• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

كتاب‌هاي كمك درسي به يك كاسبي تبديل شده است

زهرا ساعي

ساعات پرمخاطب تلويزيون به تبليغات كتاب‌هاي كمك درسي و موسسات آموزشي اختصاص يافته است و كتاب‌هاي كمك درسي به يك دكان و كاسبي و مافياي بزرگ تبديل شده كه واقعا پرسود هم هستند. دغدغه وزير آموزش و پرورش دغدغه مهمي است و به نوعي به دغدغه خانواده‌ها و والدين دانش‌آموزان هم تبديل شده است. در عين حال صدا و سيما براي نفع مالي تبليغات اين موسسه‌ها را انجام مي‌دهد. اين تبليغات به‌گونه‌اي است كه حتي خانواده‌هايي كه از نظر مالي مشكل ندارند هم دچار دغدغه شده‌اند، براي اينكه نمي‌دانند فرزندان خود را به كدام كلاس بفرستند و از كدام كتاب‌هاي كمك درسي استفاده كنند. آنهايي هم كه مشكل مالي دارند ناراحت و نگران هستند كه فرزندشان عقب افتاده و دچار خسران شود، زيرا نمي‌توانند از اين كتاب‌ها استفاده كنند. در برنامه ششم توسعه، اين موضوع به صدا و سيما تكليف شده كه بايد در حوزه برخي مسائل مانند اعتياد، برنامه‌هاي آموزشي و تبليغاتي داشته باشد و براي آن مدت زمان هم تعيين شده است، منتها صدا و سيما با بيان دلايلي مانند نداشتن بودجه به اين تكليف خود عمل نمي‌كند ولي تبليغاتي كه سودآوري دارد را انجام مي‌دهد.

به دنبال اين تبليغات گسترده، يك چرخه معيوب ايجاد شده و تلقي دانش‌آموزان هم اين است كه بايد حتما به كلاس‌هاي موسسات آموزشي بروند و از كتاب‌هاي درسي استفاده كنند.

اين‌گونه كتاب‌ها بايد به ندرت و محدود باشد و فقط براي برخي مقاطع تحصيلي منتشر شود
كما اينكه در گذشته كتاب‌هاي كمك درسي مربوط به دبيرستان و آن هم سال آخر دبيرستان بود و روي مهارت تست‌زني تمركز بيشتري داشت.

هم‌اكنون كتاب‌هاي كمك درسي به مقطع دبستان هم رسيده است. به اين ترتيب استرس، نگراني و دلهره به سنين پايين منتقل شده و اين درحالي است كه دانش‌آموزان بايد آرام و بدون دغدغه باشند و اصولا آموزش، فراي اين مسائل است. آموزش يعني مهارت‌آموزي كه بايد حتما به صورت تئوري و عملي باشد.

اين در حالي است كه ما فقط مي‌خواهيم ذهن دانش‌آموزان را كاناليزه كنيم و جهت بدهيم و يك بعدي بارشان بياوريم به‌گونه‌اي كه فقط به تست و كتاب و نمره فكر كنند در صورتي كه آموزش فقط اين مسائل نيست. متاسفانه در حال حاضر انواع برندها و نام‌ها و شيوه‌هاي مختلف در زمينه آموزش و كتاب‌هاي كمك درسي وجود دارد و خانواده‌ها گيج شده‌اند و نمي‌دانند بايد چه كنند و در مراجعات خود به ما مي‌خواهند كه اين موضوع ساماندهي شود. اگر مشكل تحصيلي و آموزشي داريم، بايد اين مشكلات و نواقص رفع شود و اگر هم مشكلي نداريم نبايد خانواده‌ها در اين شرايط اقتصادي، هزينه‌هاي مالي و معنوي را صرف كتاب‌هاي كمك درسي و كلاس‌هاي متعدد كنند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون