• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

علي مطهري:

آنهايي كه از فتنه 98 مي‌گويند ؛ چه فتنه‌اي مي‌خواهند برپا كنند

«دوستان نبايد انتظار داشته باشند به خاطر رفع حصر نظرات و تفكرات آقايان كروبي و موسوي تغيير كند.» اين را علي مطهري در پاسخ به كساني مي‌گويد كه وقتي صحبت‌ از رفع حصر مي‌شود آن را مشروط به عذرخواهي و توبه مي‌كنند. البته آنچه علي مطهري درباره رفع حصر مطرح مي‌كند، پاسخي به اظهارات محمدرضا باهنر است، چراكه نايب‌رييس سابق مجلس با بيان اينكه مي‌خواهم پيغام رسانه‌اي بدهم، مي‌گويد: « نظام اصلا دنبال انتقام‌گيري و انتقام‌كشي نيست اما اينهايي كه دنبال آن هستند كه داستان حصر عوض شود، آيا اين تضمين را مي‌دهند كه اگر حصري نباشد دوباره آن تكرار نمي‌شود.»

او در ادامه مي‌گويد: «سال گذشته، يعني سال ۹۶ تقريبا مساله حل شدن مشكل حصر داشت جلو مي‌رفت، به آن لبه آخرش كه رسيد، يك دفعه آقاي كروبي نامه سراسر اتهام را منتشر كرد. حالا اين نامه را خودش مي‌نوشت يا بچه‌هايش مي‌نوشتند، ما فكر مي‌كنيم آيا اين پوست خربزه را در آينده نمي‌توانند [همچنان] زير پاي او بيندازند؟»

علي مطهري، نماينده مردم تهران و نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه به همتاي خود در مجلس نهم اين‌گونه پاسخ مي‌دهد: «من اطلاع ندارم كه سال 96 قرار بود، رفع حصر صورت بگيرد يا خير، اما اگر چنين تصميمي هم وجود داشته است، بيانيه آقاي كروبي نمي‌تواند نافي آن تصميم باشد، چراكه بالاخره آقاي كروبي در آن بيانيه نظرات و مواضع خود را درباره نظام و مسائل كشور مطرح كرده بود و طبيعي است كه ايشان اگر بيرون هم بيايد همان حرف‌ها را تكرار خواهد كرد و اين دوستان نبايد انتظار داشته باشند به خاطر رفع حصر نظرات و تفكرات آقايان كروبي و موسوي تغيير كند.»

او ادامه مي‌دهد: «آقاي كروبي در حالت آزادي هم همان حرف‌ها را خواهد زد و چيز بيشتري نخواهد گفت، بنابراين اينكه اين بيانيه را بهانه‌اي قرار دهيم براي آنكه رفع حصر انجام نشود به نظرم اين استدلال، استدلال درستي نيست. ناگفته نماند، استدلال اين افراد بر رفع حصر مشروط به عذرخواهي و توبه مبتني است در حالي كه اين حرف هم به نظر من غلط است، چراكه ممكن است آنها معتقد باشند دچار اشتباه نشده‌اند و دليلي براي كار خود داشته باشند كما اينكه آنها اعلام كرده‌اند ما آماده محاكمه هم هستيم.»

مطهري اين صحبت‌ باهنر را كه گفته بود، سال گذشته تنها بر اساس تضمين از سوي محصورين و بدون پيش‌شرط عذرخواهي قرار بود، رفع حصر صورت بگيرد را بدون پاسخ نگذاشت و گفت: «من از جزييات اين مساله‌اي كه مطرح مي‌شود، اطلاعي ندارم اما اگر چنين چيزي باشد يك گام به جلو محسوب مي‌شود و اقدام خوبي بوده كه بايد انجام مي‌شده است اما قطعا صدور بيانيه نمي‌تواند منافاتي با اين شرط داشته باشد، چراكه وقتي گفته مي‌شود اقدامي عليه نظام انجام نشود به معني آن نيست كه افراد عقايد خود را هم به زبان نياورند. طبيعي است كه محصورين هم نظراتي درباره مسائل كشور و نظام دارند و همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب هم تاكيد كرده‌اند اگر كسي نظر مخالفي با رهبري داشته باشد بايد بتواند حرف خود را مطرح كند. بنابراين اينكه ما رفع حصر را منوط كنيم به اينكه اين افراد عقايد خود را مطرح نكنند، اقدام درست و منطقي نيست.»

صحبت‌هاي جسته و گريخته پيرامون حصر تنها به امروز و ديروز محدود نمي‌شود؛ 8 سال است كه گاهي زمزمه‌ رفع حصر پررنگ مي‌شود و بعد از مدت كوتاهي دوباره با تكذيبيه‌هاي پي‌درپي‌ به كنج مطالبات بايگاني شده باز‌ مي‌گردد.

ناگفته‌نماند همين يك ماه پيش حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهور در جمع دانشجويان گفته بود از حصر فقط يك پوسته باقي مانده است.

اين موضوع با واكنش‌ خانواده‌هاي محصورين مواجه شد به‌طوري كه حسين كروبي در گفت‌وگو با «اعتماد» كه 20 آذر منتشر شد درباره بحث رفع حصر گفت: «هيچ‌گاه بحث رفع حصر به صورت جدي مطرح نبوده است كه حال نامه‌هاي آقاي كروبي روي اين روند تاثيرگذار بوده باشد. اگر نامه‌هاي آقاي كروبي موجب كند شدن روند رفع حصر شده است، چرا حصر آقاي مهندس موسوي و خانم دكتر رهنورد برداشته نمي‌شود؟» ميرمحمود موسوي، برادر ميرحسين موسوي نيز در گفت‌وگويي كه 25 آذرماه در «اعتماد» منتشر شد در پاسخ به آشنا گفت: « نمي‌دانم آقاي آشنا چرا اين صحبت را (از حصر فقط يك پوسته باقي‌مانده) مطرح مي‌كند. اميدوارم ايشان گزارش‌هاي نادرست را به جامعه منتقل نكند. اين مثل نمك بر زخم پاشيدن است. خير، حصر در جاي خود قرار دارد و در آن خانه در كوچه اختر روي ميرحسين و رهنورد هنوز قفل است و كليدش هم در دست ديگران قرار دارد.»

 

فتنه 98

علي مطهري در گفت‌وگوي خود با خبرآنلاين به موضوع فتنه 98 كه مدتي است ورد زبان عده‌اي شده است واكنش نشان داد و گفت: نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري درباره طرح موضوع فتنه 98 كه اين‌روزها در برخي تريبون‌ها و توسط برخي سياسيون بر آن مانور داده مي‌شود گفت: من دقيقا نمي‌دانم بر چه اساسي اين صحبت‌ها مطرح مي‌شود شايد بهتر باشد از خود اين افراد سوال شود كه قرار است دوباره چه فتنه‌اي را برپا كنيد؟! بايد ديد منظورشان از طرح چنين مباحثي چيست. لازم است همه مردم و سياسيون متوجه باشند تا آلت دست اين افراد نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون