• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

جواد هروي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

وزير دولت قبل تخلف كرد و بايد تحت پيگرد قرار بگيرد

موضع منتقدان پرونده بورسيه‌ها، متناقض است

گروه سياسي| جواد هروي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس و نمايندگان پيگير بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني بعد از سخنان قاسم جعفري نسبت به بررسي پرونده بورسيه‌ها در اين كميسيون اعلام بي‌اطلاعي مي‌كند و به «اعتماد» درباره تناقضات سخنان منتقدان پرونده بورسيه‌ها توضيحاتي مي‌دهد.

    ‌ بررسي‌هايي كه سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به آن اشاره كرده است، بر اساس چه اسناد و مداركي بوده و‌ آيا شما در جريان اين بررسي‌ها و نتيجه آن قرار داريد؟
من به عنوان رييس كميته آموزش عالي مجلس نمي‌دانم كه‌ آقاي جعفري از چه موضوعي سخن گفته‌اند و بحث چه اسناد و مداركي در ميان است كه ايشان و احتمالا جمع ديگري آن را ديده‌اند و در جريان آن هستند و ما نديده‌ايم. آنچه واضح است اين است كه هنوز كار رسيدگي به اسناد تمام نشده است و نتيجه قطعي در كار نيست. اين كميته‌هاي رنگارنگي كه تشكيل شده ديگر شور قضيه را در آورده‌اند و هر كسي يك حرف مي‌زند. به هر حال براي رسيدگي اين موضوع مراجع قانوني وجود دارد و اين همه فشار جاي تعجب دارد. به هر حال اين وضعيت و دفاع تمام قدي كه از اين بورسيه‌شدگان انجام مي‌شود از نظر من شبهه بر‌انگيز است.

   ‌ مساله مهم همين اسناد و مدارك است. منتقدان پرونده بورسيه‌ها مي‌گفتند كه وزارتخانه اسناد را براي بررسي به آنها نمي‌دهد. حالا يكباره از بررسي اسناد و رسيدن به نتيجه سخن مي‌گويند. شما در روزهاي ابتدايي مطرح شدن بحث بورسيه‌ها در كميته پيگيري اوليه بوديد و بر اساس اسنادي كه مي‌گفتيد در اختيار شما قرار داشته، اظهاراتي مطرح كرديد. الان بحث اين اسناد چگونه است؟

به نظر من همه اين مسائل تناقض است. زماني به وزارتخانه حمله مي‌كردند كه مدارك را براي بررسي به ما نمي‌دهند و الان هم حمله مي‌كنند كه مدارك را بررسي كرديم و نتيجه‌اش اين‌گونه شد. من خيلي شفاف همان زمان گفتم كه اسنادي در اختيار ما قرار دارد كه همان زمان در اختيار برخي از مخالفان وزير سابق هم بود. خيلي از همكاران ما در مجلس هم در جريان اين اسناد قرار داشتند. ما از همان اول يك حرف را زده‌ايم و يك چيز گفته‌ايم كه اين بورسيه‌ها همگي خلاف قانون اعطا شده بوده‌اند. اين برخي دوستان هستند كه موضع‌گيري متناقض دارند و بايد جوابگوي اين تناقض‌ها باشند. زماني كه وزارت علوم گزارش خود را داد اول همه آنها كف و سوت زدند كه ديديد چيزي نبوده. بعد هم بلافاصله آمدند و بورسيه‌شدگان را تشويق كردند كه برويد شكايت كنيد. خب اگر چيزي نبود و بر آن گزارش سند تبرئه دولت قبل بود، اين شكايت كردن براي چيست؟ اينها همه تناقض است و نشان مي‌دهد موضوع سياسي شده است.

   ‌ آقاي جعفري گفته كه شوراي بورس در دولت گذشته مصوباتي برابر برداشت‌هاي حقوقي داشته است كه اگر وزير وقت مسووليت آن را بپذيرد، آيين نامه‌هاي جديد را نمي‌توان عطف به‌ماسبق كرد. آيا وزير وقت اين موضوع را پذيرفته است؟

اگر يك وزيري در زمان خودش اشتباهي كرده باشد موضوع فرق مي‌كند. اما اگر وزير در دستورالعملي كه داده يا آيين‌نامه‌اي كه ابلاغ كرده دچار تخلف شده باشد، بايد تحت پيگرد قرار بگيرد. اينكه عده‌اي بيايند بدون توجيه علمي و اقتصادي و اجتماعي و نداشتن شرايط لازم و بدون شركت در آزمون از بورسيه‌اي بهره‌مند شوند، بعد بروند و از پول بيت المال تحصيل كنند و بعد هم استخدام شوند، اگر اسم اين تخلف نيست پس چيست؟ وزارت علوم دولت قبل متخلف است، هر چند اين تخلف را رنگ و روي قانوني داده باشد. يعني وضع همان آيين‌نامه جديد با آن سازوكار هم تخلف است.

   ‌ شما تا حالا شواهدي از پذيرش مسووليت وزير وقت در اين موضوع ديده‌ايد؟

نه، به هيچ عنوان. اين مساله كاملا مشخص است كه توجيه‌‌پذير نيست. عده‌اي دنبال تراشيدن دلايل جديدي هستند تا موضوع را به قول معروف «ماست مالي» كنند.

   ‌ دولت و وزارت آقاي فرهادي آيا توانسته به زغم شما جلوي اين اقدامات بايستد؟

من نمي‌گويم دولت بعد از آمدن آقاي فرهادي با اين جريان همراه شده.  اما آنقدري هم كه گفته بودند ايستادگي نشان ندادند. موضوع مي‌توانست با جديت بيشتري پيگيري شود. اين قضيه براي كشور تا سال‌ها و دهه‌ها مشكل ايجاد خواهد كرد. عده‌اي بدون آزمون و پشتوانه علمي حداقلي آمده‌اند و مدرك دكترا مي‌گيرند تا بروند در دانشگاه‌ها تدريس كنند. اين وضعيت آموزش عالي ما را نابود مي‌كند.

   ‌ آقاي افضلي‌فرد به نقل از جلسه كميسيون اصل نود گفته‌اند كه تعداد دانشجوياني كه بايد به آنها بورس اختصاص داده مي‌شد ولي اين كار صورت نگرفته ۱۵ نفر بوده و تعداد دانشجوياني كه عنوان مي‌شود بورسيه غيرقانوني دارند در نگاه اول ۲۰۰ نفر هستند؛ اين اعداد به نظر شما كه زماني اين پرونده را بررسي مي‌كرديد، چقدر مي‌تواند دقيق باشد؟

من واقعا نمي‌توانم معناي اين اعداد را متوجه شوم. حق كساني كه خورده شده در واقع هزاران نفري هستند كه شرايط علمي را دارا بودند و در آزمون هم شركت كرده بودند و فقط رانت دولت قبل شامل حال‌شان نشده بود. درباره بورسيه‌شدگان هم بارها سخن گفته‌ام. اين افراد بورسيه شده همگي خارج از ضوابط استاندارد وارد مقاطع تحصيلي بالا شده بودند و حتي مي‌توان يك شبكه‌اي از افراد خاص را كه توانسته‌اند از اين لطف دولت قبل بهره‌مند شوند، شناسايي كرد. كساني كه به هر شكل نسبتي با دولت و دولتي‌هاي سابق داشتند. يا نسبت عقيدتي، يا نسبت سياسي و خيلي ارتباطات ديگر. اينكه كميته تشكيل شده در مجلس براي بررسي اين موضوع يكباره از پنج هوادار دولت قبل تشكيل مي‌شود و از همان اول موضوع هم مدام بر برائت بورسيه‌شدگان تاكيد دارند، خودش نشان مي‌دهد قضيه از چه قرار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون