• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

چه بايد كرد؟

سال 97 براي همه سال سختي بود؛ از مردم گرفته تا مسوولان با مشكلات اقتصادي زيادي دست و پنجه نرم كردند و همه توان‌شان را به كار گرفتند تا با اميد به آينده و بهبود اوضاع بتوانند سختي روزها را تاب بياورند. اما پايان 97 پايان مشكلات نيست. مسوولان زيادي در تعطيلات نوروز و علاوه بر حادثه سيل، درباره 98 و آنچه بايد كرد و چيزي كه انتظار مي‌رود اتفاق بيفتد، اظهارنظر كرده‌اند. در ادامه سخنان برخي از مسوولان در اين باره آمده است:

 

يك‌بار براي هميشه پاسخگوي دغدغه مردم باشيم

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس: ‌«حمايت از لوايح مرتبط با FATF اقدام هماهنگ و موثري بود كه فراكسيون اميد در سال 97 انجام داد و اين لوايح در صحن به تصويب رسيد. مهم‌ترين موضوعاتي كه در سال 98 مجلس مي‌تواند ورود كند و در برخي موارد مكلف است ورود پيدا كند بيشتر در حوزه نظارتي است. كالاهاي اساسي، قدرت خريد، قيمت بنزين و خودرو در حال حاضر مطالبه مردم است كه در سال 98 مجلس حتما بايد در جهت تعيين تكليف نهايي و نه در جهت گزارش‌گيري اقدام موثري داشته باشد و يك‌بار براي هميشه بتوانيم دغدغه مردم را جوابگو باشيم و اين نگراني‌ها كاهش پيدا كند. از جمله «مجلس در رأس امور است» بد برداشت شده است. مجلس در رأس امور است به معناي حاكميت قانون است نه به معناي بالا بودن رتبه مجلس. هر وقت ما حاكميت قانون را داشته باشيم قاعدتا مجلس در رأس امور است و زماني كه اعتبار قانون و رعايت قانون در جامعه شاخص باشد مي‌توانيم بگوييم كه مجلس در رأس امور است.»

كارنامه دستگاه‌ها از نگاه يك نماينده اصولگرا

احمد سالك، عضو فراكسيون ولايي مجلس: «مجلس در سال 97 فعال و متوسط به بالا اقدام كرد. من شرمنده مردم هستم و هيچ نمره‌اي به خودم نمي‌دهم. با توجه به مسائلي كه در سال 97 پيش آمد از جمله مذاكرات، رشد قيمت كالاها و ضعف مديريت‌ها به دولت نمره زير 10 مي‌دهم. به قوه قضاييه نمره 10 مي‌دهم. اما با توجه به مانورهايي كه ارتش و سپاه در سال 97 داشتند به نيروهاي نظامي نمره بالايي مي‌دهم.»

اگر دست روي دست بگذاريم اوضاع اقتصاد بدتر مي‌شود

غلامعلي جعفرزاده، نايب‌رييس فراكسيون مستقلين مجلس: « اگر در سال 98 دست روي دست بگذاريم اقتصاد ايران وضعيت بدتري خواهد داشت، اما اگر بتوانيم اصلاح ساختار اقتصادي و بودجه را عملياتي كنيم، تغييرات خوب و محسوسي خواهيم داشت. اصلاح ساختار بودجه شق‌القمر نخواهد كرد اما در اين شرايط از بدتر شدن اوضاع جلوگيري مي‌كند. دستورالعمل مهم مجلس در سال 98 حل مشكلات اقتصادي مردم، رساندن مايحتاج به آنها، جلوگيري از تشديد تهديدات داخلي و خارجي است. كاهش ضريب تهديدات داخلي و خارجي و حل مشكلات كشور و مردم تنها در سايه تعامل و همكاري نزديك قواي سه‌گانه ميسر خواهد شد. هر رأس اموري يك تهديدهايي دارد و متاسفانه دخالت‌هاي مجمع تشخيص ما را نگران كرده است. آن طور كه بايد و شايد كماكان مجلس در رأس امور نيست.»

هر‌گاه ملتي مقاومت كند قطعا پيروز مي‌شود

محمد قمي، عضو فراكسيون اميد مجلس: «در سال 97 فراكسيون اميد همراهي كرد تا در جامعه عدالت حاكم شود و توانست با تصويب قوانين تا حدودي مانع بي‌عدالتي شود. براي مثال فراكسيون اميد تلاش بسياري براي افزايش حقوق كاركنان كم‌درآمد انجام داد، همچنين به دنبال اين بود كه ماليات از حقوق‌هاي پايين گرفته نشود كه اين اتفاق هم افتاد. همچنين فراكسيون اميد عزمي داشت كه كالاهاي اساسي مردم با قيمت مناسب به دست‌شان برسد كه قابل تقدير است. برخي كه تنها از ديدگاه اقتصادي نگاه مي‌كنند شايد نسبت به سال 98 نگران باشند اما تاريخ نشان داده هر‌گاه ملتي مقاومت، صبر و ايستادگي كند قطعا پيروز مي‌شود. نمونه بارز آن سوريه است كه با وجود تلاش‌هايي براي نابودي اين كشور، مردم سوريه ايستادگي كردند و سربلند بيرون آمدند. مقاومت رمز پيروزي است.»

راه‌حل جلوگيري از خود تحريمي، مديريت صحيح و پيشگيري از سوء‌مديريت‌ها است

رسول خضري، عضو فراكسيون مستقلين مجلس: «ما با ابرچالش‌هايي مانند بيكاري، اشتغال، ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي مواجهيم كه بسيار مهم است. ابرچالش آسيب‌هاي اجتماعي، گراني، تورم، مشكلات معيشتي مردم، محيط زيست و مديريت منابع آب از ديگر مشكلاتي است كه در سال 98 با آن مواجه خواهيم شد. قطعا سال 98 سال سختي خواهد بود. اميدواريم كه با سازو‌كارهاي درست، جلوگيري از خود تحريمي، مديريت صحيح و پيشگيري از سوء‌مديريت‌ها در سال 98 به نحو احسن عمل كنيم و هر سه قوه كارگزار نظام، مردم را بيشتر درك كنند و بار سنگين گراني و تورم و نگراني را در سال 98 از روي دوش مردم‌برداريم و به صندوق‌هاي بازنشستگي توجه ويژه‌اي شود.»

در سال 98 توانمندي و ظرفيت بيشتري نياز داريم

حسن رسولي، فعال سياسي اصلاح‌طلب: « سال 98 از حيث نقشي كه در شرايط آينده كشور دارد نقطه عطف تعيين‌كننده‌اي خواهد بود؛ زيرا پيش‌بيني مي‌شود با تداوم چالش‌هاي كنوني كشور طي سال آينده و با ضريب فزاينده‌اي كه اين چالش‌ها به خود خواهند گرفت نحوه اداره كشور در سال 98 به ويژه از حيث كارآمدتر كردن امور كشورداري به منظور استفاده از منابع و ظرفيت‌هاي كشور از يك سو و نحوه اعمال مديريت بحران در مواجهه با گسل‌هاي جدي پيش روي از سوي ديگر در سرنوشت آينده كشور نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي خواهد داشت. در حالي كه در فضاي داخلي رويداد مهم انتخابات را پيش رو داريم. در سال پيش رو مشكلات بانكي و صندوق‌هاي بازنشستگي تشديد خواهد شد؛ لذا اداره كشور در سال 98 توانمندي و ظرفيت به مراتب بيشتري از سال 97و 96 را نياز خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون