تاييد رسمي ناكارآمدي محدوديت زوج و فرد
شوراي ترافيك شهر تهران با بررسي ميزان كارآيي شيوه فعلي كنترل محدوده زوج و فرد به كميته كارشناسي اين شورا ماموريت داد در هفته آينده سناريوهاي پيشنهادي جايگزين را به اين شورا ارايه كند. عصر روز سهشنبه و درحالي كه شوراي شهر مجوز اخذ عوارض از بزرگراهها را تاييد و با افزايش غيرمعمول بليت اتوبوس و مترو مخالفت كرد، شوراي ترافيك شهر تهران به رياست پيروز حناچي، شهردار تهران و با حضور معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري، رييس پليس راهور تهران و نمايندگان وزارت كشور و استانداري برگزار شد تا در مورد سرنوشت طرح زوج و فرد و همچنين محل برگزاري نمايشگاه كتاب تهران تصميمگيري كند. براساس گزارش منتشر شده از اين جلسه در ابتداي آن گزارش مطالعات انجامشده توسط گروه برنامهريزي حمل و نقل دانشگاه تربيت مدرس كه با نظارت مركز مطالعات شهرداري و استادان دانشگاه تهران انجام شده بود، ارايه و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.گزارشي كه بر مبناي آن تجارب جهاني در زمينه تردد نوبتي خودروها و پيامدهاي آن در كوتاهمدت و بلندمدت ارايه شده بود. اين مطالعات نشان ميداد كه اجراي طرحهاي تردد نوبتي در كشورهاي مختلف صرفا در كوتاهمدت، نتيجه مثبت داشته و در بلندمدت اثر معكوس بر آلودگي هوا داشته است.نتيجه اين گزارش مطالعاتي اين بود كه شيوه كنوني اجراي طرح زوج و فرد كارآيي خود را از دست داده و نه تنها تاثيري بر حجم ترافيك و آلودگي هوا ندارد، بلكه اثر معكوس هم داشته و نياز به راهكارهاي جايگزين آن وجود دارد.مشاور طرح از دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين جلسه ضمن ارايه نتايج نظرسنجيهاي مربوط به طرح ترافيك جديد، خاطرنشان كرد: ميزان موافقت و رضايت شهروندان از طرح ترافيك جديد كه در اسفند ۹۶ كمتر از ۴۰ درصد بود در ديماه ۹۷ به بيش از ۷۰ درصد رسيده است كه نشان از موفقيت اين نوع طرحها دارد.در ادامه اين جلسه اعضاي اصلي شوراي ترافيك با بررسي ابعاد مختلف پيشنهادهايي كه براي جايگزيني نحوه كنترل محدوده زوج و فرد مطرح شده است به ناكارآيي شيوه فعلي و لزوم تجديدنظر در آن اذعان داشتند و در عين حال بر ضرورت توجه به ابعاد اقتصادي و اجتماعي اين پيشنهادها تاكيد كردند.درنهايت بر اين اساس مقرر شد تغييرات نحوه كنترل اين محدوده به شكلي انجام شود كه رويكرد اصلي به سمت كنترل آلودگي هوا باشد، عدالت بيشتري بين پلاكهاي زوج و فرد ايجاد شود و به مردم و بهويژه ساكنان محدوده زوج و فرد، فشار اقتصادي مضاعف وارد نشود.سردار مهماندار، رييس پليس راهور تهران بزرگ در اين جلسه گفت: براي هماهنگيهاي بيشتر در عاليترين سطوح پليس در خصوص بازنگري در محدوده زوج يا فرد جلساتي برگزار شده است. وي با اشاره به اينكه پليس هم نظرسنجيهايي را در اين باره انجام داده و گزارشهايي درباره ابعاد ترافيكي اين موضوع در دست تهيه دارد، خاطرنشان كرد: گزارش نهايي پليس در اين زمينه تا پايان هفته آينده آماده خواهد شد.پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هم در همين راستا تاكيد كرد: در شهرهاي مختلف جهان يا از الگوي مديريت تقاضا استفاده ميكنند و يا محدوديت تردد نوبتي؛ و تلفيق اين دو روش به شكلي كه در سالهاي اخير در تهران برقرار بوده يك ابداع غيرقابل توجيه است كه فايدهاي بر آن مترتب نيست و مشكلات زيادي هم ايجاد كرده است. وي بر اين مبنا خواستار تجديدنظر در اين باره شد و تصريح كرد كه بايد حقوق شهروندان و ملاحظات اجتماعي در اين باره دقيقا در نظر گرفته شود.حناچي، شهردار تهران نيز در مقام جمعبندي بحث تاكيد كرد: بايد اطلاعرساني خوبي در اين زمينه براي شهروندان انجام شود و ابعاد ناكارآمدي طرح زوج و فرد براي افكار عمومي تبيين شود. وي بر لزوم مشاركت و همراهسازي شهروندان در تصميمهاي مهم شهري تاكيد كرد و گفت: اين موضوع به قدري بااهميت هست كه بايد تا جلسه بعد و تكميل گزارشهاي كارشناسي درباره جزييات آن صبر كنيم.در نهايت اعضاي شوراي ترافيك شهر تهران با تاييد عدم كارآيي شيوه فعلي كنترل محدوده زوج يا فرد به كميته كارشناسي اين شورا ماموريت دادند در هفته آينده نظرات نهايي خود را درباره سناريوهاي پيشنهادي جايگزين و ابعاد اجتماعي، ترافيكي و زيستمحيطي آنها به شوراي ترافيك ارايه كند.