• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

مروري بر تكاليف دولت درباره حمايت از بهبوديافتگان اعتياد

اصلاحيه قانون مبارزه با موادمخدر مصوب 1389

ماده ۱۵ – معتادان مكلفند با مراجعه به مراكز مجاز دولتي، غيردولتي يا خصوصي يا سازمان‌هاي مردم‌‌نهاد درمان و كاهش آسيب، اقدام به ترك اعتياد نمايند. معتادي كه با مراجعه به مراكز مذكور نسبت به درمان خود اقدام و گواهي تحت درمان و كاهش آسيب دريافت نمايد، چنانچه تجاهر به اعتياد ننمايد از تعقيب كيفري معاف است. معتاداني كه مبادرت به درمان يا ترك اعتياد ننمايند، مجرمند.

تبصره ۲ – وزارت رفاه موظف است ضمن تحت پوشش درمان و كاهش آسيب قرار دادن معتادان بي‌بضاعت، تمام هزينه‌هاي ترك اعتياد را مشمول بيمه‌هاي پايه و بستري قرار دهد. دولت مكلف است همه ‌ساله در لوايح بودجه، اعتبارات لازم را پيش‌‌بيني و تامين نمايد.

ماده ۱۶ – معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان فاقد گواهي موضوع ماده (۱۵) و متجاهر به اعتياد، با دستور مقام قضايي براي مدت يك تا سه ماه در مراكز دولتي و مجاز درمان و كاهش آسيب نگهداري مي‌‌شوند. تمديد مهلت براي يك دوره سه ‌ماهه ديگر با درخواست مراكز مذكور بلامانع است.

بند ث ماده 80 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه (اجرايي از ابتداي 1396)

2 - از طريق دستگاه‌هاي اجرايي و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران درراستاي اجرايي كردن سياست‌هاي كلي مبارزه با مواد مخدر و سياست‌هاي كلي برنامه ششم، با رويكرد اجتماعي و با اولويت پيشگيري از اعتياد، درمان، بازتواني و كاهش آسيب، صيانت و حمايت اجتماعي، مقابله با عرضه مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و پيش‌سازها و بازنگري در عناوين مجرمانه و مجازات‌هاي مرتبط اقدام قانوني لازم را به ‌عمل آورند.

3- از طريق وزارت تعاون (سازمان بهزيستي) با همكاري شهرداري‌ها نسبت به بهره‌برداري و تكميل مراكز نگهداري، درمان و كاهش آسيب معتادان متجاهر و بي‌خانمان و راه‌اندازي مراكز جامع توانمندسازي و صيانت اجتماعي براي معتادان بهبوديافته در استان‌ها اقدام نمايد. اداره اين مراكز به عهده سازمان بهزيستي كشور يا شهرداري‌ها حسب مورد با بهره‌گيري از ظرفيت سازمان‌هاي مردم‌نهاد و بخش غيردولتي خواهد بود. آيين‌نامه اجرايي اين جزء توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تهيه و به تصويب شوراي‌ اجتماعي كشور مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون