• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

تحليل بازيكن يوونتوس از جام‌جهاني 2019

همه عاشق فوتبال زنان شدند

اني الوكو

مترجم: فاطمه رضازاده|آينده فوتبال زنان هيچ ‌وقت تا اين اندازه روشن نبوده، اما علاقه‌مند نگهداشتن هواداران پس از جام جهاني براي رشد آن ضروري است. از جام جهاني زنان به عنوان نقطه‌اي ياد خواهد شد كه تمام انتظارات طولاني‌مدت‌مان از آينده فوتبال زنان را برآورده كرد. فقط بايد به تعداد بينندگان تلويزيوني در سراسر جهان نگاه كنيد. اين تعداد بيننده از بينندگان فوتبال مردان بيشتر بوده است. تقريبا 12 ميليون نفر شكست انگليس در برابر امريكا در مرحله نيمه‌نهايي را تماشا كردند و 25 ميليون نفر در برزيل به تماشاي 16بازي آخر برزيل نشستند. اين رقم بسيار بزرگ است.

اين آمار كاملا ثابت كرده كه عدم علاقه مردم به فوتبال زنان، افسانه‌اي بيش نبوده است.

فكر كنم بايد صادق باشيم و بگوييم كه همه استاديوم‌ها در فرانسه پر نشدند و اين اتفاق نااميدكننده بود، اما اين قسمتي است از قدم بعدي براي حفظ علاقه به فوتبال زنان. اين خطر وجود دارد كه فوتبال زنان به محبوب‌ترين ورزش پرتماشاگري تبديل شود كه طرفداران هر چهار سال يك بار به آن علاقه نشان مي‌دهند، اما تمايلي ندارند براي ديدن همين بازيكنان در نزديكي خانه‌شان پول صرف كنند.

همه ذي‌نفعان و تصميم‌گيرندگان بايد اطمينان حاصل كنند كساني كه عاشق فوتبال زنان شدند، عاشق آن بمانند و همان‌طور كه در چهار هفته گذشته اين مسابقات را تماشا كردند، هر هفته براي تماشاي همان بازيكنان به ورزشگاه بيايند. مي‌خواهيم ليگ‌ها قوي و پايدار باشند و با اين نگاه‌هايي كه حالا به اين ورزش جلب شده، اقتصاد خودشان را داشته باشند. پخش‌كنندگان تلويزيوني بايد براي سرمايه‌گذاري عظيم آماده باشند، اما اگر هر هفته نصف ورزشگاه‌ها خالي باشند اين سرمايه‌گذاري انجام نمي‌شود. درباره اينكه آيا ليگ برتر انگليس بايد پيش‌قدم شود و كنترل سوپر ليگ زنان را بر عهده گيرد، بحث‌هاي زيادي انجام شده است. اگر ليگ برتر بتواند به همراه ليگ مردان بازي‌هاي زنان را بازاريابي كند، فكر مي‌كنم اين راهي براي بهره‌برداري از علاقه موجود باشد. بايد استراتژي‌هايي در سطح ليگ براي تمام باشگاه‌ها وجود داشته باشد تا روي چگونگي تشويق هواداران براي تماشاي هفتگي بازي‌ها از طريق بازاريابي، تخفيف بليت و تبليغ و فروش مستقيم محصولات در محل توسط باشگاه‌ها كار كند. راه‌هاي هوشمندانه زيادي براي شروع تغيير عادات حضور هواداران وجود دارد: چه تخفيف بليت مسابقات مردان در صورت حضور و تماشاي تيم‌هاي زنان و چه فروش‌هاي مستقيم و اختصاصي محصولات فقط در استاديوم‌هاي زنان باشد. خيلي خوب است كه مي‌بينيم منچسترسيتي اعلام كرده كه دربي بعدي‌شان مقابل منچستريونايتد را در ورزشگاه اتحاد برگزار خواهد كرد. چلسي هم اعلام كرده است كه دربي‌شان در برابر اسپرز در استمفوردبريج خواهد بود. انتظار دارم كه بليت هر دو بازي به‌طور كامل به فروش برود؛ همان‌طور كه فصل قبل ديديم، تمام بليت‌هاي بازي تيم من، يوونتوس، مقابل فيورنتينا به فروش رفت. بسيار مهم است كه اين بازي‌ها تبديل به استثنا هم نشوند. بازي‌ در ورزشگاه مردان بايد در طول فصل پنج يا شش بار اتفاق بيفتد يا ورزشگاه‌هايي با تمام امكانات براي تيم‌هاي زنان ساخته شوند كه هر هفته بليت‌هايش كامل به فروش بروند. وقتي توانستيم مشكل حضور در استاديوم را حل كنيم، پول پخش‌كنندگان تلويزيوني به سمت فوتبال زنان روانه مي‌شود؛ اتفاقي كه مي‌دانيم باعث انقلاب وضعيت فوتبال ليگ برتر مردان و باشگاه‌هايش شد. در روي زمين، سطح بازي‌ها فوق‌العاده بوده است، به خصوص در مرحله حذفي مسابقات. در هر بازي مرحله حذفي سطحي استثنايي را شاهد بوديم؛ از بازي امريكا مقابل فرانسه تا بازي هلند در برابر ژاپن و اين اتفاق بسيار اميدواركننده بوده است. امريكا نشان داد كه برنده شايسته‌اي است و فكر مي‌كنم احتمالا بهترين تيم تاريخ فوتبال زنان هستند. در مورد تيم امريكا چيزي كه بيشتر من را تحت تاثير قرار مي‌دهد، اين است كه بدون شرم و پشيماني در مورد طرح مشكلات سياسي مانند دستمزد برابر، پيشرو بودند و نشان دادند كه در اين راه مي‌توانند زنان سرسختي باشند كه در جست‌وجوي موفقيت بي‌رحم هستند. معتقدم كه انگليس مي‌تواند در داشتن روحيه برنده و حتي نحوه استفاده بازيكنان‌شان از پلتفرم موجود براي ايجاد تغيير از امريكا تقليد كند. هنوز هم فكر مي‌كنم كه براي اين تقليد به بازيكنان انگليس «دردسرساز» مي‌گويند. بازيكنان امريكا اما اصلا دردسرساز نيستند، بلكه بت و پيشرو شناخته مي‌شوند. اهميتي ندارد كه در مورد كدام نسل صحبت مي‌كنيم؛ چيزي در سيستم دانشگاهي امريكا و در تيم ملي اين كشور وجود دارد كه اين زنان را به برندگان مطلق تبديل مي‌كند. چيزي در اين ذهنيت برنده وجود دارد كه مطمئن نيستم بتوان آن را با آموزش به دست آورد. در دي‌ان‌اي آنهاست. بايد در اروپا راهي بيابيم كه اين ذهنيت را در فرهنگ فوتبال‌مان وارد كنيم. گرچه، بيشتر از هميشه به اين هدف نزديك شديم. سال‌ها پيش، آن مرز باريكي كه گل الن وايت به خاطرش مردود اعلام شد، تفاوت بين دو تيم نبود. كليد اين موفقيت مي‌تواند قدرت در حال رشد ليگ داخلي‌مان باشد، با حضور ليگ قهرمانان در راس قله موفقيت. فكر مي‌كنم يوفا حالا بايد براي ليگ قهرمانان مرحله گروهي معرفي كند تا فرصت حضور در رقابت‌هاي سطح بالا را به بازيكنان بيشتري هديه دهد. همه اينها كمك مي‌كنند تجربه به دست آورند و اين مي‌تواند به اين معني باشد كه انگلستان در دور بعد، از نيمه نهايي به فينال برسد يا هلند برنده جام شود. برنده شدن عنوان جام ملت‌هاي اروپاي 2021 در انگلستان براي فيل نويل و تيمش قطعا هدف بزرگي است. افق دوردستي نيست، اما يك چيز مشخص است: آينده براي فوتبال زنان به طرزي باورنكردني روشن است. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون