• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

فهرست برترين‌هاي كشتي جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد

پترا اولي بر بام كشتي زنان

اتحاديه جهاني كشتي برترين‌هاي كشتي مردان (آزاد و فرنگي) و زنان جهان در سال ۲۰۱۸ را معرفي كرد. هر كدام اين كشتي‌گيران۱۰ هزار فرانك سوييس (بيش از ۱۰ هزار دلار) جايزه دريافت خواهند كرد.

ديويد تيلور بهترين آزادكار جهان با غلبه بر ستارگاني چون حسن يزداني قهرمان جهان و المپيك براي اولين بار در وزن ۸۶ كيلوگرم قهرمان دنيا شد. او در دو مسابقه رنكينگ اتحاديه جهاني نيز به عنوان قهرماني رسيده بود تا با ۱۱۲ امتياز به عنوان بهترين آزادكار سال ۲۰۱۸ انتخاب شود. پيتر باشي بهترين فرنگي‌كار جهان، در رقابت‌هاي جهاني مجارستان كه به ميزباني كشورش برگزار شد، براي دومين‌بار به عنوان قهرماني دنيا رسيد تا با توجه به موفقيت‌هايش در مسابقات رنكينگ اتحاديه جهاني، با ۸۲ امتياز در سن 35 سالگي به عنوان بهترين فرنگي‌كار ۲۰۱۸ جهان انتخاب شود. پترا اولي بهترين كشتي‌گير زن جهان از فنلاند اولين مدال طلاي جهان تاريخ كشتي زنان فنلاند را به دست آورد.

اولي امسال در مسابقات قهرماني جهان، قهرماني اروپا و تورنمنت معتبر كليپان ليدي قهرمان شد تا با ۱۱۰ امتياز برترين كشتي‌گير زن جهان نام گيرد. رقابت فينال وزن ۶۵ كيلوگرم قهرماني جهان بين تاكوتو اوتوگورو از ژاپن و باجرانگ پونيا از هند مسابقه سال كشتي آزاد معرفي شد. در اين مسابقه ۲۵ امتياز رد و بدل شد. كشتي‌گير ۱۹ساله ژاپن اين مبارزه را ۱۶-۹ برد و قهرمان جهان شد. فينال وزن ۷۲ كيلوگرم قهرماني آسيا بين آكژول محموداف قرقيز و دمئو ژادرايف قزاق به عنوان مسابقه سال كشتي فرنگي انتخاب شد. كشتي‌گير جوان قرقيزي اين مسابقه را ۸-۶ از نايب قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان برد. فينال وزن ۷۶ كيلوگرم تورنمنت كليپان ليدي بين آدلين‌گري از آمريكا و ياسمين آدار از تركيه مسابقه سال كشتي زنان معرفي شد. در اين ديدار گري كه ۴ طلاي جهان را در كارنامه دارد ۷-۶ مسابقه را از مدافع قهرماني جهان از تركيه برد. تاكوتو اوتوگورو قهرمان ۱۹ ساله ژاپني وزن ۶۵ كيلوگرم جهان به عنوان شگفتي‌ساز كشتي آزاد معرفي شد.

در رشته فرنگي الدانيز عزيزلي قهرمان آذربايجاني وزن ۵۵ كيلوگرم جهان به عنوان شگفتي‌ساز كشتي فرنگي انتخاب شد.

رونگ نينگ‌نينگ قهرمان ۲۰ ساله چيني وزن ۵۷ كيلوگرم جهان شگفتي‌ساز كشتي زنان لقب گرفت. نام يولز بونه رودريگز كوبايي عنوان بازگشت سال كشتي آزاد را به خود اختصاص داد. بونه در حالي در ۳۵ سالگي قهرمان وزن ۶۱ كيلوگرم جهان شد كه در مسابقه يك چهارم نهايي مقابل باقر يخكشي از ايران و در فينال برابر گاجي مراد رشيداف از روسيه تا آستانه شكست پيش رفت؛ اما در لحظات پاياني برنده شد. پيتر باشي مجار كه آخرين مدال جهاني‌اش به سال ۲۰۱۴ بازمي‌گشت، در ۳۵ سالگي قهرمان جهان شد تا بهترين بازگشت سال كشتي فرنگي را رقم بزند. آدلين‌گري آمريكايي پس از يك‌سال غيبت، به كشتي بازگشت و براي چهارمين بار قهرمان جهان شد تا عنوان بهترين بازگشت سال كشتي زنان را نيز به نام خود كند.

بهترين نبردهاي رودرروي سال را جردن باروز آمريكايي و فرانك چاميزو ماركز ايتاليايي برگزار كردند. اين دو كشتي گير امسال سه بار به مصاف هم رفتند كه بار نخست، باروز در مسابقه نمايشي نيويورك ۶-۵ برنده شد، سپس چاميزو در جام ياشار دوغو تركيه ۱۰-۱۰ باروز را مغلوب كرد. رودرروي سوم، در رده‌بندي وزن ۷۴ كيلوگرم قهرماني جهان بود كه باروز در يك كشتي پر افت و خيز ۴-۴ پيروز شد تا در نهايت آزادكار آمريكايي در سه مبارزه، دوبار چاميزو را شكست دهد.

عبدالرشيد سعدالله‌يف روس و دارنده ۴ طلاي جهان و المپيك در فينال وزن ۹۷ كيلوگرم سال ۲۰۱۷ در پاريس، در مصاف با كايل اسنايدر آمريكايي و دارنده سه طلاي جهان و المپيك ۵-۶ شكست خورد اما در فينال مسابقات جهاني ۲۰۱۸ بوداپست سعدالله‌يف به سختي انتقام گرفت و اسنايدر را ضربه فني كرد تا از اين نبرد نيز در دسته بهترين نبردهاي رودرروي سال قرار گيرد.

كشتي بين آكژول محموداف قرقيز و كماي بي ‌آمريكايي در كشتي فرنگي جوانان هم از بهترين نبردهاي رودرروي سال بوده است. در كشتي زنان نيز مي‌توان به مبارزه بين ياسمين آدار ترك، آدلين‌گري آمريكايي و اريكا ويبه كانادايي در وزن ۷۶ كيلوگرم اشاره كرد.

از بهترين كشتي‌گيران سال جهان در رده‌هاي سني، مي‌توان به زويادي پاتاريدزه گرجستاني و يوكاكو كاواي ژاپني در رده زير ۲۳ سال مردان و زنان، الكساندر كوماروف و خانم وليوا هر دو از روسيه به ترتيب در بخش پسران و دختران رده جوانان و علي حسن اميرلي از آذربايجان به همراه يوكا كاگامي از ژاپن در بخش پسران و دختران رده نوجوانان اشاره كرد.

در بخش تاريخ‌سازان سال جهان نام دنگ ژي وي از چين در ابتدا قرار گرفته است. او با كسب مدال نقره سنگين‌وزن جهان، اولين مدال‌آور تاريخ چين در كشتي آزاد شد. اين كشتي‌گير در فينال بازيهاي آسيايي جاكارتا به پرويز هادي باخته بود. پترا اولي از فنلاند اولين مدال طلاي تاريخ كشتي زنان فنلاند را به دست آورد.

تيم كشتي فرنگي روسيه با تصاحب 6 مدال طلاي جهان در ۱۰ وزن تاريخ ساز شد. ركورد قبلي كشتي فرنگي روسيه در سال ۱۹۹۴ بود كه در آن سال پنج طلاي جهان به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون