار بتوانيم در فاصله زماني كمتري اين مهم را محقق و اين فاصله موجود در حقوق و دستمزد را كاهش دهيم.»

همچنين رضا رحماني، وزير صنعت، معدن و تجارت درباره آخرين اقدامات براي تنظيم بازار در شب عيد توضيح داد و گفت «ما با همكاري اصناف و بازار دنبال كاهش واسطه‌ها و در نتيجه كاهش قيمت‌ها براي شب عيد هستيم. فروشگاه‌هاي بهاره و فروشگاه‌هاي عرضه مستقيم نيز از جمله سازوكارهايي هست كه دنبال مي‌كنيم تا قيمت اجناس پايين بيايد.»

او درباره طرح خودروسازان براي عرضه محصولات تا 5 درصد زير قيمت نيز گفت «لازمه اين كار افزايش توليد است. در حال حاضر روند نزولي توليد خودرو متوقف شده و توليد هر روز بهتر مي‌شود. افزايش تيراژ توليد، عرضه را بيشتر كرده و موجب كاهش قيمت مي‌شود. توليد در حال حاضر در حال افزايش است و عرضه كه بيشتر شود خودروسازان هم مي‌توانند تعهدات خود را اجرايي كنند.»

 

نگراني وزارت علوم از لايحه بودجه سال98

منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه جلسه روز چهارشنبه هيات وزيران در جمع خبرنگاران درباره رسيدگي‌هاي انجام شده در مورد حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانشجويان در دانشگاه علوم و تحقيقات، توضيح داد «از روز نخست حادثه بدون انجام هيچ گونه تبليغاتي، وزارت علوم بررسي‌هاي خود را در اين زمينه آغاز كرد و نماينده وزير و مسوولان بخش حراست و معاونت پشتيباني وزارت علوم موضوع را پيگيري كردند.»

او با تاكيد بر اينكه گزارش‌هاي اوليه رسيدگي به اين پرونده به رييس‌جمهوري ارايه شد، گفت كه بيشتر اين حادثه به حوزه فني و اجرايي مرتبط است.

غلامي در پايان نيز از كاهش بودجه سال 98 وزارت علوم ابراز نگراني كرد و گفت كه «با توجه به اينكه در بودجه وزارت علوم در لايحه 98 محدوديت‌هايي وجود دارد، از رقم و ميزان رشد كمي كه براي اين وزارتخانه پيش‌بيني شده نگران هستيم و اميدواريم كه اين موضوع اصلاح شود. اغلب نگراني‌ها نيز در حوزه هزينه‌هاي جاري دانشگاه‌ها است؛ در واقع به جز حقوق و مزايا رقم قابل توجهي در اين زمينه پيش‌بيني نشده است.»

علاوه بر اين وزرا امير حاتمي، وزير دفاع دولت روحاني اعلام كرد كه بودجه دفاعي در سال آينده 21 درصد افزايش خواهد داشت. او در اين مورد توضيح داد كه بودجه دفاعي در دو سطح؛ سطح بودجه‌اي كه با سقف 407 هزار ميليارد تومان به عنوان بودجه عمومي كشور و سطح ديگر آن به صورت تاميني از عمده منابع دولت تامين خواهد شد.

حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري نيز در حاشيه جلسه امروز هيات دولت درباره لايحه تفكيك وزرات تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داد كه اين لايحه توسط دولت به مجلس تقديم شده بود اما با توجه به اينكه وزير كار اخيرا از مجلس راي اعتماد گرفته است و كار بايد با قوت بيشتري در اين وزارتخانه دنبال شود، امروز در دولت مقرر شد اين لايحه كه در كميسيون اجتماعي مجلس هم مصوب شده بود، از مجلس مسترد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون