• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

نخست‌وزير عراق امروز براي سفري دوروزه وارد تهران مي‌شود

اولويت تهران براي بغداد

گروه ديپلماسي| كمتر از يك ماه بعد از سفر رييس‌جمهور اسلامي ايران به عراق، نخست‌وزير اين كشور امروز براي ديداري رسمي در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي وارد تهران مي‌شود. عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق كه دو هفته پيش اولين سفر خارجي‌اش را براي ديدار با رهبران مصر و اردن به قاهره انجام داده ‌بود، اولين مقصد از سفرهاي رسمي خود به خارج از كشور براي ديدار از كشورهاي همسايه را به تهران انتخاب كرده است. قرار است نخست‌وزير عراق بعد از ايران به عربستان‌سعودي، تركيه و تعدادي از كشورهاي ديگر منطقه سفر كند. ايران و عراق در سال گذشته بزرگ‌ترين شركاي تجاري خارجي يكديگر بودند و ديدارها و رايزني‌هاي متعددي ميان مقام‌هاي دو كشور برگزار شد كه سفرهاي روساي جمهور ايران و عراق به پايتخت‌هاي همسايه، مهم‌ترين آنها بود، سفير ايران در عراق، سال گذشته را «يك سال استثنايي» در روابط دو كشور توصيف مي‌كند. ايرج مسجدي سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا خبر داده است يك هيات بلندپايه از مقامات ارشد دولت عراق از جمله وزيران نفت، دارايي، خارجه، برنامه‌ريزي، تجارت، برق و منابع آبي، مشاور امنيت ملي عراق، رييس ستاد ارتش اين كشور، قائم‌مقام وزير كشور، رييس گذرگاه‌هاي مرزي و چند تن از نمايندگان مجلس عراق، نخست‌وزير اين كشور همسايه را همراهي مي‌كنند. سفر نخست‌وزير عراق به تهران دو روزه خواهد بود و او ضمن ديدار با رييس‌جمهور و مقام‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران، در سومين جلسه كميته مشترك اقتصادي دو كشور هم شركت مي‌كند. سفير ايران در عراق به ايسنا مي‌گويد، دو جلسه پيشين كميته مشترك اقتصادي ايران و عراق، در سفرهاي پيشين محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و حسن روحاني رييس‌جمهور به عراق برگزار شدند و جلسه سوم، به ميزباني تهران برگزار مي‌شود.

ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا ضمن تشريح جزييات سفر عادل عبدالمهدي به تهران تاكيد كرد: «در جريان اين سفر توافقنامه‌ها و يادداشت تفاهم‌هاي امضا شده بين دو كشور در جريان سفر رييس‌جمهور به عراق مورد بررسي و روند پيشرفت آنها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.» مسجدي اظهار كرد: «باتوجه به رفت و آمدهاي اخير بين مقامات عاليرتبه دو كشور ايران و عراق، مي‌توان گفت روابط دو كشور همسايه وارد فاز جديدي از همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي شده و اين موضوع بر افزايش همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي دو كشور نيز تاثير مثبت گذاشته است.» سفير ايران در عراق در تشريح علل گسترش روابط دو كشور ايران و عراق در دو سال اخير خاطرنشان كرد: «در جريان مبارزه با گروه تروريستي داعش در عراق همكاري‌ها و تعاملات ايران و عراق ابعاد گسترده‌اي پيدا كرد و در واقع حمايت مستشاري ايران از عراق در برابر گروه تروريستي داعش باعث اعتماد بيشتر مردم و دولت عراق به جمهوري اسلامي ايران شد.» وي به آغاز روند بازسازي در عراق اشاره و تصريح كرد: «شركت‌هاي فني و مهندسي ايران حاضرند در بازسازي عراق مشاركت جدي داشته باشند و اين كشور مي‌تواند از خدمات فني و مهندسي شركت‌ها و متخصصان ايراني براي بازسازي خود بهره‌برداري كند و اين موضوعي است كه با استقبال مقامات عراقي نيز روبه‌رو شده است.» وي ادامه داد: در جريان سفر ماه گذشته آقاي روحاني و قبل از آن سفر دكتر ظريف به عراق نيز توافقات خوبي بين دو كشور حاصل شد چنانكه مي‌توان از اين سفرها به عنوان نقطه عطفي در روابط دو كشور كه به نفع دو ملت ايران و عراق است، ياد كرد.

مقام‌هاي ايراني و عراقي در يك سال گذشته رفت و آمدهاي زيادي داشتند و به جز سفر سه روزه حسن روحاني رييس‌جمهور اسلامي ايران به عراق، برهم صالح رييس‌جمهور عراق، آبان ماه گذشته به تهران سفر كرد و رييس مجلس و چندين وزير عراقي هم براي رايزني با مقام‌هاي ايراني به تهران سفر كردند. در برابر معاون اول رييس‌جمهور اسلامي ايران اسحاق جهانگيري، وزير امور خارجه محمدجواد ظريف، وزير نفت بيژن نامدار زنگنه، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح امير حاتمي و مديركل بانك مركزي عبدالناصر همتي براي رايزني با مقام‌هاي ارشد عراقي به اين كشور سفر كرده‌ بودند. به گفته مسجدي «سال گذشته را مي‌توان سالي استثنايي در روابط دو كشور ناميد.» اين ديپلمات ايراني در همين چارچوب افزود: «ما معتقديم ايجاد امنيت، صلح و توسعه در عراق به ايجاد منطقه‌اي امن در خاورميانه كمك مي‌كند و در همين چارچوب از اهداف دولت عراق در اين زمينه حمايت مي‌كنيم.»

براساس گزارش‌ها، ايران در طول يك سال گذشته نزديك به 10 ميليارد دلار كالا به عراق صادر كرد و توانست به بزرگ‌ترين شريك تجاري خارجي اين كشور تبديل شود. سفير ايران در عراق با بيان اينكه مقامات دولت بغداد بارها اعلام كرده‌اند از تحريم‌هاي ظالمانه و يكجانبه امريكا عليه ايران حمايت نمي‌كنند و در همين چارچوب به خريد برق و گاز از ايران ادامه مي‌دهند، افزود: در سال ۱۳۹۷ ارزش صادرات ايران به عراق حدود ۵۰درصد در حوزه كالاهاي غيرنفتي افزايش پيدا كرده و در حال حاضر ميزان صادرات ما به عراق حدود ۸.۵ ميليارد است. در برابر سالانه ده‌ها هزار نفر از مردم دو كشور نيز براي زيارت اماكن مقدسه به كشور همسايه سفر مي‌كنند. يكي از نتايج سفر اسفند ماه رييس‌جمهور اسلامي ايران به عراق، رايگان شدن صدور ويزا براي اتباع ايراني و عراقي بود كه قصد سفر به كشور همسايه دارند. هر چند به گفته مقام‌هاي ايراني، تلاش براي لغو ويزا ميان دو كشور ادامه دارد. سفير ايران در عراق با اشاره به پيام‌هاي مختلف اين سفر، با بيان اينكه چالش‌هاي امنيتي بين مرزهاي دو كشور طي سال‌هاي اخير به حداقل رسيده و مرزهاي دو كشور به مرزهاي دوستي و صلح تبديل شده است، گفت: «در حال حاضر روابط خوب ايران و عراق مي‌تواند الگويي مناسب از روابط براي ديگر كشورهاي منطقه باشد و اميدواريم ديگر كشورهاي منطقه و جهان از روابط دوستانه ايران و عراق در توسعه روابط الگو بگيرند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون