• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

سخنگوي كميسيون آموزش با اشاره به موسسات آموزشي:

صدا و سيما را تسخير كرده‌اند

ميرحمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به نامه وزير آموزش و پرورش به مقام معظم رهبري معتقد است كه موسسات
كمك آموزشي، صدا و سيما را اشغال كرده‌اند، به گونه‌اي كه صدا و سيما براي تبليغات كتب و منابع آموزشي اين موسسات، برنامه‌هاي خود را در اختيارشان قرار مي‌دهد.

 

شروع ماجرا

در هفته‌هاي گذشته، تعدادي از ناشران كمك آموزشي با سفر به شهر قم به ديدار چند نفر از مراجع عظام تقليد رفتند. اين ديدار رسانه‌اي شد و برخي ناشران آموزشي متهم شدند كه براي حفظ منافع خود، اين ديدار را ترتيب داده‌اند.

اگرچه محور اصلي اين ديدارها، «حذف مشق شب» از مدارس عنوان شد اما آن طور كه مدير يكي از اين موسسات در گفت‌وگو با فارس عنوان كرده، 10 موضوع ديگر از جمله يارانه كاغذ و آموزش و پرورش هم مورد بحث قرار گرفته است ولي رسانه‌ها تنها به موضوع مشق شب پرداختند. البته اين ناشر هم در ارتباط با جزييات توضيحي نداد.

مدتي پس از اين ديدار، وزير آموزش و پرورش از ارسال نامه‌اي به محضر رهبر معظم انقلاب درباره تبليغات پرتعداد و ناسالم برخي موسسات در رسانه‌ها خبر داد.

به گفته بطحايي، اين نامه مورد لطف و نظر مساعد مقام معظم رهبري قرار گرفته و ايشان دستورات موثري در اين باره صادر كرده‌اند. اگرچه وزير آموزش و پرورش به بيان همين چند سطر در ارتباط با نامه مذكور اكتفا كرده است اما بعضي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و كارشناسان آموزشي معتقدند؛ احتمال دارد اين نامه در واكنش به ديدار ناشران آموزشي با مراجع تقليد و همچنين موضوع «مافياي كنكور» كه چند سالي است، نظام آموزش و پرورش را با چالش و مشكل مواجه كرده، ارسال شده باشد.

در همين رابطه ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي معتقد است؛ شايد وزير آموزش و پرورش براي آنكه مقام معظم رهبري را در جريان رفتار و عملكرد موسسات آموزشي قرار دهد، اين نامه را به رهبري نوشته تا از رهنمودهاي ايشان استفاده كند. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: موسسات آموزشي گاهي با موضوع مسائل آموزشي به ديدار مراجع عظام تقليد مي‌روند و در همين راستا شايد آقاي بطحايي اين نامه را به مقام معظم رهبري نوشته تا ايشان را در جريان امور و مشكلاتي كه در مسير اجراي «سند تحول بنيادين» وجود دارد، قرار دهد.

سند تحول بنيادين، مطالبه رهبري است

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اضافه كرد: سند تحول بنيادين به عنوان سند بالادستي، مطالبه مقام معظم رهبري از دولت و وزارت آموزش و پرورش است. براي اجراي اين سند بايد مسير هموار باشد. متاسفانه كنكور به عنوان مانع جدي در مسير سند تحول بنيادين قرار دارد و در اين بين، موسسات آموزشي كه در اين راستا فعاليت دارند و همچنين بازارهايي كه باز شده و فقط منابع كمك آموزشي را توليد مي‌كنند تنها به منافع مالي خود مي‌انديشند. به طوركلي اين گونه فعاليت‌ها مانع اجراي نظام آموزشي با كيفيت مي‌شود.

به باور ميرزاده، اگر بخواهيم سند بنيادين را اجرا كرده و تغيير بنيادين در نظام آموزش و پرورش كشور ايجاد كنيم، بايد تنوع مدارس كه روز به روز هم بيشتر شده و مانع عدالت اجتماعي مي‌شود را كم كرد. « نظام كميت‌گرايي كه كنكور به دنبال آن است و به تبع آن موسساتي كه تنها اهداف مالي خود را دنبال مي‌كنند، به نظام تعليم و تربيت آسيب مي‌زند.».

ساعت‌هاي خوب صدا و سيما

در اختيار موسسات آموزشي است

اين نماينده مجلس با انتقاد از رويه موسسات آموزشي كنكور كه ساعت‌هاي پربيننده صدا و سيما را به خود اختصاص داده‌اند، مي‌گويد: اين موسسات، صدا و سيما را به تسخير خود درآورده‌اند و حتي ساعت‌هاي مفيد آن را هم به خود اختصاص داده‌اند، به گونه‌اي كه صدا و سيما براي تبليغات كتب و منابع آموزشي اين موسسات، برنامه‌هاي خود را در اختيارشان قرار مي‌دهد.

نماينده مردم گرمي در مجلس معتقد است؛ اين موسسات كاسه داغ‌تر از ‌آش و نگران‌تر از مسوولان آموزش و پرورش شده‌اند، بنابراين وزير آموزش و پرورش بايد واقعيت‌هاي جامعه را به مسوولان نظام منعكس كند تا براي اجراي سند تحول از رهنمودهاي‌شان بهره‌مند شود. ميرزاده، وزارت آموزش و پرورش و همچنين وزارت علوم را متولي نظارت بر فعاليت موسسات آموزشي دانسته و درباره نقش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه گفت: اين كميسيون وظيفه قانونگذاري و نظارت بر حسن اجراي قانون را برعهده دارد. ما به دولت كمك مي‌كنيم تا اگر موانع قانوني در اين زمينه ديده مي‌شود، اطلاع دهد تا اصلاحش كنيم، البته گاهي اوقات تخلف مشخص است و مسوولان اجرايي بايد با آن برخورد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون