• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

آيا 2هزار موتور‌سيكلت برقي مي‌تواند طلسم موتورهاي كاربراتوري را بشكند؟

گروه اجتماعي| به نظر مي‌رسد، شهرداري تهران برنامه‌هاي جدي و مفصلي را براي مقابله با آلودگي هوا به عنوان يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي پايتخت در دستور كار خود دارد. بعد از حضور مستمر شهردار جديد تهران در روز سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو، در گام دوم شهرداري تهران به دنبال ايجاد ناوگاني متشكل از 2 هزار موتور‌سيكلت برقي و به دنبال آن تشكيل شبكه توزيع منسجم از طريق اين موتورهاي دوستدار محيط زيست است. شبكه‌اي كه براي نخستين‌بار توزيع اجناس فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند شهرداري را بر عهده خواهد گرفت و مي‌تواند گام موثري در كاهش تردد شهروندان و در نهايت كاهش آلودگي و ترافيك باشد. به همين دليل مراسم رونمايي از ناوگان يكصد موتور‌سيكلت برقي شهرداري كه قرار است بعد از يك سال و نيم تعداد آنها به بيش از 2 هزار دستگاه برسد، با حضور چهره‌هاي مختلف شهري و زيست محيطي از جمله شهردار تهران و رييس سازمان محيط زيست همراه باشد.

عيسي كلانتري رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ابتداي اين مراسم با اشاره به وضعيت روزهاي آلوده تهران در سال جاري گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۲۸ روز هواي سالم بيشتري داشته‌ايم و تا به حال در سال جاري تعطيلي ناشي از آلودگي هوا نداشته‌ايم، اين در حالي است كه سال گذشته بيش از ۱۰ روز مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شده بودند .كلانتري با تقدير از اين اقدام شهرداري در راستاي تشكيل ناوگان موتوري دوستدار محيط زيست گفت: كلانشهرهاي ما با مشكل سوخت و قوه محركه مواجه هستند. خوشحالم كه شهرداري تهران اقدام به انجام اقدامات عملي كرده و مي‌تواند كمك بسزايي در بعد كاهش ترافيك و آلودگي هوا داشته باشد. بي‌ترديد كاهش سفرهاي درون شهري و كاهش ضايعات محصولات كشاورزي مي‌تواند در استفاده از آب شيرين نقش بسزايي داشته باشد؛ آب شيريني كه در كشور ما در حال ناياب شدن است.

وي همچنين افزود: اگر چنين شبكه‌هايي توسعه پيدا كنند و مردم خريد خود را به جاي هفته‌اي يك‌بار، سه بار در هفته انجام دهند قطعا به اين ترتيب ضايعات كشاورزي كاهش پيدا مي‌كند و اين به معناي صرفه‌جويي آب است.

معاون رييس‌جمهوري تاكيد كرد: قطعا در پي صرفه‌جويي مصرف آب و افزايش توليد ارزش افزوده بيشتري نيز نصيب كشور خواهد شد.وي افزود: در حالي كه امسال ۲۸ روز هواي سالم داشته‌ايم، شاخص ازن سطح پايين نيز به عنوان يكي از شاخص‌هاي آلودگي هوا مورد سنجش قرار گرفته است.

وي با اشاره به ناوگان جديد شركت شهروند تاكيد كرد: اميدوارم با اين قدم‌ها و روش‌هاي جديد مردم در كلانشهرها كمتر با مشكل آلودگي هوا مواجه شوند. متاسفانه هنوز كاميون‌هاي قديمي در شهر تهران تردد مي‌كنند و ۶۰ هزار خودروي ديزلي كه عمر آنها به اتمام رسيده در سطح شهر تردد مي‌كنند و نياز است كه هر چه زودتر توسط سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در راستاي كاهش آلودگي هوا در اين بخش نيز گام‌هاي موثري برداشته شود.

كلانتري با اشاره به اينكه يك موتو‌رسيكلت به اندازه ۱۲ خودرو آلايندگي ايجاد مي‌كند، گفت: بايد مثل اين شبكه موتوري كه شهرداري با حضور بخش خصوصي آن را راه‌اندازي كرده، از پتانسيل بخش خصوصي براي حل اين معضلات در كلانشهرها و به‌ويژه كلانشهر تهران بهره بگيريم.پيروز حناچي شهردار تهران نيز در ادامه اين مراسم مانند كلانتري ابتدا ترجيح داد، گزارشي از آنچه بر هواي تهران مي‌گذرد، ارايه دهد. وي با ذكر اينكه بي‌ترديد استفاده از خودروهايي كه حداقل آلايندگي را دارند، مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا تاثير بسزايي داشته باشد، گفت: در شهري زندگي مي‌كنيم كه بر اساس نظرسنجي انجام شده از شهروندان آن، بيش از 93 درصد آلودگي هوا و ترافيك را اصلي‌ترين چالش‌هاي شهر معرفي كرده‌اند و معضلات اجتماعي و فقر را در درجه بعدي اهميت دانسته‌اند.

شهردار تهران ادامه داد: در تهران سالانه 57 هزار نفر به رحمت خدا مي‌روند كه از اين ميان 1200 نفر در سوانح و 400 نفر به دليل عدم رعايت مسائل ايمني از دنيا مي‌روند. ضمن آنكه 9.3 درصد شهروندان تهراني به ديابت مبتلا هستند و نيمي از آنها از بيماري خود اطلاع ندارند. 30 درصد شهروندان تهراني هم قند خود را كنترل نمي‌كنند و 50 درصد جمعيت اين شهر به كلسترول بالاي 150 مبتلا هستند و 30 درصد نيز‌ تري‌گليسيرين دارند.

وي با تاكيد بر اينكه فشار زياد و استرس‌هاي روزانه در 19 درصد مردم اين شهر ديده مي‌شود، گفت: بر اساس آمار منتشر شده از هر هشت تهراني يك نفر به فشار خون مبتلاست ولي از آن مطلع نيست. در سال 96، 1494 نفر بر اثر بيماري‌هاي تنفسي به بيمارستان مراجعه كردند اما اين مراجعات در سال 97 به نسبت سال‌هاي قبل كاهش معناداري داشته است.وي همچنين خبر از
19.3 درصد تهراني‌ها به چاقي داد و گفت: همه اين آمارها نشان مي‌دهد كه بايد شيوه زندگي در اين كلانشهر تغيير كند. بايد تحرك بيشتري داشته باشيم و سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو بهانه‌اي است براي آغاز اين مسير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون